Voorlopig schooladvies en definitief advies zat daar bij jullie kids verschil tussen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mamaladev, 5 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamaladev

    Mamaladev Lid

    3 jun 2019
    60
    11
    8
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    mijn dochter heeft afgelopen week voorlopig advies gekregen. Ze zit in groep 7. Vrijdag hadden we daarover een gesprek op school. Alleen ze zeiden dat het voorlopig was en dus nog kan veranderen. Ik vraag mij dus af kregen jullie kinderen een hoger of lager definitief advies dan het voorlopig advies.
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben leerkracht op een basisschool, laatste jaren vooral groepen 7 en 8 gehad. Qua advies kan het in principe drie kanten op: het blijft hetzelfde, gaat (iets) omhoog of (iets) omlaag. Vooral de gemengde adviezen (zoals mavo / havo) proberen we in groep 8 terug te brengen tot een enkel advies. Al komen de meeste kinderen uiteindelijk toch in een gemengde brugklas terecht, dus in de praktijk maakt het eigenlijk niks uit. Maar zowel veel ouders als de ontvangende scholen, vinden een enkel advies toch prettiger. En vaak is het ook wel zo dat we in groep 8 toch wel duidelijker in beeld hebben wat, volgens ons, het meest passende niveau is. In groep 7 adviseren wat vaak wat breder, wat voorzichtiger. In groep 8 zijn veel kinderen zich vaak erg bewust van waar ze het voor doen. Dat zie je meer dan eens terug in inzet en resultaten. Of je ziet juist nog steeds totaal geen inzet en dat kan het beeld ook duidelijker maken.

    Over het algemeen in het bij ons zo dat het definitief advies niet meer dan 1 niveau afwijkt van het voorlopig advies. Zéker als het advies lager uitvalt, zal het niet snel meer dan één niveau lager uitvallen. Het moet wel heel raar lopen wil een kind dat blijkbaar tot en met groep 7 bijvoorbeeld HAVO capaciteiten leek te hebben, ineens terugvalt naar VMBO kader. Dan is er wat anders aan de hand. Wellicht is MAVO (VMBO-TL) dan in sommige gevallen een betere, veiligere keuze. Maar een kind dat in principe HAVO zou moeten kunnen, zal denk ik niet floreren op VMBO-kader.
    Andersom gebeurt een enkele keer wel. Dus als het advies omhoog bijgesteld wordt kan het in enkele gevallen wel meer dan 1 niveau veranderen. Dat zijn wel uitzonderingen, meestal zijn dat dan kinderen waarbij we tijdens het gesprek al zeggen dat we er wel meer in zien, maar dat de resultaten nog erg achterblijven door gedrag en gebrek aan inzet.
    Dit jaar heb ik bijvoorbeeld een leerling die halverwege groep 7 op VMBO-basis stond, eind groep 7 basis-kader en nu uiteindelijk een MAVO+ advies heeft. Daarvoor heeft hij wel tot de coronacrisis drie keer per week een half uur langer op school gezeten. En zijn ouders zijn hem eindelijk gaan stimuleren om elke dag te lezen. Deze leerling gaat nu naar een MAVO-HAVO brugklas en het zou me niks verbazen als we over twee jaar horen dat hij HAVO aan het doen is. Zal er wel erg van afhangen welke klasgenoten hij krijgt. Of dat hij eindelijk ervoor durft te kiezen om onafhankelijk van zijn vrienden te worden en het aandurft om zijn capaciteiten te benutten en inzet te blijven tonen voor school. Zou het zo zonde vinden als hij straks onder invloed van vrienden weer weggooit wat hij bereikt heeft. Maar dat is straks uit mijn handen.
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  3. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Onze oudste kreeg TL/havo advies in groep 7 en ging uiteindelijk naar TL.
    De jongste kreeg in groep 7 Vwo advies en gaat gymnasium doen.

    Volgens mij is het voorlopig advies redelijk gelijk aan het definitieve advies. Soms iets hoger, soms wat later. Dat ligt dan vaak aan de inzet die het kind in groep 8 laat zien.
     
    Mamaladev vindt dit leuk.
  4. Mamaladev

    Mamaladev Lid

    3 jun 2019
    60
    11
    8
    Vrouw
    bedankt voor je uitgebreide reactie. Ze heeft nu Havo advies gekregen en is daar zo blij mee. Ze heeft 1,5 jaar faalangst training gehad in groep 3/4 en is vanaf groep 5 ontzettend gegroeid. Het gesprek was ook vol complimenten naar mijn dochter waardoor ik van haar reactie genoot. En mijn eigen vragen niet echt heb gesteld we gaan kijken bij de tl havo scholen dat moet dan vast goed komen. Bedankt
     
  5. Mamaladev

    Mamaladev Lid

    3 jun 2019
    60
    11
    8
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. We gaan groep 8 afwachten ze heeft er zin in. Ik ben wel blij dat t nog 1 jaartje duurt het VO
     
  6. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hier niet van toepassing maar bij zoon was eigenlijk vanaf groep 5 al duidelijk wat voor advies het zou worden daar zat geen verschuiving tussen. Zoon twee zit nu op havo/vwo maar gaat pas naar groep 6.
     
    Mamaladev vindt dit leuk.
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hier niet hoor, hier hebben scholen geen dakpanklassen. Weet je misschien in welke groep een kind met dubbel advies komt als er enkel TL, HAVO of VWO klassen zijn? Ik lees dat een middelbare school dan verplicht is om op een laagst niveau te plaatsen?
     
    Mamaladev vindt dit leuk.
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij ons speelt dat maar bij één dubbel niveau. In dat geval gaat het kind inderdaad naar het laagste niveau. Daarom proberen wij als we toch op dat advies uitkomen, echt te kijken of we de knoop kunnen doorhakken en een enkel advies kunnen geven. Omdat het daarbij echt het verschil is tussen de ene school of de andere.
     
    Mamaladev vindt dit leuk.
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Hier verschilt dat per middelbare school.
    Bij de ene kom je met tl/havo-advies ook in zo’n zelfde klas, heb je havo, dan wordt het ook havo. Bij een andere school kom je in het eerste geval in een tl/havoklas en in het tweede geval in een havo/vwo-klas.
     
    Mamaladev vindt dit leuk.
  10. biseco

    biseco Actief lid

    5 apr 2006
    301
    30
    28
    omgeving rotterdam
    Er zijn scholen met havo -vwo brugklas. Er wordt les gegeven op vwo niveau. Maar er zijn ook scholen die kinderen in met een havo-vwo advies die kinderen laten starten in een vwo klas. Allebei is mogelijk
     
    Mamaladev vindt dit leuk.
  11. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Bij mijn oudste zat er een flink verschil in.
    Voorlopig advies was TL, maar als ze heel erg haar best zou doen, ze was wat aan de zwakke kant met rekenen, zou ze TL/havo advies kunnen krijgen. Halverwege groep 7 krijgt ze een nieuwe meester die juist heel erg met rekenen is gaan oefenen met haar. De andere stofhad ze al klaar zoals hij zei.
    Nu in groep 8 een havo/atheneum advies gekregen. Ze gaat naar een combi brugklas en als ze zich zo blijft ontwikkelen als de afgelopen 18 maanden zegt hij dat het atheneum kan worden. Geen verplichting van ons, ben al heel trots op haar dat ze het rekenen zo goed heeft gedaan de afgelopen tijd.
    Hebben wel eens gevraagd wat nu het verschil was dat ze de rekenstof nu wel snapt, daar liep ze altijd erg tegenaan. Ja zegt ze deze meester legt het gewoon goed uit:thumup:
     
    Mamaladev vindt dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Je hebt ook nog scholen met havo vwo klassen waar havo leerlingen op havo niveau les krijgen en vwo op vwo niveau.
     
    Mamaladev vindt dit leuk.
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Zoon zijn voorlopig advies was havo/vwo, in groep 8 heeft ie enorm goed gescoord, cito kon bijna niet hoger op alle onderdelen, dus vwo advies gekregen.

    Dochter heeft nu voorlopig advies havo. Maar zij krijgen nog 2 cito's volgend jaar en de eindtoets, dus zal toch wel iets meer ruimte nog in zitten ben ik bang. Jammer, want zou het fijn voor haar vinden als ze havo kan behouden.
     
    Mamaladev vindt dit leuk.
  14. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Mn oudste dochter had in groep 7 advies vmbo tl, in groep 8 advies havo/vwo.
    Zijn in de 1e gestart met mavo (dat bestaat dus nog op de school waar onze kinderen naar toe gaan, dat hebben ze daar zelf ontwikkeld, zit tussen tl en havo in.)
    In de 2e opgestroomd naar havo. En dat nivo past dus t beste bij haar.
     
    Mamaladev vindt dit leuk.
  15. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    732
    477
    63
    dochter had februari groep 7 havo/vwo als voorlopig advies, begrijpend lezen ging niet zo goed die cito ervoor, rst was wel vwo niveau, bij de cito's aan het eind van groep 7 haalde ze voor alles een I en op haar eindrapport had ze alleen maar g's en heeft de meester het voorlopig advies aangepast naar vwo. Eindadvies was ook vwo.
     
    Mamaladev vindt dit leuk.
  16. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Ja is bij zoon wel veranderd, het voorlopig advies was iets van basis/kader, definitief advies in groep 8 was kader en dat is na de eindtoets bijgesteld naar vmbo tl.
     
    Vinnies vindt dit leuk.
  17. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Op de school waar mijn zoon straks geen gaat geven ze de havo/vwo klas op havo niveau les. Omdat dit meer succeservaringen geeft aan de havo leerlingen. De vwo leerlingen springen er aan vanzelf uit, waardoor ze in het derde jaar gesplitst worden.
     
    Vinnies vindt dit leuk.
  18. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Hier zijn ze altijd aan de voorzichtige kant met het voorlopige advies, ze willen zo min mogelijk naar beneden bijstellen. Hier in het voorlopige advies overigens pas in groep 8 (rond november). Er waren dit jaar 3 groepen 8 (in totaal zo'n 90 kinderen) en ik begreep van de meester van mijn zoon dat ze bij het overgrote merendeel het voorlopige advies aan hebben gehouden, een deel is omhoog gegaan en slechts bij 5 kinderen is het definitieve advies lager uitgevallen.
    Dat weet ik omdat mijn zoon 1 van die 5 kinderen was. Qua cito-scores scoorde hij altijd al matig, maar door zijn inzet in de klas en zijn manier van huiswerk maken en ook wel de cijfers die hij haalde, zag de meester echt een HAVO-kind in hem. Ik vond dat zelf al aan de hoge kant ingeschat, maar zijn meester had er echt vertrouwen in. Maar na de laatste cito's heeft hij het toch bijgesteld naar TL-Havo (en ik denk dat die Havo er vooral nog bij zat omdat dat zijn voorlopige advies was ;). Hij gaat nu naar een TL-Havo brugklas, waarbij op TL-niveau les gegeven wordt en waar je alleen bij een hoog gemiddelde + goede inzet naar de Havo doorstroomt.
     
    Vinnies vindt dit leuk.
  19. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn dochter heeft altijd vwo gescoord. Toch kreeg ze groep 7 advies havo /vwo. Na mijn idee zijn ze dan nog voorzichtig. Want omhoog bijstellen mag wel, na beneden niet. Tenzij echt prestaties wel heel erg naar beneden donderen.
    Advies groep 7 kunnen ze zeker aan.
    Uiteindelijk in groep 8 alsnog vwo.
    Heb der wel naar havo/vwo gedaan . Veelste makkelijk met 8.7 gemiddeld en nu eerste jaar voorbij en weer vwo advies vanuit middelbare. gekozen voor 3 brugjaren combi met extra verrijking. Kinderen mogen uitstromen naar havo als ze willen. Vwo nog niet. Vind wel prima zo.
     
    Vinnies vindt dit leuk.
  20. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.204
    744
    113
    home sweet home
    Eind groep 7, praktijk onderwijs advies. Ze gaat kbl doen
     
    Vinnies vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina