Voorkeurshouding (later ontwikkelt)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nova1986, 30 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nova1986

    Nova1986 Actief lid

    25 mei 2020
    223
    83
    28
    Vrouw
    Graag zoek ik herkenning en/of ervaringen:

    Mijn zoontje (4 maanden), heeft pas na 2 maanden een voorkeurshouding ontwikkelt.
    Met het 2 maandenconsult op CB gaf de verpleegkundige aan: netjes, geen voorkeurshouding.

    Toen met 3 maandenconsult toch wel. (dit idee had ik zelf ook al wel, maar het "geen voorkeurshouding" bleef in mijn hoofd zitten.
    Hij heeft een lichte afplatting (linkerzijde). Verpleegkundige CB gaf aan, hij redt het wel, veel op de buik oefenen.

    Ondertussen liep ik al bij de fysio voor zijn onrust. Daar nog meer tips gekregen. Ondertussen ook al bij een osteopaat geweest (hiervan nog geen resultaat). Maarrrr meneer is erg hardnekkig in zijn voorkeur.
    Inmiddels slaapt hij redelijk goed, maar we krijgen hem gewoon niet de andere kant op gedraaid.
    Bedje omgedraaid, matrasje stukje opgehoogd aan 1 kant, lampje aan. Verschonen andersom, spelen aan zijn niet voorkeurskant. En veel op de buik.

    Ik ben nu zo bang dat het niet weg gaat trekken, en hij een scheef hoofdje blijft houden.
    Andere moeders die hierin ervaring hebben? En wellicht nog een gouden tip?
    De fysio en osteopaat hadden het nog over een zijligkussen, maar wij vinden dit beide een beetje spannend om toe te passen ivm vastdraaien.
     
  2. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
    Hier ervaring met ons zoontje.
    Die had ook een heel erge voorkeurshouding en een behoorlijke afplatting.
    Om met het slechte nieuws te beginnen, het scheve hoofd is niet helemaal weg gegaan. Ook zijn oren staan scheef erdoor dus ik hoop maar dat hij nooit een bril hoeft.
    Maar het is wel een heel stuk verbeterd en iemand die het niet weet valt het niet op.

    Het belangrijkste is oefenen en sterker maken. Je zag bij ons zoontje dat het niet alleen de voorkeur in het liggen was, maar ook in het draaien van het hoofd en vanuit de nek, hij kon zittend op schoot zijn hoofd de ene kant op veel minder ver draaien.
    Als we de oefeningen liggend op zijn rug deden dan was het door de vorm van zijn hoofdje ook gewoon moeilijk die kant op te draaien, hij moest letterlijk een hobbel over doordat zijn hoofd niet mooi rond liep.
    Wij zijn dus ook veel zittend en op zijn buik gaan oefenen zodat hij de spieren om zijn hoofd te draaien kon trainen zonder de belemmering van de afplatting.
    Met slapen was hij erg hardnekkig en bleef die voorkeurskant opzoeken, hij sliep gelukkig goed en diep en ik draaide dan altijd voorzichtig zijn hoofdje de goede kant op, zo bleef hij natuurlijk niet de hele tijd liggen, maar alle beetjes helpen was mijn idee.
    Zodra ons zoontje naar zijn buik kon rollen sliep hij op zijn buik en ging de afplatting van zijn hoofdje pas echt weer de goede kant op.
    Wij moesten van de fysio hem ook veel op zijn buik leggen (wakker) zodat hij sterker werd en hem helpen te leren rollen. In het begin was hij het daar zeker niet mee eens, maar als je het maar leuk genoeg maakt en toch steeds blijft oefenen worden ze sterker waardoor het makkelijker wordt en ze het ook leuker gaan vinden.
     
    Nova1986 vindt dit leuk.
  3. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
  4. Nova1986

    Nova1986 Actief lid

    25 mei 2020
    223
    83
    28
    Vrouw
    Dankjewel voor je uitgebreide reply! Hoop idd ook maar dat hij snel kan rollen/zitten haha
    Houd je toch bezig als moeder zijnde dan ;)
     
  5. Nova1986

    Nova1986 Actief lid

    25 mei 2020
    223
    83
    28
    Vrouw
  6. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.113
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben wel een zijligkussen gebruikt maar! Onze dochter had vanaf het begin een voormeushouding en had na een week al een afplatting:cry: en wij hebben hem alleen overdag gebruikt als wij ernaast zaten.

    We zijn naar de osteopaat geweest en naar de fysio en na 2 maanden was de voorkeurshouding helemaal weg ;) we merkte eigenlijk al verschil na 1x naar de osteopaat. Na een maand daarna naar de fysio en na een maand fysio lag ze op allebei de kanten.

    Ook hier is het niet helemaal weg getrokken maar ook hier zie je het alleen als je het weet. Al staan haar oren en voorhoofd iets anders. Al zie je dat dus niet als leek.
     
    Nova1986 vindt dit leuk.
  7. Nova1986

    Nova1986 Actief lid

    25 mei 2020
    223
    83
    28
    Vrouw
    Hoe vaak zijn jullie bij de osteopaat geweest? Heb maandag een eerste afspraak gehad, en nu pas weer in januari (volgens haar groeit het hoofdje nu minder snel, dus heeft eerder geen nut).
    Erbij zitten is bij ons helaas geen optie. ik heb een peuter van 2,5 jaar dus beneden slapen is geen succes :roflmao:
     
  8. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.113
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hadden ook een peuter van 3 jaar rondlopen maar daar sliep ze wel gewoon doorheen.
    Wij zijn 4 of 5x geweest en toen kon ze haar nek weer helemaal bewegen :)
     
    Nova1986 vindt dit leuk.
  9. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Bij mijn oudste twijfelde ik met 8 weken of hij een voorkeurshouding gehad. Gevraagd bij het CB, maar zij zagen niets. Toen hij later startte bij de gastouder, gaf zij al snel aan dat hij een voorkeurshouding had. Toch wel dus.. Gelijk fysio gebeld. Hij was toen dus ook al wat ouder.
    We hebben de tips van de fysio toegepast. Verder wel een zijligkussen gebruikt, dat werkte echt ideaal. Afplatting is wel een stuk minder geworden, maar niet binnen de wenselijkheidsnormen.

    Nu is hij ondertussen al bijna een tiener. Op zich zie je als je heel goed kijkt dat zijn hoofd niet symmetrisch is. Het valt niet op. En zeg nu zelf: zie je wel eens kinderen of volwassenen met een perfect hoofd? Of andersom?

    Wel leuk om je vraag zo te lezen, ik was er toen best onzeker over en baalde echt dat ik met 8 weken niet gelijk naar de fysio was gegaan. Maar ja, CB zei dat er niets aan de hand was...
    Dus ik zou vooral zeggen: het komt wel goed!
     
    Nova1986 vindt dit leuk.
  10. Nova1986

    Nova1986 Actief lid

    25 mei 2020
    223
    83
    28
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie Roanna!
    Je hebt gelijk, er zijn waarschijnlijk weinig mensen die een perfect symmetrisch hoofd hebben. Maar als moeder zijnde maak je je nou eenmaal sneller zorgen.

    We hebben het zijligkussen toch uit de verpakking gehaald inmiddels, vond het in het begin wel spannend maar hij slaapt er goed in.
    Tijd zal leren hoe de afplatting bij zal trekken, maar we doen ons best erin.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  11. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.512
    1.672
    113
    Hier ook een baby van 4,5 maand met een voorkeurshouding. Begon na 6 weken pas en met 10 weken al flinke afplatting. Ik maakte mij enorm veel zorgen. Gelijk zijligkussen gekocht en zo een kussen met gat erin. Ook Fysio ingeschakeld. Fysio en was geen fan van kussen met gat maar wel voorstander van zijligkussen overdag. Wij zijn inmiddels 9 weken heel hard bezig met alle oefeningen en de kussens. (Overdag alleen zijligkussen, snachts kussen met gat). En eindelijk begin ik toch echt een lichte bolling te zien. Ze zeggen vaak dat 4 maanden meestal de piek is in platheid, en het na 6 maanden snel beter kan worden omdat ze dan gaan omrollen en kruipen en het hoofdje ook hard zal groeien. Eerst had ik daar absoluut geen vertrouwen in. Na wekenlang oefenen zag ik totaal geen verschil. Nu ineens dus wel en heb ik echt vertrouwen dat het goedkomt. Daarnaast begin ik ook nu na 8/9 weken pas te merken dat zijn voorkeur langzaam aan het verdwijnen is door dat hij gewoon steeds beweeglijker en sterker wordt.

    Hoe gaat het bij jullie inmiddels?
     
    Nova1986 vindt dit leuk.
  12. Nova1986

    Nova1986 Actief lid

    25 mei 2020
    223
    83
    28
    Vrouw
    Wat fijn dat het bij jullie beter lijkt te gaan!
    Helaas is het zijligkussen hier geen succes, het lukt hem vrijwel direct op zijn rug te draaien en dan zo alsnog met zijn hoofd de voorkeurskant op te liggen..:o:

    Heeft jullie zoon een afplatting aan de zijkant of achterkant?
     
  13. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.512
    1.672
    113
    Haha herkenbaar!! Hier precies hetzelfde. Daarom slaapt hij altijd overdag en savonds voor zijn laatste flesje (tussen 19 en 23 uur) in de kinderwagen. Zelfs dan draait hij soms terug maar als hij slaapt lukt het me toch wel vaak om hem alsnog op zijn zij te leggen en meestal blijft hij dan wel liggen. Al moet ik het wel in de gaten houden en hem soms elk uur weer terugdraaien. Dus ja vanzelf gaat het hier ook niet maar met veel inzet lukt het toch!
     
  14. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.512
    1.672
    113
    Afplatting zit meer aan de achterkant, maar wel klein beetje naar rechts. Uit de meting kwam naar voren dat het dus vooral op het achterhoofd zit, al zie je ook we duidelijk dat het niet helemaal symmetrisch is.
     
  15. Nova1986

    Nova1986 Actief lid

    25 mei 2020
    223
    83
    28
    Vrouw
    Ze houden ons wel bezig die jongens :roflmao:
    In de kinderwagen gaat het hier gek genoeg ook beter met slapen, hij draait dan zijn hoofd zelfs wel eens de andere kant op!
     
  16. Zafirah

    Zafirah Lid

    27 dec 2022
    9
    2
    3
    Vrouw
    Ik heb het ook mijn dochtertje ligt met haar hoofd graag na links met slapen soms probeer ik het in haar slaap om te draaien en dat lukt wel maar niet altijd soms slechte timing.. bedje is na het licht toe,ik doe na elke voeding haar op de buik neerleggen, en met omhoog houden na de voeding hoofdje de andere kant op. Flesje geven wissel ik ook van arm. Met lopen zorg ik ook altijd dat ze de spannende dingen vanuit de niet voorkeurshouding bekijkt. Ze draait haar hoofdje wel goed en op haar buik komt ze al hoog. Ik heb nog geen hulp ervoor maar heb er wel vertrouwen in dat het goed komt.
     
    Nova1986 vindt dit leuk.
  17. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.512
    1.672
    113
    @Nova1986 dit is nu het verschil bij S na 2 maanden alleen zijligkussen in wagen overdag en tot savonds 23 uur, en snachts dan wel gewoon in zijn bedje in zn eigen houding. Ene foto is eind oktober, andere foto eind december. Zijligkussen lijkt hier dus goed te werken (met zoals ik schreef, heeel veel inspanning van mijn kant qua steeds terugrollen naar zij;)). Nog steeds echt niet zoals ik wil dat het eruitziet, maar een mooi begin is er wel en na 6 maanden zou het sneller moeten gaan qua bolling volgens fysio
     
  18. Nova1986

    Nova1986 Actief lid

    25 mei 2020
    223
    83
    28
    Vrouw
    Ziet er goed uit zeg!! Je inspanning word beloond :thumup:
    Hier gaat het gelukkig inmiddels beter met het zijligkussen! Advies van fysio was om hem vanuit de heup te draaien (een beentje komt dan over andere beentje te liggen) en dat gaat goed, hij is dan genoeg doorgedraaid om (meestal) niet meer terug te rollen. Zie zelf nog niet echt verschil, de laatste meting bij fysio was hetzelfde (niet verslechterd gelukkig).

    We gaan door haha, succes ook voor jou!
     

Deel Deze Pagina