Voor het eerst naar school!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Emma86, 14 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn dochter is al een paar keer wezen wennen op school en gaat na de herfstvakantie echt naar school. Een hele nieuwe fase en best wel een mijlpaal. Lijkt me leuk om ervaringen en tips uit te wisselen. Hoe je kind het op school vindt natuurlijk maar ook wat de papa's en mama's ineens moeten! Broodtrommels meegeven, ouderavonden, 10-min gesprekjes, helpen op school, etc.
    Dus, wie heeft er zin om lekker mee te kletsen?
     
  2. Noordeling

    Noordeling Fanatiek lid

    5 aug 2014
    1.223
    103
    63
    Hier een dochter die nu twee weken gaat.
    Ze vindt het leuk, maar wel vermoeiend, zeker in combinatie met 2x per week BSO. Nog een weekje volhouden en dan even bijkomen.
     
  3. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja vermoeiend is het zeker, gaat ze alle dagen? Tot hoe laat moet ze elke dag?


    Hier vindt dochter het boven verwachting leuk. Op de psz heeft ze wel eens moeite met afscheid nemen dus ik verwachtte een klein drama op school. Niks van dat alles. Volgens mij voelt ze zich daar heel groot.
    Nu is ze helaas ziek en ik hoop heel erg dat ze woensdag toch weer naar school kan zodat ze nog een ochtend kan wennen.

    Moet zeggen dat ik haar de eerste 2 ochtenden echt met een knoop in de maag had afgezet maar nu ze het zo leuk zegt te vinden en de juf zegt dat lekker meedraait vind ik het al niet meer zo spannend.
     
  4. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Hier is zoon begonnen na de zomervakantie. Hij is dus al goed gewend en heeft het ontzettend naar zijn zin. We zijn net terug van 2 weken vakantie en hij had z’n klas en juf echt gemist. En natuurlijk de structuur, uitdagingen en leuke dingen. Één dag naar school geweest en nu herfstvakantie, dat was een tegenvaller voor hem!

    Voor mezelf vind ik het nog steeds raar dat hij zo lang weg is elke dag. Maar die tijd voor ‘mezelf’ is heel fijn!
     
  5. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Heerlijk dat hij het zo naar zijn zin heeft! Was hij voor de zomervakantie nog geweest om te wennen?
    Ja die tijd voor mezelf (nou ja, ukje is er ook nog) is zeker fijn. Zal moeten schuiven met het middagslaapje van ukje maar mijn plan is dat hij een half uur eerder op bed gaat dan normaal en dan (hoop ik) 1,5 uur slaapt zodat hij op tijd wakker is voor het ophalen van grote zus. Heb ik tijd voor mezelf!
    Gaat R. elke dag naar school en hele dagen of houdt hij dat niet vol?


    Hier continuerooster. Ma, di en do tot 14.30 uur. Woe tot 12.30 uur en vrijdagmiddag tot 12.00 uur, zijn alleen de kleuters vrij.
     
  6. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Hij is drie woensdagen wezen wennen voor de vakantie. De eerste drie weken is hij 1 dag thuis geweest, daarna gewoon alle dagen naar school.
    Maandag, dinsdag donderdag tot 3 uur, woensdag tot half 1. Vrijdag zijn de kleuters vrij en dat is wel heel fijn!

    Hier gelukkig ook over-eten elke dag, anders word het slapen van de jongste wel heel ingewikkeld. Al heb ik een lieve buurvrouw die mijn zoontje ook wel eens mee wil nemen.

    Hoe groot is de klas waar je dochter straks in komt? Is het Eem combi 1-2?
     
  7. Noordeling

    Noordeling Fanatiek lid

    5 aug 2014
    1.223
    103
    63
    Hier hebben ze geen continue rooster maar ze blijft wel drie dagen over ( dan van half 9 tot kwart over 3) s woensdags tot half 1. Vrijdags is groep 1 hier nog vrij.
     
  8. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.321
    1.053
    113
    Hier is zoon 2 weken geleden begonnen. Het ging met wennen zo goed dat hij gelijk hele dagen mocht. Sinds afgelopen week ook bso erbij. Dat viel wel even zwaar. Verder vindt hij het erg leuk en houdt het goed vol.

    Hier 3 dagen tot 14 30 en 2 dagen tot 12.00 uur.
     
  9. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Tips: label beker, trommel, gymkleding. Denk aan handige schoenen. Op gymdagen ook aan handige kleding
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  10. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Hier is zoon 2 weken geleden naar groep 0 gegaan. Hij gaat 4 morgens. Van half 9 tot 12.
    Echt heerlijk om zo te beginnen.

    Hij vind het erg leuk. Gaat er zingend heen en komt zingend weer thuis :)
    Alleen moet hij thuis heel hard naar de wc rennen omdat hij zo nodig moet plassen en het is al een paar keer misgegaan. Hij gaat op school 1x naar de wc en verder niet. Hij gaat niet uit zichzelf ofzo. Maar dat zal ik de loop van de tijd wel beter gaan.
     
  11. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is vanaf april gaan wennen en is na de meivakantie volledig naar school gegaan. De overgang vanaf het kdv naar school ging soepel. Ze draait eigenlijk meteen helemaal mee. Nu na de zomervakantie weer begonnen in groep 1. Ze heeft vriendinnetjes en ik zie de eerste letters al verschijnen. Ze gaat hele dagen, geen continuerooster. De kleuters zijn om de week op vrijdag vrij. Ze gaat 2x per week naar de bso en blijft 3x over.
     
  12. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.163
    590
    113
    Mijn zoontje gaat in januari beginnen met school. Ik vind het zo heftig om te lezen dat jullie kindjes al 4 of 5 dagen naar school gaan. Houden ze dat echt goed vol? Ik kan me daar echt niets bij voorstellen namelijk.
     
  13. ellessinia

    ellessinia Actief lid

    13 nov 2014
    498
    477
    63

    Mijn dochter gaat sinds half september; ik houd haar maandagmiddag nog thuis, op dinsdag en donderdag haal ik haar om half 5 op van de bso, op woensdag rond half 3 en vrijdag weer een halve dag tot 12. De eerste 2 weken was ze super moe en lag ze lekker op tijd in bed en hebben we de weekenden rustig gehouden. Nu lijkt ze er al wat meer aan gewend maar bijvoorbeeld op de bso gaat ze regelmatig chillen en mag ze lekker op de bank zitten met een boekje of zo. Ook op maandagmiddag doe ik het lekker rustig aan met haar.
     
  14. Noordeling

    Noordeling Fanatiek lid

    5 aug 2014
    1.223
    103
    63
    @Wenda ; groep 0, betekent dat dat er nu al gekozen is voor 3 jaar kleuteren.


    Eerste week hield ze t hier beter vol dan de tweede.
    Vooral de combi met BSO vindt ze nu pittig. Na een dag school wil ze liever naar huis, als ze eenmaal op de BSO is gaat t prima, maar overgang was vorige week wel beetje lastig.
    Echt die vermoeidheid, maar dagje thuis blijven wil ze ook niet, dus ff weekje doorzetten nog en dan even bijkomen in de vakantie.
     
  15. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Ja dat klopt. Er is wel een mogelijkheid dat hij in januari naar groep 1 mag. Maar alleen als hij heel goed mee komt.
    Maar zelf vind ik het niet erg als hij 3 jaar kleutert. Denk dat het wel goed voor hem is.
     
  16. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje gaat sinds half september naar school, hij vind het erg leuk. Bij ons hebben ze continu rooster en gaat hij iedere dag van half 9 tot 14uur.
     
  17. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Mijn dochter is meteen cold turkey begonnen met school nu na de zomervakantie. Ze vond het in het begin vooral druk. Vooral bij het buiten spelen moest ze wennen aan de voorbij rennende grote(re) kinderen. Ze is wel erg vermoeid, nog steeds. Al op dinsdagmiddag komt ze moe uit school. Ze is een kind dat heel veel in zich opneemt. Ze onthoudt echt heel veel. Kent al cijfers en letters, kan al een beetje rekenen. Zij heeft een continurooster van 8.30 uur tot 14.15 uur. Op woensdag- en vrijdagochtend gaat zij om 7 uur al naar de VSO en op vrijdagmiddag ook nog naar de BSO tot 18.10 uur. Op donderdag houd ik haar een dagje thuis zodat ze bij kan tanken. Met name kan ze dan wat langer slapen 's morgens.
    Ze heeft het wel naar haar zin, vindt het leuk op school en heeft al snel vriendinnetjes gemaakt.
    Wat mij vooral opvalt is dat ze zo snel veranderd is: van peuter naar kleuter. Veel nieuwe woorden, moeilijkere zinnen, veel kleuren of tekenen zittend aan haar bureau waar ze eerst totaal geen geduld voor had, andere manier van denken, veel meer op zoek zijn naar antwoorden of heel ad rem reageren waarbij ik mij afvraag hoe ze aan die wijsheid komt, etcetera. Echt erg leuk om te zien en te horen.
     
  18. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.163
    590
    113
    Ik snap wel dat je haar nog een middag thuis houdt hoor. Mijn zoontje gaat in januari starten met 2 ochtenden. En dan zien we wel hoe snel we het gaan opbouwen. BSO en VSO hoeft in ons geval gelukkig niet, wij kunnen het allemaal zelf opvangen.
     
  19. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.321
    1.053
    113
    Hier houdt hij het prima vol, savonds op tijd op bed en dan sochtends wel wakker maken maar eenmaal op gang is het prima. Op woensdagmorgen merk je wel dat de 2 middagen bso pittig zijn.hopelijk is het snel meer gewend voor hem
     
  20. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Mijn dochter gaat nu 3 weken naar school. Vandaag had ze een eerste speelafspraakje (zo leuk!!).
    Ze vindt het volgens mij heel leuk, via een rollenspel krijg ik meestal wel veel verhalen te horen. Ik vind het heel lastig dat ik niks hoor over hoe het gaat en moet daar nog wel aan wennen.

    Hier geen bso nodig want ik breng haar om 8.30 (werk van 09.00-17.30) en manlief haalt haar op om 15.15 (werkt van 7-15). Dit vind ik wel heel fijn want ze is best moe.

    Hier om de week op vrijdag vrij en natuurlijk woensdagmiddag vrij. Geen continue rooster.
     

Deel Deze Pagina