Voorkomt de nipt test echt zieke kindjes?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Poppy1987, 12 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Ik las een stukje over baby pia in België. Zij heeft een erfelijke aandoening en nu een injectie gehad van 2 miljoen euro. Super dat het kindje hier waarschijnlijk mee gered is!

    Maar wat ik mij in gevallen als deze afvraag... Is hier de welbekende nipt test gedaan?
    Zou het mogelijk zijn dat ondanks een goede uitslag van de nipt test er toch zoiets aan de hand kan zijn met je kind?

    Ik kom via google niet echt op voorbeelden en helaas staat het vaak ook niet bij zo'n verhaal wat de uitslag van de nipt was.

    Het is gewoon even nieuwsgierigheid, het houdt me altijd bezig. Iedereen wil immers een gezond kindje!
     
  2. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Hey poppy,

    Een Nipt test, wel of niet met nevenbevindingen, waaruit blijkt dat alles goed is, geeft geen garantie op een gezond kindje helaas. Het geeft volgens mij alleen aanwijzingen als het mogelijk niet goed is. En ook met een nipt die afwijkingen aanwijst kan je kindje nog gezond zijn. (als je bv zelf drager bent van een chromosoom afwijking)

    Dit is hoe ik het begreep
     
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Ja, de nipt vind niet alle chromosoomafwijkingen en daarnaast zit er nog een (kleine) kans in dat je een niet-kloppende uitslag krijgt.
     
  4. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Dit!
     
  5. mamavanJorn

    mamavanJorn Actief lid

    27 mei 2019
    497
    387
    63
    Vrouw
    De NIPT geeft geen garantie, er kan altijd iets niet gezien worden. Maar ook zonder chromosoom en erfelijke afwijkingen kan je kindje niet gezond zijn. Mijn zoontje had een bouwfout, dit was niet te vinden met de NIPT, vruchtwaterpunctie en extra bloedonderzoek bij ons de ouders. Ze kunnen tegenwoordig gelukkig heel veel, maar ze kunnen niet alles.
     
  6. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    De nipt screent vooral trisomie 21 18 en 13.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  7. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Gelukkig sluit het wel een hoop dingen uit! Vind het dan best knap en fijn dat ze dat uit bloed kunnen zien.
    Het blijft altijd spannend!
     
  8. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    De NIPT screent op chromosomale afwijkingen. Daarmee blijven er nog miljard andere afwijkingen over die je ongeboren kind kan hebben (o.a. de SMA die dat meisje Pia heeft, daar kom je meestal pas na de geboorte achter). Dus je hebt maar een deel 'zekerheid', want de NIP-test kan ook nog eens vals-negatief zijn. Sowieso voorkom je met de NIPT niets, het enige wat je kunt voorkomen is dat een kindje met een afwijking geboren wordt door een abortus, naar aanleiding van een afwijkende NIPT.
     
    Kikkertjekwak, Poppy1987 en AI76 vinden dit leuk.
  9. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    En ADHD,autisme en nog veel meer is ook niet te zien.

    Nipt sluit maar een paar aandoeningen uit en absoluut geen garantie voor een gezond kindje.
     

Deel Deze Pagina