Voor jezelf beginnen

Discussie in 'De lounge' gestart door Kasya, 23 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kasya

    Kasya Niet meer actief

    Ik kan hier een heleboel over opzoeken op internet, maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen.

    Ik heb een goede baan en ben gevraagd volgend jaar toe te treden tot de directie van het bedrijf waar ik werk. Dit zal op alle vlakken positieve gevolgen hebben, maar ik weet niet of ik er gelukkig van word.
    Ik droom al lange tijd van een eigen zaak, maar durf hierin de stap niet te zetten. Helemaal nu is het misschien niet de juiste tijd daarvoor, al zie ik aan de andere kant ook juist nu weer mogelijkheden.
    Het is dan ook echt bij dromen gebleven, ik heb geen ervaring met hoe zoiets werkt, hoe je een plan maakt, etc etc.

    Ik ben bang dat als ik in ga op het aanbod ik spijt zal gaan krijgen en ik wil het ook niet doen om vervolgens na een jaar te zeggen dat ik op stap om voor mijzelf te gaan beginnen. Ik twijfel dus enorm. Mijn man blijft gewoon werken maar stel dat mijn inkomen volledig wegvalt (het blijft natuutlijk een risico) dan zouden wij het niet redden op zijn inkomen alleen. Dat maakt het ook wel eng.

    Wie heeft de stap wel gemaakt en wil hier meer over vertellen?
     
  2. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ik heb de stap 4 jaar geleden gemaakt (jeetje, tijd gaat snel...). Ik was toen in dienst bij een consultancy bureau, en alles in mij schreeuwde dat ik daar niet meer wilde zijn. Ik heb die stap echt op gevoel genomen, want als ik er te veel over ging nadenken zag ik enorm veel risico's. Ik was toen alleenstaand met 2 kinderen, dus geen financiele backup en ook geen spaargeld. Ik heb toen tegen mijn leidinggevende gezegd dat ik weg zou gaan en als zzp'er verder wilde, maar dat ik mijn contract pas ging opzeggen als ik een klus in het vooruitzicht had, omdat het anders niet verantwoord was. Vonden ze lastig, maar ik had echt zoiets van: jammer dan. En uiteindelijk kwam het heel snel op mn pad.

    Zoals ik zei, het was een gevoelskwestie. Ik voelde dat dit het moment is, en er was een diep vertrouwen dat het ook echt klopte en zou lukken. Alles in mij trok die kant op, het was ook bijna alsof ik geen keuze had.

    Ik ben enorm blij met die stap destijds, het heeft me zo ontzettend veel vrijheid gegeven. En ik verdiende veel meer in veel minder tijd. Dat heeft oa geresulteerd in dat ik nu al een aantal maanden vrij bent om te kunnen studeren. Die ruimte had ik anders nooit gehad.

    Ik weet natuurlijk niet wat je exact wil doen en hoe uitdagend het is om dat voor elkaar te krijgen. Ik denk ook dat het heel persoonlijk is. Het kan helpen om het met belangrijke, steunende mensen in je omgeving over te hebben (mensen van wie je weet dat ze er open naar kunnen kijken, zonder vanuit eigen angsten te redeneren), om financiele plaatjes/inschattingen te maken en vooral te voelen waar je energie naar uit gaat.
     
    Hoebie en Kasya vinden dit leuk.
  3. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Wat wil je gaan doen?
    Ik ben 9 jaar ZZPer, waarvan nu 7 jaar fulltime. Mijn uitangssituatie is iets anders, omdat ik al wist dat toen in mijn studie ging doen (kunstacademie) ik ook ZZPer zou worden. De eerste 2 jaar heb ik een bijbaan gehad voor (eerst) 4 dagen per week, toen 3, toen 2.. en toen gestopt. Wat fijn aan die situatie was, was dat ik leefde van het salaris van de bijbaan en de eerste 2 jaar vanuit mijn bedrijf geen salaris heb uitbetaald. Ik had toen nog geen kinderen, dat scheelt wel echt want zeker toen ik 4 dagen werkte deed ik ook heel veel in de avond en het weekend, en werkte ik veel meer dan fulltime. Dat zou nu met kinderen niet meer kunnen/niet meer willen.

    Het heeft voor een nadelen om ZZPer te zijn, en of dat iets voor jou is is heel persoonlijk. Ik vind het werken vanuit huis heel fijn, de vrijheid die het mij geeft en dat ik zelf kan bepalen wat ik wil doen en hoe. Het idee dat alles mogelijk is, is heel bijzonder.
    Tegelijkertijd is dat ook een nadeel: als ik niks doe gebeurd er niks (in mijn bedrijf dan). Ik ben naast mijn werk voor klanten ook mijn eigen marketing/sales/social media/office-medewerker, dat vind ik wel eens vervelend. Nu ik herstellende ben van een burn-out is het heel zwaar dat ik niet een bestaande structuur in kan rollen, maar dat ik álles zelf moet doen. En in deze tijd zou ik bwvs een moord plegen voor een vast salaris. De onzekerheid en weggevallen inkomsten geven wel echt stress.
    Het helpt wel echt om een partner te hebben die achter je staat. Je zult in het begin wellicht niet veel verdienen, moeten investeren of veel uren maken. Dat moet iemand wel begrijpen.

    Als je echt de stap wil zetten maar je angsten je tegenhouden, zou je ook met een coach voor ondernemers aan de slag kunnen gaan. Vaak bieden die programma's voor bijv. 6 maanden of 1 jaar waarin ze jou coachen om serieus met je bedrijf aan de slag te gaan. Dan heb je iemand die je hand vast houd en waar je terecht kunt voor vragen en advies.
     
    Kasya vindt dit leuk.
  4. Kasya

    Kasya Niet meer actief

    Bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Fijn om ze te lezen, ik reageer morgen even inhoudelijk want ik moet snel gaan slapen
     
  5. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Zelf geen ervaring mee, maar wel van een naaste collega. Wat ik merkte was hoe meer hij er over vertelde, hoe minder men dingen van hem op het werk ‘tolereerde’. Bijvoorbeeld als hij even zat te surfen dan was het gelijk ‘zal wel in de baas zijn tijd aan zijn eigen bedrijf werken’. Terwijl ik weet dat hij daar eerlijk mee omging. Ik denk dat als ik bezig was om voor mezelf te beginnen dat ik het pas zou vertellen als ik echt ‘morgen’ weg kon gaan.
    Verder: ik heb in mijn contract staan dat ik niet iets vergelijkbaars mag doen als het bedrijf, maar dan voor mezelf. Daar moet zoveel jaar tussen zitten. Dus let goed op wat er in je contract staat. Ik heb wel eens gehoord dat daar zelfs boetes voor gegeven kunnen worden (bijvoorbeeld als jij er vandoor gaat met een klant van jouw huidige baas).
     
  6. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.577
    7.194
    113
    Even verdergaand op het bericht van @zeilbootje. Mocht je toetreden tot de directie dan wordt je concurrentie bedding vaak strenger (geen idee of dat in jouw branche ook zo is) zo maak je het jezelf misschien moeilijker om daarna voor je zelf te kunnen gaan beginnen
     

Deel Deze Pagina