Voornaam en achternaam beginnen met dezelfde letter?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Mel88, 23 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mel88

    Mel88 Actief lid

    3 mrt 2017
    456
    119
    43
    Wat vinden jullie ervan als de voornaam met dezelfde letter begint als de achternaam? En wat als de vader die combi ook al heeft? Kiezen voor een andere naam?
    We gaan maar voor 1 naam, dus je hebt echt twee dezelfde initialen
     
  2. MMVL

    MMVL Fanatiek lid

    2 mei 2018
    1.367
    880
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ligt aan de combinatie, maar over het algemeen hou ik er niet van.
     
    Mel88 vindt dit leuk.
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou dezelfde initialen in één gezin proberen te vermijden.

    Niet dat ik je droomnaam ervoor zou laten schieten, maar ik zou dan niet in die hoek gaan zoeken.

    Hetzelfde voor dezelfde begin letters in voor- en achternaam. Bij voorkeur nee, maar ik denk niet dat me het bij een ander meteen zou opvallen als iets merkwaardigs.
     
    dreumesje en Mel88 vinden dit leuk.
  4. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.937
    113
    Vrouw
    Ik zou er zelf niet voor kiezen maar mijn achternaam begint met een S..
     
    Mel88 en Jenneke88 vinden dit leuk.
  5. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Ligt aan de combinatie. Zou je bijvoorbeeld Simons met de achternaam heten, dan zou ik ervoor kiezen om de letter S te vermijden... Je krijgt dan hele vervelende combinatie qua initialen. En andere combinaties zoals BH. Je kunt straks onmogelijk de post uit elkaar houden. Ik weet niet of je man twee voornamen heeft, maar als het echt je droomnaam is, dan zou ik toch voor een tweede voornaam kiezen, al is t maar om de post uit elkaar te houden.
     
    Mel88 vindt dit leuk.
  6. Mel88

    Mel88 Actief lid

    3 mrt 2017
    456
    119
    43
    Ja dat heb ik ook... het is ook niet onze droomnaam, alleen we kunnen niets leukers verzinnen. Maar hebben absoluut nog geen wauw. Dus zoeken sowieso verder
     
  7. Lilou17

    Lilou17 Actief lid

    15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Dat van die post is bij mijn schoonfamilie nooit een probleem geweest. Mijn schoonmoeder, schoonzus en man hebben allemaal een voornaam en achternaam die beginnen met ma. Dus alle 3 Ma... Ma.... Mijn man heeft dit nooit als een probleem gezien. Hij zei altijd, ik ga vanzelf uit huis. Dan hebben we dat "probleem" niet meer. En moeder maakte de post toch open dus die zag het dan snel genoeg :roflmao:

    Ik zou het er dus niet niet om laten. Onze eerste keus voor een meisje is Milou. Met man zijn achternaam dus Milou Ma... Wij vinden de naam prachtig, maakt me dus niet zo veel uit of een ander de combinatie niet mooi vind :)
     
    Mel88 en Rosa Canina vinden dit leuk.
  8. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Zou mij er echt niet druk om maken.

    Hier 1 zoon die voornaam en achternaam dezelfde letter heeft die vele niet zouden kiezen maar echt wanneer schrijf je nou alleen beide letters. Als je ergens je paraaf moet zetten?
    Mijn zus en k heten hetzelfde zelfde voorletter en achternaam en ook hebben wij beide een ander paraaf (werken ook nog samen)
     
    Mel88 vindt dit leuk.
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.583
    13.145
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dezelfde letter maakt toch niks uit, want de achternaam wordt nooit afgekort tot initiaal.
    (Edit: o ja, wel als je een paragraaf zet natuurlijk, maar dat zet je doorgaans toch enkel op je werk of bij het aannemen van pakketjes)

    Maar daarbuiten zou ik wel dezelfde combi (bijv. B. Bakker) binnen 1 gezin proberen te vermijden. Lijkt me heel onhandig met de post.

    Edit2: vind het zelf b.s. dat het niet zou kunnen als het om het initiaal S. zou gaan. Ken genoeg mensen die S.S. heten. Liever dat dan dat ze Adolf heten!
     
  10. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Als dit kindje een jongen word wordt het een t t (en zelfs erger dan dat, de eerste drie letters komen overeen met elkaar) ceel mensen zeggen dat kan echt niet maar voor ons is het de naam dus we houden het maar zo, mensen wennen er wel aan
     
    Mel88 vindt dit leuk.
  11. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Persoonlijk geen enkel probleem met zowel zelfde eerste letter voor en achternaam. Onze (mogelijke) zoon zou bijna S. S... hebben geheten.
     
  12. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Een Jan Jansen bijvoorbeeld vind ik echt inspiratieloos, maar een Joris Jansen is niet storend. En alleen met een paraaf gebruik je JJ, wie leest nou echt een paraaf van een ander?
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  13. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    De begin letter van zowel de voor als achternaam het zelfde.... is voor mij echt nooit een punt geweest. Ik denk dat het mij zelfs vrijwel nooit opvalt. Nu ik erover denk heeft mijn broertje dat.....heb daar in alle 28jaar dat hij leeft nog nooit bij stil gestaan:roflmao:

    Jan Jansen vind ik ook niet storend. In eerste instantie oogt en klinkt het wat inspiratieloos. Maar echt storend of echt een 'no go' nee hoor. Wat mij betreft niet.

    Gewoon doen dus, mocht jullie droomnaam ook met de zelfde letter beginnen;)
     
    Poro vindt dit leuk.
  14. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Hier ook een achternaam beginnend met een S.
    Dat is de reden waarom wij geen namen kiezen die eindigen op een S. Want dat bekt gewoon niet lekker als je zowel voor als achternaam wilt uitspreken.

    Hier in de familie wel namen die ook met een S beginnen, ik vind dat niet storend en zou daarom de droom naam daarvoor ook niet laten schieten.
     
  15. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.288
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    2 dezelfde initialen binnen 1 gezin zou ik niet doen.

    Maar eigenlijk pas door dit onderwerp bedenk ik dat onze dochter dus voor en achternaam met dezelfde letter heeft. Nooit bij stil gestaan :)
     
  16. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.766
    4.733
    113
    Vrouw
    De voor- en achternaam met dezelfde letter zou ik zelf geen probleem vinden. Twee dezelfde initialen in het gezin wel.
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.630
    10.529
    113
    welke soort namen vinden jullie leuk? Misschien kunnen we meedenken?
     
  18. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Mijn dochter heeft dezelfde beginletter in voornaam en achternaam. Totaal niet storend of opvallend of moeilijk met achterelkaar uitspreken van de namen.
     
  19. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Voor en achternaam met dezelfde letter, in principe geen probleem.
    Gezien je zegt maar voor 1. Naam te gaan, ook geen kans op rare woorden met de initialen.

    Dezelfde initialen binnen het gezin, zou ik proberen te vermijden, maar..
    Dit gaat om een dochter en een vader toch?
    Dan zou je dhr. M. Meesters en mevr. M. meesters hebben.
    Dat zou ik dan minder erg vinden, althans, als jij je eigen naam, of een dubbele naam gebruikt.
     

Deel Deze Pagina