Voorlichting jongen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door lovelyme, 14 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovelyme

    lovelyme Fanatiek lid

    12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    Sorry als er al wel een topic over is maar ik kan hem niet vinden.
    Onze zoon van ruim 9 is volgens ons toe aan iets voorlichting.Volgens mij heeft hij een aantal dingen al door of weet het misschien al.
    Hoe hebben jullie dit gedaan, tips? En wat vertel je al wel of dingen nog niet?

    Niet mijn bedoeling om op te starten om er gedoe mee te krijgen als iemand reactie geeft en iemand anders het hier niet mee eens is. Dus mijn vraag hou het netjes naar elkaar toe.
     
  2. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Wij zijn erg relaxed rondom dit onderwerp richting onze kinderen.
    Niks is te gek en we bespreken alles.
    Gewoon antwoord geven op de vragen die hij heeft zou mijn advies zijn.
     
  3. lovelyme

    lovelyme Fanatiek lid

    12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    Onze zoon zou zo snel denk ik niet met vragen uitzich zelf komen. Maar we merken bijvoorbeeld aan hem als we op het strand zijn dat hij het wel leuk vind om naar meisjes van zijn leeftijd te kijken. Niks mis mee natuurlijk maar we dachten misschien wordt het eens tijd om wat losjes idd met hem te gaan praten.
     
  4. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Het boek seks en zo is erg leuk geschreven. Volgens mij heeft bol.com wel een inkijk exemplaar.

    Ik kreeg het boek zo rond m'n 10e verjaardag.

    Mocht hij toch vragen stellen dan zou ik zo open en eerlijk mogelijk zijn.
     
  5. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Ik heb ook gekeken welke boeken in de bibliotheek voor zijn leeftijd beschikbaar waren en dat viel mij nog best tegen...en gewoon samen doorgebladerd en een beetje erover gepraat. Hij was toen 7/8 jaar oud.
    Zo nu en dan vertel ik ook iets over de veranderingen die hem te wachten staan...af en toe komt er vanzelf een vraag, die probeer ik te beantwoorden rekening houdend met zijn leeftijd. Soms vraag ik ook, hoe hij denkt dat het in zijn werk gaat. Dan geef je niet direct te veel prijs, maar alleen dat wat echt nodig is.

    Ik weet eigenlijk niet wat ze op school doen, volgens mij hadden ze in groep 3 iets met lentekriebels en verliefd zijn , maar sindsdien nooit meer iets erover gehoord. Misschien in groep 6 dan wel?
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Mijn zoon kwam zelf met vragen nadat hij op school er een boek over had gelezen. Jaar of 10 was hij toen. Ik vertel het zoals het is.
     
  7. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.047
    2.429
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik vertel alles zoals het is. Vanaf dat hij 4 is al ofzo. Toen wilde hij al weten hoe baby’s gemaakt worden enzo.
    Ik benoem ook alles gewoon, geslachtsdelen enz. In normale, nette woorden. Wil vooral niet dat hij het raar of vies gaat vinden.
     
    Zeebra vindt dit leuk.
  8. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.429
    480
    83
    Hier ook een zoon van net 10. Zijn open thuis. Vraaag me wel af of ik iets uit mij zelf moet vertellen over masturberen en natte dromen etc....?
     
  9. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.527
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    Hier ook een zoon van bijna 10 die nooit zelf iets vraagt , maar waarbij er denk ik wel vanalles in zijn hoofd om gaat. Zijn kleine broertje heeft wel een hoop vragen en dan luistert hij wel mee en corrigeert en vult aan. Het “biologische” deel is helemaal duidelijk: eitje, zaadje, piemel, vagina, baby. Maar dat mensen dat leuk vinden om te doen en dat ze het ook vaker doen dan alleen om babies te maken... en wanneer en hoe je dat voor het eerst gaat doen... dat is een lastig stukje om uit te leggen vind ik. En menstruatie moet ik ook nog steeds uitleggen:oops:
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ja zou ik zeker wel gaan doen. Schrikt ie zich anders misschien wel rot over een paar jaar
     
  11. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Heeft hij nog nooit dingen in die richting gevraagd? Misschien naar aanleiding van tv oid? Zo ging dat bij ons eigenlijk. Zoon stelde een vraag en wij beantwoordde die. In het begin was dat meer over waar komt een baby vandaan etc en later ook andere vragen. Soms komt er dan een gesprek en soms ook niet.
    Bij ons zijn er geen dingen die ik niet vertel als het gaat om vragen over hoe of wat. Het antwoord op sommige vragen is soms wel uitgebreider dan op andere. Alleen als zoon iets vraagt over of ik dingen wel of niet doe vertel ik dat niet.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ik heb er juist gelijk bij gezegd dat dat op deze leeftijd vast heel vies lijkt (gezien de gezichten haha), maar dat ze daar over een paar jaar waarschijnlijk heel anders over denken. Dat het heel fijn kan zijn en dat dat prima is.
     
  13. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Ik heb voor de oudste een paar jaar geleden het boek "seks & zo" gekocht. Dochter was toen 8 geloof ik. In het begin las ze er niet zoveel in, afgelopen jaar wel veel meer.

    Ze had ook een ander boek, "dus jij en mama hebben het gedaan?", keertje gekocht bij de bieb (de afgedankte boeken), die vond ze ook heel erg leuk om te lezen.
     
  14. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Ik ben best open tegenover mijn dochters maar over masturberen heb ik zelf nooit echt gesproken. Wel over menstruatie natuurlijk. Had ik een zoon dan had ik natuurlijk ook over natte dromen gesproken. Lijkt me toch evident, het moet behoorlijk schrikken zijn voor een tiener als dat plots gebeurd en je weet niet wat het is?
     

Deel Deze Pagina