Voor het eerst IVF...

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Jolien1991, 26 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jolien1991

    Jolien1991 Fanatiek lid

    20 jul 2019
    1.860
    1.963
    113
    Vrouw
    Hallo iedereen

    Vanwege PCOS maar ook verder onverklaarbare mislukkingen van afgelopen anderhalf jaar, zullen mijn man en ik voor de eerste keer IVF ondergaan. Donderdag (30 jan) hebben we ons intakegesprek in het zh. Enerzijds ben ik blij en opgelucht, dat we een volgende stap kunnen ondernemen en meer slaagkansen zullen hebben. Maar anderzijds ben ik ook bang. :oops: Ik lees bijvoorbeeld op het internet dat de punctie en de terugplaatsing pijnloos zouden verlopen ...

    Zelf heb ik reeds een HSG ondergaan waarvan ook wordt gezegd dat dit geen (of heel weinig) pijn hoort te doen. Wel, je kan het al raden: ik heb echt ontzettend veel pijn gehad... :confused:

    M.a.w. graag had ik van dames die reeds IVF hebben ondergaan, hun ervaringen/belevingen eens gehoord...;)
     
  2. catlady

    catlady Bekend lid

    26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    Hier icsi gehad. Vond de hsg erg meevallen.

    De punctie afgelopen donderdag vond ik erg pijnlijk voornamelijk bij de linker eierstok.
    Ik heb begrepen dat er verschil per ziekenhuis is wat voor pijn medicatie je krijgt. Ik kreeg een morfine achtig goedje, was duizelig voor een paar seconden.

    Had niet het idee dat het hielp tegen de pijn.

    Komende dinsdag krijgen we een dag 5 terugplaatsing. Verwacht dat het soepel en pijnloos verloopt.

    De IUI's geen pijn gehad. En de Lisexisies die ik kreeg toen ik beginnende baarmoederhals kanker had waren onder een lokale verdoving geen pijn aan gehad.
     
    Jolien1991 vindt dit leuk.
  3. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Wij doen IVF ICSI. De punctie is zeker niet pijnloos, zeker niet zonder pijnstilling. Het ligt er aan wel ziekenhuis/kliniek je loopt wat voor pijnstilling je krijgt bij de punctie. Wij liepen in MCK Leiderdorp en daar krijg je een infuus met morfine. Daardoor is de punctie licht gevoelig, maar niet pijnlijk. De terugplaatsing is wel pijnloos. Hier voel je echt niets van. Maar er zijn ook dames welke bovenstaande pijnstilling krijgen en het nog steeds erg pijnlijk vinden. Dit is echt per persoon verschillend en valt dus niks van te zeggen.

    Heel veel succes met jullie poging!
     
    Jolien1991 vindt dit leuk.
  4. Hagedisje

    Hagedisje Actief lid

    12 jun 2015
    342
    40
    28
    HSG vond ik erg pijnlijk, ook gezegd 'dat doen we dus niet weer'. Bij de puncties kreeg ik morfine via infuus. De pijn wisselde, ene keer meer dan de andere keer, maar niks vergeleken met de HSG. Maar per persoon zal dit natuurlijk kunnen wisselen.

    Er komt veel op je af in de MMM, emotioneel en lichamelijk. En misschien makkelijk zeggen, maar maak je niet te angstig op wat gaat komen en doe je dat wel, bespreek het zodat ze er rekening mee kunnen houden.

    Je kunt dit!
     
  5. Lindawen79

    Lindawen79 Bekend lid

    9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Spannend! Ik vond mijn HSG echt heel erg pijnlijk... de punctie bij ICSI was ook niet fijn maar doe liever dat nog een keer dan het HSG... :oops:
    je zult ook meer info krijgen over pijnstilling. Succes!!
     
    Jolien1991 vindt dit leuk.
  6. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ivf gehad ik vond de punctie reuze meevallen :) 2e cryo terugplaatsing is mijn bijna 7 maanden oude dochtertje :)
    Heb nog cryo's in de vriezer :)
     
    Daschaaa vindt dit leuk.
  7. Jolien1991

    Jolien1991 Fanatiek lid

    20 jul 2019
    1.860
    1.963
    113
    Vrouw
    Ik lees nu al (zoals ik dacht) veel verschillende ervaringen.;) Ik zal me proberen 'rustig' te houden... en gewoon pakken hoe 't komt. Bedankt allemaal voor jullie berichtjes!
     
    Kimmetjuh90, Kaaat en Lindawen79 vinden dit leuk.
  8. Daschaaa

    Daschaaa Fanatiek lid

    19 feb 2019
    1.363
    1.214
    113
    Vrouw
    Wij doen ook IVF. Vorige jaar vond ik alles mee vallen, zelfs de punctie. Heb 6 folikkes gehad, misschien scheelt dat ook als je meer heb, maar ik heb niet veel pijn gehad. Heb morfine gekregen. Op dit moment bezig met 2de poging en al allen het prikken vind ik enorm verschil met vorig jaar. Het is idd bij iedereen anders. Alvast succes met het begin
     
    Jolien1991 vindt dit leuk.
  9. Groen

    Groen Actief lid

    12 apr 2013
    427
    387
    63
    Hsg vond ik voelen als een scherpe adembenemende pijn, ik was echt even in paniek.

    Punctie daarentegen vond ik voelen als doffe pijn en goed te doen. Er zijn 30 follikels aangeprikt (overstimulatie) dus had wel een soort morfine achtig iets in mn infuus. Was erna niet suf of iets,terwijl ik tegen gewone morfine absoluut niet kan. Terugplaatsingen waren redelijk pijnloos en de laatste tp resulteerde in ons zoontje!
     
    Jolien1991 vindt dit leuk.
  10. Jolien1991

    Jolien1991 Fanatiek lid

    20 jul 2019
    1.860
    1.963
    113
    Vrouw
    Je geeft me hoop. :D
    Bedankt voor je berichtje.. :thumup: morgen is het zover... :eek:
     
  11. Smienaatje

    Smienaatje Bekend lid

    21 feb 2019
    771
    881
    93
    Vrouw
    Ik heb nooit een HSG gehad, dus daar kan ik het niet mee vergelijken. Punctie is niet pijnloos, je voelt echt wel pijn maar het is niet ondraaglijk. Mocht het nodig zijn zou ik het zo, zonder nadenken, weer doen. Ik was ook heel zenuwachtig en gespannen, dus dat speelde ook mee. En bij mij zijn er 20 follikels aangeprikt. Ik weet niet of dat veel scheelt met iemand bij wie er bijvoorbeeld 5 of 10 worden aangeprikt. Lijkt me wel.
    Veel succes! Mijn advies is laat het vooral op je afkomen en maak je niet druk. Op internet staan veel horrorverhalen die niet perse waar hoeven te zijn :thumup:
     
  12. Chanbee

    Chanbee Fanatiek lid

    19 jan 2017
    1.224
    1.198
    113
    ik vond de HSG pijnlijk heb toen echt flink mijn kaken op elkaar moeten houden. Ik scheet 7 kleuren voor de punctie, vond het dood eng. De punctie is geen feestje en voel je echt wel maar ik vond hem veel minder pijnlijk dan de HSG. Ze moesten flink wat blaasjes prikken maar het viel mij 1000% mee.

    Mijn tip: niet te veel Googlen! Het internet maakt je bang. probeer tijdens de punctie zoveel mogelijk te ontspannen en op je ademhaling te letten dat heeft mij heel erg geholpen.
     
    Jolien1991 vindt dit leuk.
  13. Ila

    Ila Fanatiek lid

    30 aug 2017
    1.236
    989
    113
    Vrouw
    De pijn van de punctie hangt erg af van de methode van pijnstilling, de hoeveelheid aan te prikken follikels en van de hardheid van het schilletje om de follikels heen. Bij mij deed het flink zeer doordat ik alleen een spuitje pethidine kreeg, veel follikels had en deze door de stugheid van de schil meerdere keren aangeprikt moesten worden. Een vriendin van mij had ongeveer evenveel follikels en is fluitend door de punctie heen gegaan, want zij kreeg een roesje en sliep heerlijk.
    Ik zou het dus van te voren even navragen aan je fertiliteitsarts welke pijnstilling ze geven en geef goed aan dat de hsg pijnlijk voor je was. Wellicht kunnen ze hier rekening mee houden.
    Van de terugplaatsingen heb ik nog nooit wat gevoeld. Misschien een beetje van de eendenbek, maar that’s it.
    Het pijnlijkst van de hele ivf vond ik het continue wachten en de teleurstellingen wanneer het weer een (vroege) miskraam werd.
    Ik wens je heel veel succes en sterkte met je traject en hoop dat het jullie net zoveel geluk mag brengen als dat het mij uiteindelijk gegeven heeft!
     

Deel Deze Pagina