Voor de 2e keer een afwijkend patroon

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door PieterKonijn, 3 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Hoi meiden,


    Vanaf mei willen we voor ons eerste kindje gaan. Zoveel zin in! :)


    Ik heb de afgelopen 2 jaar getemperatuurd om niet zwanger te worden.

    Mijn vriend (nu 29) en ik (27) hadden alle anticonceptiemethodes onder de horizon geprobeerd, en na jarenlange ellende besloten dat dit beter bij ons paste. Een eventuele verassing was welkom, maar het is dus 2 jaar lang gewoon "goed" gegaan.

    Ik heb een relatief regelmatige cyclus van 28 dagen, met een duidelijk zichtbare eisprong rond CD15 - wat het wel een stukje makkelijker maakte. We hebben geen seks tussen CD7 en CD20.


    December 2018
    Nu viel mij afgelopen december echter iets op. Ik had toen een heel rare cyclus, waardoor we ons afvroegen of ik misschien zwanger kon zijn.

    Er waren toen 2 temperatuurdips: één heel vroege op CD11, en daarna één op CD17. Uiteindelijk wel ongesteld geworden, maar wel 1,5 dag later dan verwacht.

    Fertility Friend kon toen geen ovulatie vinden in het kaartje, maar ik denk dat die óf op CD11, óf op CD17 is geweest (zie bijlage). De laatste keer seks was toen op CD7, dus bij een vervroegde ovulatie op CD11 had een zwangerschap gekund.

    Mogelijk daarna een mislukte innesteling..? Wat denken jullie? Ik heb het kaartje onderaan bijgevoegd.


    Deze maand...
    De reden dat ik dit vraag, is dat ik deze maand plotseling wéér zo'n patroon heb. Ik begin me nu toch wel af te vragen of ik nu een vroege ovulatie heb (met daarna een innestelingsdip), of dat het iets anders is...

    Deze maand weer 2 dips, op CD12/CD13 en CD17.

    Laatste keer seks was op CD7.

    Daarnaast heb ik gisteren (CD 17) echt enorme krampen gehad in mijn baarmoeder, een uur lang met napijn tot het slapengaan. Niet iets dat ik van een normale ovulatie herken (ik voel die normaal niet of nauwelijks). Ik dacht haast dat ik ongesteld ging worden, maar dat lijkt me niet zo midden in mijn cyclus...


    Hoor heel graag wat jullie ervan denken!

    Bijgevoegd zowel mijn kaartje van December 2018, als mijn kaartje van deze maand.

    NB: de open rondjes in kaartje 2 zijn niet zo erg als het lijkt, het gaat om kleine verschillen van max een half uurtje en aanpassingen van wintertijd naar zomertijd.


    December 2018.png Maart 2019.png
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Voor beide kaartjes zou ik zeggen een eisprong op CD17.
     
  3. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Thanks voor je reactie Flamingooo! Ik denk ook dat een eisprong op CD17 de meest logische uitkomst is... Gezien die duidelijke temperatuurstijgingen daarna.

    Zul je net zien dat mijn cyclus tóch nog onregelmatig wordt zodra we voor een kindje gaan... :rolleyes:

    Iemand een idee over die gekke dalingen tussen CD11 en CD13? Misschien probeert mijn lichaam eerder te ovuleren ofzoiets? Kan dat?
     
  4. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Overigens is dit kaartje uit November 2018 voor mij een "normale" cyclus.
    Wel dacht ik dat Family Friend de ovulatie hier verkeerd had gezet, op CD17 in plaats van CD15.

    Ik heb altijd een corpus luteum dip rond 2DPO of 3DPO, dus ik nam aan dat Family Friend deze voor de ovulatie heeft aangezien.

    Maar... nu ik deze nieuwe informatie heb... had Family Friend misschien wel gelijk? En was mijn ovulatie toen inderdaad op CD17?


    November 2018.png
     
  5. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik zou bij dit kaartje zelfs CD18 zeggen.

    En die paar daagjes verschil maakt je cyclus niet ineens onregelmatig hoor ;). Er zijn heel veel vrouwen waarbij het wel eens een dagje of twee afwijkt.
     
  6. nana84

    nana84 Fanatiek lid

    18 jul 2013
    1.003
    8
    38
    Kaartje 1 dag 17 of 18. Je mist net een cruciale waarde.
    Kaartje 2 dag 17 mits de temp hoog blijft natuurlijk.

    Hihi over onregelmatig gesproken, ik had wel cyclussen van 134 dagen, dat noem je met recht onregelmatig. 1 Of 2 dagen verschil is niets te noemen.

    De eerdere dips kunnen door veel verschillende dingen veroorzaakt worden. Je temperatuur is natuurlijk van veel dingen afhankelijk, zoals zonder dekens slapen, of het koud hebben, verkouden zijn etc.
     
  7. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Haha, oeps, ik weet hier duidelijk nog niet zoveel van :D
    Ik dacht echt dat dit onregelmatig was, maar als ik het zo hoor valt het dus juist mee!

    Heel erg bedankt voor alle feedback dames!

    Klopt het dat we dan het beste op CD15 of CD16 kunnen klussen als we zover zijn? Ik ben stiekem een beetje bang om mijn ovulatie te missen. Heb ovulatietests geprobeerd, maar tot nu toe nog geen piek gezien. Het liefste zou ik het puur met de temperaturen doen...
     
  8. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Klein vraagje... je tempt wel rectaal (via de billen) en elke ochtend op hetzelfde tijdstip na elke nacht evenveel slaapuren??

    Ps.. het programma heet Fertility Friend.. geen Family Friend ;)
     
  9. nana84

    nana84 Fanatiek lid

    18 jul 2013
    1.003
    8
    38
    Hahaha. Klinkt ook eigenlijk wel mooi als je voor een familie wil gaan.
     
  10. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    #10 PieterKonijn, 4 apr 2019
    Laatst bewerkt: 4 apr 2019
    Nee, ik temp met de LadyComp Advanced! Al meer dan 2 jaar met veel succes (niet zwanger geworden namelijk, en dat was toen de bedoeling :thumup:).

    Het thermometertje van de LadyComp heeft een speciale vorm, waardoor je altijd op dezelfde plek in de mond meet.

    Ik ben er ontzettend tevreden over, wil nooit meer iets anders. Ik heb wel eens gelezen dat het rectaal nóg accurater is, maar de hoofdzaak is voor mij dat het "globaal" doet wat het moet doen. Dus wel/niet zwanger worden. En dat heeft het tot nu toe gedaan.

    Ik hoop eigenlijk dat ik alles wat ik tot nu toe heb gedaan met de LadyComp nu 180 graden kan draaien om juist wél zwanger te worden.

    Daarom probeer ik nu zelfstandig nóg meer van mijn cyclus te begrijpen, door de data ook in Fertility Friend (lol om de een of andere reden maak ik er in mijn hoofd steeds Family Friend van...) in te voeren.

    Alleen daar gaat het dus mis. LadyComp is altijd zo lekker duidelijk (groen of rood lampje), maar nu ik zelf met Fertility Friend probeer probeer te werken snap ik er niet zoveel meer van...

    Ik weet dat wat ik de afgelopen 2+ jaar heb gedaan werkt, maar nu zou ik dus graag proberen te begrijpen hoe het werkt, en hoe ik het dan 180 graden draai. :rolleyes:
     
  11. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Tja wat kan ik zeggen... ik ben geen voorstander van de ladycomp als methode om "zwanger te worden" ;)
    Met oraal tempen kan je temp nou eenmaal sneller pieken en dalen (omdat je nooit kan weten of je met je mond open of dicht hebt geslapen en dat echt verschil kan maken) en helaas ondervind je dat nu ook.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  12. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.977
    17.014
    113
    Vrouw
    Jeetje hoe hou je dat 2 jaar vol om te doen:o:
     
  13. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Ken je de LadyComp Spectre? Er is echt totaal niets aan! Heel makkelijk vol te houden. Ik vind het makkelijker dan de pil. :)

    Je wordt wakker, je pakt het apparaatje van je nachtkastje en stopt de sensor in je mond. Hij piept en geeft een rood of groen lampje. Desnoods slaap je weer verder. Klaar.

    Als je de pil neemt moet je opstaan en een glas water pakken. Da's toch één hele stap meer :p.

    LadyComp vergelijkt je cyclus met duizenden opgeslagen cycli en herkent zo automatisch een patroon voor je. Je hoeft verder niks bij te houden zelf.

    Ik heb de pil gehad, de Nuvaring en de Mirena. Dat waren stuk voor stuk rotervaringen. Voor mij is die LadyComp echt een lifesaver geweest. En mijn vent heeft eindelijk weer een vriendin zonder bijwerkingen - hij zweert er óók bij.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  14. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.977
    17.014
    113
    Vrouw
    Ohhh nee geen idee. Dat klinkt wel beter dan dat rectaal meten iedere dag een wekker zetten ook in het weekend:o::roflmao: niks voor mij dat tempen
     
  15. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Als je zwanger wilt worden, adviseer ik je wel om de normale methode te gebruiken.
    Rectaal, elke ochtend direct na wakker worden op dezelfde tijd en na evenveel slaapuren.
    Oraal is daarin niet betrouwbaar hoor ;) veel te veel kans schommelingen en ook verschillende tijden is niet aan te raden ;)
     
  16. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.977
    17.014
    113
    Vrouw
    Ja dat had ik gelezen inderdaad. Heb afgelopen ronde getempt (zo nauwkeurig mogelijk voor mijn doen) en t kwam overeen met de ovulatietesten.. Dus voor nu laat ik het voor wat het is. De eerste week ging nog wel, maar na een paar weken werd ik er behoorlijk gek van. Nu ff zonder ovulatietesten/tempen
     
  17. Maantje5

    Maantje5 Actief lid

    15 jan 2019
    123
    108
    43
    Vrouw

    Hooi,

    Wat leuk om je ervaring over de ladycomp te lezen. Ik gebruik hem zelf ook bijna 4 jaar en ben er erg tevreden over, ik zou ook niets anders meer willen. Mensen om mij heen zijn altijd erg sceptisch.
    Ik ben nu ook bezig met zwanger worden en hoop dat de ladycomp mij er ook bij kan helpen.

    Ik hoop dat het deze maand raak is, zou over 3 dagen ongesteld moeten worden maar heb volgens mij een innestelingsdip gehad, wat denken jullie?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    PieterKonijn vindt dit leuk.
  18. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    In dit kaartje kan ik niet een heel duidelijke eisprong ontdekken eigenlijk... dus kun je ook niet zo goed inschatten of het een innestelingsdip zou zijn of niet.
     
  19. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Uuh.... wat een piekerig kaartje :(
    Je eisprong was iig niet op dag 14, maar later.
    Hoeveel later is heel moeilijk te bepalen omdat je tempkaart niet betrouwbaar is sorry.

    Wanneer denk jij dat de innesteling was?
    Want die flinke daling op cd 20 is het niet. Een innestelingsdip duikt nooit onder je basaal namelijk ;)
    Ik weet zeker dat als je rectaal tempt, je een veel duidelijker kaartje zal zien :).
    Probeer het anders eens een maandje beide samen uit.. en leg de kaartjes dan eens naast elkaar ;)
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  20. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Hoe komt het dat je zo veel open bolletjes hebt? Temperatuur je wel iedere ochtend op dezelfde tijd? En zo ja, vul je dan ook de juiste tijd in bij FF? Ik kan niet zo veel uit je kaartje halen, sorry...
     

Deel Deze Pagina