Voorschrift apotheek hoeveelheid, wie kan meedenken?

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 26 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Ik wist niet echt een duidelijk titel te bedenken:roflmao:
    Een apothekersassistente aanwezig:D?

    Omdat onze zoon vanwege de ritalin moeilijk in slaap valt hebben we in overleg met de kinderarts melatonine voorgeschreven gekregen. De KA gaf al aan dat dit andere doseringen zijn dan in een drogisterij, dus dat we dat wel via haar moeten laten lopen op recept.

    Hij kreeg tabletten van 0,1 mg voorgeschreven en moest er een uur voor het slapen 3 nemen. Ik ga net de herhaling halen en krijg een totaal ander merk mee en daarop staat 1x per dag 1 tablet. Maar de dosering is 299 mcg.
    Ik vraag aan de assistente of die 1 tablet wel klopt, omdat hij de vorige keer 3 moest.
    Zegt ze eerst: " ja als 1 genoeg is dan kun je gewoon 1 doen". Ik vond dat een beetje rare opmerking, omdat we gewoon 3 voorgeschreven kregen de 1e keer.
    Toen ging ze rekenen, en volgens haar is de dosering van de nieuwe tabletten minder hoog. En " kan hij er dus gewoon 3 nemen" Ik denk ook dat ze gelijk heeft, maar ik vond de hele gang van zaken een beetje vreemd.
    Zeker omdat ze op het laatst nog zei dat ik hier geen recept voor hoef, want deze kun je gewoon zo kopen?
    Op het doosje staat ook nog dat het afgeraden wordt voor kinderen tot 12 jaar. Hij is 10. De andere tabletten mochten wel voor kinderen.
     
  2. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.484
    6.170
    113
    Ben geen apothekers assistent, maar 299mcg is toch 0,299 mg. Dan zijn deze dus zwaarder dan die andere, en komt 1 tablet ongeveer op hetzelfde neer als die 3x0,1
    Mg
     
    Zuul, Berte, GossipGirlxoxo en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    dit!
     
    Golden1213 vindt dit leuk.
  4. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Dus van de nieuwe hoeft hij er maar 1 te nemen!
     
  5. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.484
    6.170
    113
    Wel raar antwoord van de assistente trouwens. Je zou toch verwachten dat zijn hier verstand van heeft, of het even navraagt.
     
  6. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.857
    12.333
    113
    Vrouw
    Zou contact met de KA opnemen, en vragen of ze recept geeft specifiek voor de goeie melatonine en dat andere niet optioneel zijn ivm dosering ect
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.199
    113
    Deze is inderdaad 3x 0,1 mg, je mag toch verwachten dat de assistente wel weet dat 299 mcg gelijk is aan 0,299 mg. Je kunt de 0,1 mg tabletjes gewoon zelf kopen trouwens:
    https://www.ah.nl/producten/product/wi207572/etos-melatonine-0-1-mg-tabletten
    https://www.kruidvat.nl/shiepz-melatonine-original-0-1mg-smelttabletten/p/5210283

    Mijn zoon van bijna 1m80 heeft aan 1 tabletje van 0,1 mg trouwens meer dan voldoende (hij heeft ass en waarschijnlijk een verstoorde melatonine aanmaak/afbraak), sommige kinderen krijgen meteen 1 of 1,5 mg voorgeschreven. Ik vind het een goede zaak dat de kinderarts voor je zoon minder heeft voorgeschreven.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Beide voorschriften komen via de kinderarts, daarom vind ik het zo vreemd. We hebben ook niet gezegd dat het gewijzigd moet worden.
     
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.412
    23.929
    113
    Misschien omdat er op het moment met grote regelmaat medicatietekorten zijn. Mijn apotheker vertelde dat het echt een ramp is hoeveel medicijnen hij langdurig in bestelling heeft staan.

    Zo heb ik afgelopen week al andere triptanen aan de neuroloog moeten vragen omdat sumatriptan pas over 5 wkn leverbaar was. Vorige keer was een ander triptaan weken lang niet leverbaar. Mijn dochter heeft merkloos langwerkend methylfenidaat, en ook dat was niet snel voorradig dus nu heeft ze tijdelijk concerta, etc.

    En even als extra tip:
    Op melatonine.nl kan je zelf melatonine kopen in diverse doseringen, waaronder 0,1 mg, maar ook 0,29 mg.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    tuc vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Ja dat kan zeker hoor, maar wel handig als ze dat er even bij vertelt. Het was ook haar vragende houding waardoor ik begon te twijfelen, ben echt voorzichtig met medicatie e.d.
     
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.412
    23.929
    113
    Nou dat was inderdaad niet handig van haar. Hier word ik met grote regelmaat gebeld door de apothekersassistenten, om te checken of het klopt dat er een medicatiewijziging is, om te vertellen hoe snel het geleverd kan worden, om evt uitleg te geven als de medicatie veranderd is, etc. Dus dat doen ze dan eigenlijk heel netjes, bedenk ik me nu.
     
    GossipGirlxoxo en tuc vinden dit leuk.
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.905
    113
    noord holland
    Ik heb nooit begrepen hoe 0,1 mg kan werken. Ik heb ooit eens opgezocht hoeveel melatonine je op t moment van in slaap vallen in je bloed zou hebben. Dat schijnt rond de 6 mg te zijn, hoe kan het innemen van 0,1mg hier dan aan bijdragen? o_O
    Maar super dat t voor hem in ieder geval werkt!
    Mijn dochter heeft een veel hogere dosering, zou willen dat ze t met 0,1 mg kon doen, scheelt een boel geld als de lage dosering genoeg is voor je.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  14. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.286
    5.515
    113
    Ik weet van dit onderwerp behoorlijk veel af en die 0,299 komt omdat middelen van 0.3 of hoger als geneesmiddel beschouwd moeten worden. 0.299 is voedingssupplement, met andere eisen en daarom goedkoper.

    0.3 mg kun je ook bij de drogist krijgen, als geneesmiddel. Die kun je herkennen aan een RVG nummer ergens op de verpakking. Die kan best naast het voedingsupplement van 0.299 staan overigens. Tja, welke kies je? Van de 0.3 weet je in ieder geval dat de samenstelling elke keer gelijk is. Van de 0.299 is dat niet altijd zeker (omdat er geen regelgeving voor is)
     
    Bailey07, Zonnestralen en tuc vinden dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Dank je wel!
     
  16. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.286
    5.515
    113
    Graag gedaan. Ik lees nu ook je vraag over leeftijd. Bij geneesmiddelen moet onderzoek gedaan worden voor welke leeftijd een middel toegepast mag worden. Voor voedingssupplementen heb je deze eisen niet.
     
    tuc vindt dit leuk.
  17. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.199
    113
    Sommige mensen hebben een verstoorde melatonine balans en dan is dat dus anders. Dit zie je vooral bij mensen met een zware vorm van autisme.
    Hier wordt dat uitgelegd: https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/misverstanden-over-melatonine
    Casus 2 lijkt dus op mijn zoon.
    Casus 2: de juiste dosis

    Een 10-jarig meisje werd verwezen naar het landelijke expertisecentrum voor slaapstoornissen bij mensen met een verstandelijke beperking. Ze had een verstandelijke beperking, waarvan de oorzaak onbekend was. Er waren aanwijzingen voor een autismespectrumstoornis. Het meisje gebruikte 5 mg melatonine oraal om 20.00 uur en als ze om 23.00 uur nog niet sliep opnieuw 5 mg melatonine. ’s Nachts werd ze vaak wakker. Overdag leek ze niet volledig wakker te zijn. Op de leeftijd van 7 jaar kreeg zij 5 mg melatonine om 19.00 uur voorgeschreven. De eerste vier weken had dat een goed effect op het inslapen. Daarna viel ze steeds later in slaap. Bovendien namen de doorslaapstoornissen toe. Na 5 mg melatonine om 20.00 uur was de volgende dag om 12.00 uur en om 16.00 uur de speeksel-melatonineconcentratie (DLMO) > 50 pg/ml. Dit betekent dat de ’s avonds ingenomen dosis melatonine de volgende ochtend nog niet volledig was gemetaboliseerd (zie ook kader over waak- slaapritme 0p blz. 31). Met 0,2 mg melatonine om 20.00 uur viel ze vroeger in slaap, sliep ze beter door en was ze overdag alerter. De dag na inname van de 0,2 mg melatonine was de speeksel-melatonineconcentratie om 12.00 uur nog steeds > 50 pg/ml en om 16.00 uur 4,5 pg/ml. Dit wijst erop dat ze melatonine zeer traag afbreekt en dat een dosis van 0,2 mg melatonine ook nog te hoog was. Vervolgens adviseerden we 1 dd 20 mg omeprazol toe te voegen, omdat dat de metabolisatie van melatonine bevordert.
     
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Gaat het dan, bij het geneesmiddel, alleen om gebruik buiten het advies van een arts om? Neurotypisch zonder gebruik van andere medicatie.
     
  19. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Geen antwoord op je vraag Heb je voor je zoon wel eens magnesium geprobeerd?
    Bij mensen met autisme/adhd/psygische problemen wordt vaak Magnesium aangeraden.
    Uit onderzoeken is gebleken dat rukm 95% van deAdhd'ers een flink magnesium tekort hebben. Magnesium tekort kan voor stress, geestelijke instabiliteit, angsten , hyperactiviteit enz zorgen.
    Magnesium bisglycinaat helpt bijvoorbeeld voor geestelijke stabiliteit en bij in en doorslapen.

    Ik heb zelf ad(h)d en magnesium heeft mijnsuper geholpen. (Icm vitamine d).
    Ben veel stabieler en rustiger in m'n hoofd, meer gefocust en door de magnesium slaap ik beter in en door.

    M'n collega kon niet slapen door de ritalin en slaapt weer goed door de magnesium.
     
    tuc, evaleana, Zonnestralen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.636
    1.193
    113

    Ik zou morgen of een andere dag nog wel even teruggaan naar de apotheek en haar de feedback geven dat ze een rekenfoutje heeft gemaakt. Fouten maken is menselijk, maar het is voor een apotheker natuurlijk wel heel erg belangrijk om zorgvuldig te rekenen. Dus als ze weet dat ze een foutje heeft gemaakt is ze de volgende keer misschien wat voorzichtiger.

    Toen mijn oudste een dreumes was heeft onze apothekersassistente ooit een fout gemaakt bij de dosis antibiotica. Gelukkig vertrouwde ik het niet helemaal, ben ik teruggegaan en heb ik om de apotheker zelf gevraagd. Maar dit soort fouten kunnen, vooral bij kinderen, natuurlijk best risico's met zich meebrengen.
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina