voor de bevalling al borstvoeding stimuleren

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door demie, 12 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demie

    demie Bekend lid

    17 mei 2014
    931
    0
    16
    Hallo Heidi,

    Bij mijn dochter heb ik maar heel kort borstvoeding gegeven. Ze is met 36 weken geboren en had lage bloedsuiker waardoor ze meteen bijgevoed moest worden. Ze was ook heel erg suf en kon naar mijn idee daardoor moeilijk drinken.
    Ze viel erg af en had daardoor ook weer kv nodig.
    Om een lang verhaal kort te maken was elke voeding voor mij erg stressvol en ben ik veel eerder gestopt met zelf voeden dan ik had gewild.
    Ik heb hier ook regelmatig spijt van gehad.

    Nu ben ik ( nog erg pril) opnieuw zwanger en heb eigenlijk wat vragen.

    Zou het zin hebben en is het mogelijk om aan het einde van de zwangerschap al te gaan kolven om zo de productie al een beetje op gang te krijgen zodat ik direct na de geboorte al een beetje productie heb?

    En mijn dochtertje zal tegen die tijd zoon 22 maanden zijn. Heeft het dan nog zin om haar dan ook nog bv mee te geven? voor haar weerstand bijvoorbeeld?
    Niet live drinken maar evt in een flesje of beker?
    Ze is een vrij kwetsbaar meisje en is erg vaak ziek.

    Ik hoop dat hiermee het voeden minder beladen zal zijn en ik wat meer kan genieten van die eerste tijd.

    Ben benieuwd naar je antwoord.

    Groetjes Demie
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Demie,

    Goed dat je nu al gaat informeren.

    In principe is het een goed plan om al van te voren te starten met wat voeding verzamelen. Hierbij is wel overleg en voorzichtigheid geboden omdat je al eens eerder prematuur bent bevallen. Ik weet niet of dat spontaan is ingezet of dat je kindje met 36 weken is gehaald, maar dat maakt nog wel uit.

    Wanneer je voor de bevalling de borstvoeding wilt stimuleren raad ik je aan dit onder begeleiding van een lactatiekundige te doen. Enerzijds weet je dan dat je goed bezig bent, anderzijds heb je dan ook gelijk iemand achter de hand om je vragen te beantwoorden op het moment dat je gaat bevallen en je kindje is geboren.
    Ik zou je hier (ook op afstand) mee kunnen helpen. Je kunt me hierover mailen op heidi@borstvoedingdebasis.nl, dan zetten we je mogelijkheden even op een rij voor je.

    In het kort start je pas na week 36 met stimuleren. Er zijn 2 manieren om hier mee om te gaan: stimuleren om het lichaam al vast aan het werk te zetten zodat straks productie snel op gang is en stimuleren om daadwerkelijk een paar eerste voedingen op te vangen en mee te nemen naar het ziekenhuis.

    Daarnaast denk ik zeker dat het zin heeft ook wat voor je oudere kindje te kolven. Zelfs al is het maar 100 cc per dag of om de dag: is dit zeer zinvol! Zeker doen dus. Ik zou wel eerst de boel goed op de rit zetten en dan pas extra gaan kolven.

    Veel succes! Ik hoor het graag als ik meer voor je kan betekenen.
     

Deel Deze Pagina