Voorlezen baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Achterkantvandemaan, 23 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.294
    7.251
    113
    Om verschillende redenen wil ik zo vroeg mogelijk beginnen met voorlezen van onze baby. Maar ik heb geen verstand van baby's dus ik weet niet wat wijsheid is :D ik kan me namelijk voorstellen dat je dit de eerste maanden niet doet?

    Hoe oud was jullie baby toen jullie er mee begonnen? En heb je tips voor de allereerste voorleesboekjes?

    Het gaat dus echt om voorlezen, niet met zo'n boekje waarbij baby zelf dingen kan voelen en ontdekken, maar echt verhaaltjes.
     
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Wij zijn rond de 3 maanden begonnen. Toen begon ze interesse te krijgen in speeltjes, plaatjes etc. Wij hebben juist iets waar ze ook aan kan voelen. Alleen een verhaaltje lezen is niet zo interessant voor een baby.

    Wat ze leuk vindt: bad boekjes (bv Dikkie dik gaat in bad). Klein, kleurrijk en kan ze aan voelen/op sabbelen.
    Voel boekjes waar je je vingers in kan doen zoals knuffel me (je hebt er verschillende verhaaltjes van). Gewoon Nijntje is ook leuk :) het moet vooral niet te lang zijn.
     
  3. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.294
    7.251
    113
    Thanks!

    Ik wil het natuurlijk allebei doen, ook voelboekjes etc., maar dat zie ik even los van het 'echte' voorlezen. Ik wil echt een moment per dag pakken om rustig voor te lezen voor het slapen gaan, niet met de bedoeling dat baby dan zelf actief meedoet zeg maar, klinkt dat een beetje logisch? Haha
     
  4. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ja zo doen wij het ook! Denk dat je knisperboekjes bedoelt met zelf actief mee doen? Die hebben wij overdag voor haar. Na de fles savonds lezen we een gewoon boekje. Maar bv zo’n voel boekje (wel met tekst, maar ook iets te voelen) is juist wel fijn om de aandacht te behouden. Soms lezen we ook een gewoon boekje (Nijntje of iets) maar daar heeft ze niet altijd alleen geduld voor.
     
  5. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.294
    7.251
    113
    Dank je! Ik bedoel inderdaad dingen als knisperboekjes en voelboekjes voor 'overdag'. Ik zag het dan zo voor me dat ik hem savonds ergens een verhaaltje voorlees, en dan maakt het me niet zoveel uit als hij in slaap valt? Denk ik? Het is even zoeken :D maar zo rond de 3 maanden mee beginnen klinkt goed!
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Voor het slapen gaan lezen kwam pas met anderhalf/twee jaar ofzo.
    Daarvoor was het lezen gewoon onderdeel van het spelen.
    Hier zijn ze nog nooit in slaap gevallen of rustig geworden door lezen. Ook met gewone verhaaltjes blijven ze gewoon actief en wakker.

    Liedjes zingen werkt beter bij het slaperig worden.
     
  7. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Haha echt slaperig worden ze er niet van. Maar voorlezen is wel heel belangrijk om te doen :) En een goed avond ritueel is ook fijn. Dus ik zou het inderdaad zo doen.
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  8. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.294
    7.251
    113
    Dank je! Het doel is ook niet om er door in slaap te vallen, dus of hij in slaap valt of wakker blijft maakt me niet zoveel uit. Het is meer zoeken naar wanneer begin je er mee, wanneer heb je een beetje een ritme dat je ergens elke dag het voorlezen kan inbouwen? Maar ik zie het wel voor me dat ik het ergens in de avond doe, kamer donker, klein nachtlampje aan, ik in schommelstoel en even voorlezen. Vind dat lastig inschatten. 3 maanden is vroeg maar klinkt als een mooie tijd om het in te bouwen? Anderhalf jaar vind ik dan weer te lang klinken?
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Gewoon aanvoelen wanneer je kindje daar ook aan toe is.
    Hier viel m’n oudste tot een jaar aan de borst in slaap. Dus pyjama aan, en dan borst en in bed.
    Tot 6 maand ging hij naar bed als wij naar bed gingen. Dus dan is voorlezen en in bed leggen er helemaal niet bij.
    Op die leeftijd gaan ze naar bed zodra ze moe zijn. En dan moet je ook niet meer langer willen rekken maar gewoon slapen.

    Zodra je merkt dat er wat meer ritme is. En er in de avond ruimte voor is, kun je er ook gewoon mee beginnen.

    Ik heb het wel eerder eens geprobeerd. Maar het was alles behalve zo romantisch als dat ik het me had voorgesteld. Niet willen blijven zitten, boek uit de hand trekken. In de mond stoppen. Er doorheen schreeuwen.
    Stel je er dus niet teveel van voor, het kan nogal tegenvallen.
     
  10. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.082
    15.607
    113
    Vrouw
    Voorlezen zomaar en tussendoor al heel snel.
    Gewoon op de moment dat het kon en geschikt leek.
    De eerste maanden is het toch vaak signalen opvangen, klaarmaken en bedje in en niet te veel anders meer doen.

    Echt bewust een ritueel van maken was vanaf dat er ritme was op vlak van slapen.

    Vanaf dat ze in hun grote bed liggen word het boek ook voorgelezen in hun bed (we kruipen er dan bij) .
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  11. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.294
    7.251
    113
    Dank jullie dames!
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  12. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Bij mijn oudste heb ik het voorlezen vrij snel ingebouwd in het slaapritme. Met een maand of 4/5 had ze al een vrij strak ritme waar ze het goed op deed. Boekje voorlezen was daar toen ook onderdeel van. Ze viel er niet van in slaap maar richtte zich wel op mijn stem en werd er rustig van.

    Bij de 2e dacht ik; dat werkt wel weer. Nou, niet dus :roflmao:
    Zij is tot 1,5 jaar in mijn armen in slaap gevallen en dan kon ik haar in bed leggen. Daarvoor wel meerdere malen geprobeerd maar dat resulteerde tot een kind wat volledig overstuur was tot overgeven aan toe. Van alles geprobeerd in die tijd maar niets werkte.
    Op een avond viel ze maar niet in slaap en was ze me zo ondeugend aan het aankijken dat ik haar naar haar eigen bed heb gebracht. Boekje voor gelezen, geknuffeld en gezegd dat ze vandaag dat moment in haar eigen bed moest slapen. Ze heeft in totaal een uur boos in haar bed gestaan en geschreeuwd uit boosheid. (Iedere 5 minuten even bij haar geweest) daarna zuchtte ze; oké mama en sindsdien nooit meer last gehad met meer bed brengen :rolleyes:
    Ook bij haar sindsdien Iedere avond hetzelfde boekje voorgelezen.

    Bij de 3e wil ik weer hetzelfde boekje voorlezen maar dan liever op de manier van de oudste :D

    Het boekje het trouwens: en nu lekker slapen van Eveline den Heijer
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  13. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.650
    21.151
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik ben daar ook pas later mee begonnen, zag het nut niet van voorlezen met pas een paar maanden oud. Praten tegen haar deed ik toch wel veel. Dus pas met 1,5 jaar ofzo. Toen hadden we een ritme van 1 slaapje, hield ze het 's avonds iets langer vol en hebben we het in het bedtijdritueel geintegreerd.
     
    Paardenbloem, Zoe123, Sado en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.106
    113
    Vrouw
    Pas nu met de jonsgste. Hij had niets met boekjes. Gooide ermee, huilde of kroop weg, vrat t op of scheurde het. Nu begint hij interesse te tonen. De oudste vond t vanaf een half jaar heel interessant. Dus bij hem vroeg begonnen. Nijntje vond hij leuk. Oudste is ook een veel rustiger kind. De jongste heeft t geduld niet :roflmao:
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  16. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Wij zijn ook heel jong gestart, direct toen ze op hun normale tijd naar bed gingen. Gewoon met van die 1 minuut verhaaltjes voor het slapen gaan. Ging puur om het ritueel. Naar mate ze ouder worden (1,5 denk ik) werden het meer boekjes als bobbi en nijntje, zolang het maar kort genoeg is om de aandacht te houden.
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  17. Madeliefje1234

    Madeliefje1234 Actief lid

    6 dec 2018
    191
    171
    43
    Vrouw
    Wij zijn met 3.5 maand gestart met avondritueel. Daarvoor werd ze gewoon in bed gelegd met kleertjes en verder niets.

    Met 3.5 maand deden we wassen, pyjama aan, boekje voorlezen en dan naar bed.

    Voorlezen zijn korte verhaaltjes en ben er nog geen 2 min mee bezig. Ze is nu 4 maand, maar vind het wel leuk om naar het boekje te kijken, de afbeeldingen.
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  18. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.178
    6.705
    113
    Vrouw
    Je denkt er goed over na @M061987!

    Bij mijn jongste heb ik het niet zo bewust gedaan. De wakkertijd is als ze een paar manden oud zijn nog maar kort en ik had al zoveel te doen in die tijd (dat ik hem niet op me had, want hij sliep op mij), dat voorlezen geen prioriteit had. Inmiddels krijgt hij wel wat mee tijdens het voorlezen van zijn broers tijdens het bedritueel, maar hij heeft er eigenlijk het geduld nog niet voor. Hij is wel dol op boekjes, maar echt voorlezen kan ik het niet noemen.
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  19. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.757
    1.341
    113
    Vrouw
    Ik las vanaf t begin af aan voor, maar vooral ook om te praten als we verder alleen thuis waren. Ik ben niet zo’n prater en vond de hele dag praten (want goed voor gaalontwikkeling) wel een ding soms haha.

    zoon had echter 0 interesse, dat is vanaf 2 jaar pas gekomen en nu nog alleen met vlagen en vooral voor het slapen gaan. Qua boekjes zou ik wat doen met relatief weinig tekst, zoals boekjes van Gonnie en Gijsje.
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  20. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.120
    113
    Als A niet wil slapen lees ik dr nu.nl artikeltjes voor of raadsels van een spelletje. Vindt ze echt enorm ontspannend, valt er vaak door in slaap:thumup:
    Daarnaast wordt er genoeg gepraat in huis:oops:
     

Deel Deze Pagina