Voorliggende placenta

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Freddel, 27 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Freddel

    Freddel Fanatiek lid

    30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    Ik heb last gehad van bloedverlies, zowel helderrood als oud, bruin bloed. Toen het helderrode begon heb ik de verloskundige gebeld en die heeft alles gecontroleerd. Zij zei dat mijn placenta voor de 'uitgang' ligt, dus voor de baarmoedermond. Daardoor kan je extra last hebben van bloedverlies. Ze zei dat dit nog omhoog kan trekken als de zwangerschap vordert, want ik ben pas 15 weken. Maar dat is niet gegarandeerd.
    Wie heeft dit wel eens meegemaakt? Trok de placenta met de weken omhoog of bleef deze voor de bmm liggen?
    Ik ben vooral benieuwd omdat het voor de bevalling nog al veel uitmaakt zei de vk. Als het dan nog voor de bmm ligt dan kan je niet natuurlijk bevallen, maar moet je een ks krijgen.
    Ik hoop dat iemand ervaringen wil delen. Alvast bedankt!
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Er staan meerdere topics op dit forum met echt exact dezelfde vraag.
    Zoek maar naar placenta preavia.
    Daar vind je veel verhalen en ervaringen.
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
  4. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Onder "gezondheid" staat inderdaad een topic dat ik gestart ben en nog open staat ;)

    Ik heb ook bloedverlies gehad, toen ruim 13 weken zwanger, daarna niet meer gehad gelukkig. Maar bij 20 weken lag de placenta nog volledig over de bmm heen en 3 weken geleden (28+6) ook nog. Morgen daarom een extra uitgebreide echo waarbij ze het exact gaan opmeten en de placenta+bloedvaten en insertie van de navelstreng gaan controleren.

    Na alles wat ik er over gelezen heb weet ik wel dat als je 15 weken zwanger bent de kans nog heel erg groot is dat de placenta nog optrekt en er niets aan de hand is straks.

    Bij de 20 weken echo zullen ze het weer bekijken en als hij dan nog er voor ligt krijg je extra controle echo tussen 30 en 34 weken. Pas als het bij die termijn nog zo is gaan ze "verder kijken" wat te doen bij de bevalling, omdat het in 9 vd 10 gevallen bij 32 weken al mooi opgetrokken is.
     
  5. Freddel

    Freddel Fanatiek lid

    30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    Bedankt voor de reacties! Ik ga in de andere topics kijken.
     
  6. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.988
    25.425
    113
    Ik had bij mijn eerste met 12 weken een grote bloeding. Toen bleek ook de placenta compleet over de uitgang te liggen. Met de 20 weken echo was hij netjes opgeschoven :)

    Bij mijn moeder schoof hij toen niet op en mijn broertje is per keizersnede geboren.

    Vaak schuiven ze op maar niet altijd. Ze zullen je in de gaten houden dmv echo’s.
     
  7. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Bij mij lag hij niet voor de uitgang maar wel te dichtbij. Meeste ziekenhuizen hanteren dit:
    -Over de uitgang (geheel of gedeeltelijk) = keizersnede
    - Minder dan 1 cm van de uitgang = keizersnede
    - Tussen 1 en 2 cm van de uitgang = in principe vaginale bevalling (in t ziekrnhuis) tenzij er andere factoren zijn waardoor je een keizersnede moet (bijv stuitligging)
    - Meer dan 2 cm van de uitgang = vaginale bevalling

    Ze kijken als t goed is tussen 30 en 32 weken weer en evt n laatste keer rond 35-36 weken. Als je dan toch een ks moet, wordt deze rond 37 wk ingepland. Bij mij is hij dus niet voldoende opgeschoven en heb ern geplande keizersnede gehad met 37 wk. Dat viel ontzettend mee, is allemasl goed verlopen.

    Hou er in je hoofd rekening mee dat t een keizersnede kan worden en dat dat ok is, als dat de enige manier is, moet je dat accepteren.
    Ik heb trouwens geen bloedverlies gehad, maar wel rustig asn gedaan. Niet zwaar tillen, niet sporten en fietsen, geen zwaar huishoudelijk werk, geen seks. En eerder gestopt met werken ivm lange treinreizen alleen. Bij bloedverlies altijd bellen he, om pronlemen te voorkomen.
     
  8. laney

    laney Actief lid

    2 okt 2009
    335
    72
    28
    Mijn placenta is in de 1e 20 weken we vaker veranderd van plek door het groeien van de baarmoeder. Begon aan de voorkant, toen rond 16 weken bovenin en met de 20 weken echo achterin. Daar lijkt hij te blijven.
     
  9. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ik had dit ook. Bij de 20 weken echo zat ie ook nog voor de uitgang, maar met 30 weken nog een controle gehad en hij is inmiddels helemaal opgeschoven.
     
  10. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.917
    1.171
    113
    Bij mijn eerste zwangerschap geen bloedverlies gehad, maar bij de 20 weken echo lag mijn placenta wel bij de uitgang. Bij 32 weken weer gecheckt en hij was mooi meegegroeid naar boven. De kans is best groot dat hij nog verplaatst, ik zou me nu nog geen zorgen maken. Alleen wel waakzaam zijn op bloedverlies.
     
  11. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Ik heb dit ook gehad bij de 4e.
    Geconstateerd bij 20 weken, volledig er overheen.
    30 weken nog steeds, verwijzing naar gyn. Daar controle bij 32 weken, niks veranderd. Bij 34 weken controle nog 1 cm er over, met 36 weken controle 1 cm er vandaan. Advies zh-bevalling. En met 38 weken controle en volledig uit beeld. Mocht terug naar VK en uiteindelijk dus thuis bevallen.
    Moraal van het verhaal, maak je absoluut geen zorgen. Het kan nog alle kanten op.
     

Deel Deze Pagina