Voorbereiden op suikertest?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nina Sanders, 2 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik heb de vk al een paar keer horen zeggen dat ze aanbeveelt in de dagen voorafgaand aan de test rekening te houden met suiker en koolhydraten inname. Ik snap dat het niet handig is om een dag van tevoren alleen maar sapjes te drinken, vla met hagelslag te eten en om 21u nog een bak druiven en glas cola te drinken.

    Maar waarom zou je expres je dagelijkse glas appelsap in de ochtend laten staan en je normale suikerinname de dagen voorafgaand helemaal gaan aanpassen? Dan beïnvloed je toch net zo goed de test richting een fals negatief resultaat?

    En indien wel aan te bevelen, wat zou dan mijn dagindeling qua eten moeten zijn volgens jullie?

    Ik ben slank maar wegens familiare belasting en etniciteit wel verhoogde kans op zwangerschapsdiabetes. :)
     
  2. liset22

    liset22 Actief lid

    21 jul 2007
    210
    99
    28
    Nee hoor, nooit iets aangepast. Lijkt me inderdaad ook een beetje apart. Dan zou je dat gelijk voor vast aan moeten passen.
     
  3. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ja toch? En sowieso let ik al erg op suikers en carbs. Appelsap drink ik graag bij het ontwaken en dan doe ik ⅓ sap en ⅔ water. Zoet beleg doe ik met mate (in het weekend wel iets vaker) en sowieso eet ik heel weinig koolhydraten uit graanproducten omdat ik daar niet zo goed tegen kan. Snoepen doe ik in principe enkel in het weekend. Ik zeg bewust in principe omdat ik het tijdens de zwangerschap soms lastiger vind om niet tussendoor te snaaien. Dit heeft alles te maken met ruimtegebrek wat gaat ontstaan waardoor ik echt vaker kleinere dingen moet eten.
    Maar in vergelijking met het gros van NL eet ik denk ik voorbeeldig.
     
  4. Loeskaz

    Loeskaz Bekend lid

    10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Ik vind het apart als je anders gaat eten dan normaal of vast rekening gaat houden met...

    Hier 2 x suikertest gehad ook om familiaire redenen. Vooraf niks aan voorbereiding gedaan, gewoon erheen gaan en het ondergaan.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  5. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier werd juist gezegd dat ik moest eten en drinken zoals normaal. En nuchter naar dat onderzoek.
     
  6. liset22

    liset22 Actief lid

    21 jul 2007
    210
    99
    28
    Lijkt me helemaal prima! Als de waardes toch te hoog zijn, krijg je meestal toch eerst een dieet, dus dan is er ook nog niet zo veel aan de hand.
     
  7. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik heb ook niks aangepast. Ik moest niet dat drankje doen maar de dagcurve. Dus mocht die dag gewoon eten zoals gewoonlijk en 3x op en neer naar het ziekenhuis om te prikken. Volgende week moet ik weer.

    De vk zei wel: ga nou niet die dag taart eten ofzo, maar eet gewoon zoals je normaal ook doet. Als je vooraf al van alles gaat ‘voorbereiden’ is de test niet betrouwbaar lijkt mij.

    Als ik lees hoe je eet, eet je toch gewoon al supergoed! Lekker zo houden hoor.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  8. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik houd het idd ook zo.
    Doe ook de dagcurve
     
  9. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Gewoon je normale patroon aanhouden, anders krijg je juist een vertekend beeld.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  10. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Mijn id ook. Was niet van plan om opeens taart, milkshakes, volle chocomel en wit brood met Nutella te gaan eten. ;)
    Maar ik ga er ook niet expres allemaal rekening mee houden.

    Wel zal ik de avond van te voren geen schaaltje druiven meer nemen. Dit doe ik soms als ik nog geen fruit op heb die dag en ik heb toch zin in wat. Maar dit zal ik woensdag dan maar wel even gewoon timen bij het ontbijt door de kwark met havermout oid
     
    bluedrake vindt dit leuk.
  11. Mamavan3harten

    16 okt 2018
    34
    15
    8
    Ik las eerst suikerfeest :roflmao:

    Ik zelf had mij niet erop voorbereidt een dag/avond ervoor ... Ik vertik het trouwens om weer aan zo'n test mee te doen en krijg dit x dat test apparaatje mee om 3 dagen lang zelf in de gaten te houden met prikken. Succes
     
  12. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    ik heb 2 x een suikertest gehad. 1ste i.v.m. bmi>30 (zat er echt net overheen doordat ik al 4 kilo was aangekomen door de zwangerschap, maar maakte niks uit volgens haar). 2de keer had ik bmi>35 en moest ik uiteraard weer. Ik heb echt nog nooit eerder gehoord dat je moet opletten dagen van tevoren. Dat beïnvloed juist de test op een foute uitslag. Je wilt toch immers weten of je suikers goed afgebroken worden als je wel suikers eet en niet als je het niet eet. Ook niet overdrijven om meer te eten natuurlijk haha. Gewoon zoals anders.

    Eigenlijk ben ik het dus eens met de voorgangers:roflmao::roflmao:
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij een ogtt zou dat toch geen verschil moeten maken?
     
  14. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Het gaat hier niet om een ogtt:) Het gaat hier om de dagcurve...
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  15. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Juist normaal doen anders weet je het nog niet.
     

Deel Deze Pagina