vouwwagen, wat schaffen we aan

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door sidmick, 9 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Omdat we iedere jaar naar een sta caravan gaan in het buitenland maar dit echt steeds duurder word willen we zelf iets aanschaffen. Een caravan vinden we te duur dus is de keus gevallen op een grote vouwwagen.
    Omdat we altijd naar kant en klare accomodaties zijn gegaan heb ik geen kampeer ervaring.
    Wat zijn nou echt handige zaken om aan te schaffen als je een vouwwagen hebt (behalve natuurlijk keuken uitrusting , goede lampen en wat opvouwkasten)
    En hoe zit het met een koelkast? Zijn die altijd te huur op grotere campings of nemen jullie die zelf mee? Dat neemt flink ruimte in lijkt me?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Jaaa, vouwwagenfan hier:)
    Wij hebben een camping koelkast die we zelf meenemen. Zo eentje die met een klep aan de bovenkant opent. Wij hebben wel een vrij groot model. Het is niet zoals thuis, maar het werkt prima.

    Ik werk idd ook graag met kasten zodat je niet 2 weken uit kratten hoeft te leven. Wij hebben een kastje voor etenswaren en sinds vorig jaar een grote kast voor alle losse spullen. Echt een fijn ding. Iedereen heeft er zn eigen planken en geen rondslingerende zooi.

    Ik kan verder alles opnoemen wat wij hebben haha maar misschien heb je specifieke vragen?

    Dit is de grote kast die wij hebben:
    https://www.obelink.nl/obelink-store-luxe-kast.html?gclid=EAIaIQobChMI9ODXtOS_6gIV2OR3Ch3C3AHVEAQYDSABEgK-7fD_BwE
     
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Check in ieder het topic "Kamperen voor dummies", daarin staat al heel veel informatie.

    Slaapzakken vind ik persoonlijk comfortabeler bij/voor kamperen (ipv dekbed)
    Koelkast (of koelkist) neemt inderdaad wel plek in, maar mogelijk dat je de koelkast evt in de vouwwagen kunt inpakken. Er zijn best veel vouwwagens waarbij er in het midden voldoende ruimte is om bagage mee te nemen.
     
    sidmick vindt dit leuk.
  4. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.481
    6.168
    113
    Wij hebben een koelbox op stroom, die neemt idd wel ruimte in, maar ik zet m in de auto en vul m op met spullen. We hebben ook nog een draagbare koelbox voor onderweg (zit een gewone stekker en een sigaretten stekker aan). Maar huren op de camping kan vrijwel overal.
    Een waterpas is handig om het slaapgedeelte recht te zetten, en wij hebben plankjes voor onder de poten zodat ze niet weg kunnen zakken.
     
  5. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    o die kast ziet er inderdaad als en must have uit.
    Tja, specifieke vragen... het is allemaal geheel nieuw voor mij. Ik heb nog nooit gekampeerd haha....
    We gaan inderdaad goede slaapzakken aanschaffen en uiteraard stoelen en een tafel.
    Heb jij nog iets van een watertank oid voor bij de vouwwagen?

    Dit is de vouwwagen die we op het oog hebben
    https://www.dewitschijndel.nl/cabanon-manga-comfort-vouwwagen-2020/
     
  6. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Kijk dat zijn handige tips, plankjes en waterpas
     
  7. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Wat een mooie! Wij willen volgend jaar eens gaan kijken voor een vouwwagen. Om dezelfde reden als jij noemt. Twijfel alleen nog of we niet eerst eens eentje willen huren ofzo.
     
  8. Jodie1988

    Jodie1988 Bekend lid

    26 sep 2016
    623
    374
    63
    Zuid-Holland
    Koelbox op stroom is inderdaad prima. Kast zit in sommige wel ingebouwd maar extra is nooit verkeerd. Ik vond een luifel aan de vouwwagen onmisbaar. Een elektrische grill ideaal. Kan je op bbqen. Blijf je in Nederland en ben je met kleine kinderen is een elektrisch kacheltje ook wel lekker. Verder standaard gereedschapskist altijd meenemen.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Wij liggen onder dekbedden haha. Maar de meeste mensen hebben slaapzakken idd.
    Voor de kinderen hebben we zo'n inklap picknicktafel en dan nog 4 losse stoelen om ook gewoon lekker in te zitten.
    We hebben een jerrycan die je helemaal in kunt vouwen. Meestal wel een kraantje vlakbij de tent maar soms is het wat verder en dan is het lekker om die waterzak te hebben.
    Sinds 2 jaar heb ik ook een waterkoker. Echt ideaal itt dat fluitketeltje.
    Oooo en een skottelbraai (hoort meer bij de luxe dingen ipv de noodzakelijke:roflmao:) maar ik kan niet meer zonder. Met verschillende schalen/platen, dan kun je echt lekker koken.

    Mooie vouwwagen zeg!
     
  10. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.481
    6.168
    113
    (wij hebben ook een cabanon vouwwagen, lijkt wel op die jij op t oog hebt)
    Wij nemen ook gewoon de dekbedden mee. Vind dat toch fijner dan een slaapzak.
    Wij gebruiken een waterzak met een kraantje eraan. We hebben ook 2 van die opstapjes om naar het slaapgedeete te gaan, de stap is wel te doen hoor maar een tussenstap vind ik toch wel fijn.
    En klapkratten zijn heen handig, makkelijk om mee te nemen en je kan er een hoop spul in kwijt.
    Wij hebben 2 kasten, een smalle hoge en een brede lagere, op die laatste kan je dan 2 kratten zetten met spullen erin.
     
  11. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    We hebben altijd al een nespresso, waterkoker, broodrooster en airfryer mee als we naar een caravan gaan dus die blijven mee gaan.
    Ik hoor idd v eel over de skottelbraai. Die gebruik je als bbq maar wat doe je er nog meer mee dan? Ik kan me er niet echt een voorstelling bij maken
     
  12. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    O ja en hoe zit het met stroom? Wat voor voorzieningen heb je daarvoor? En gasflessen neem je mee denk ik?
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Veel wokgerechten, ik heb zo'n diepe schaal. Kipgerechten enz. Maar ook verschillende pastasauzen enz gaan daar goed in, dan hoef je alleen rijst of pasta los te koken. En de bakplaten om vlees e.d. op te bakken.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Stroom zit vrijwel altijd bij de plaats in begrepen. Alleen een nespresso en airfryer vraag ik mij af of dat kan. Ik ben ook benieuwd hoe je met ruimte zit, ik zou niet weten waar ik zulke apparaten kwijt moest. Ik heb er ook nog nooit iemand mee op de camping gezien;)
    Wij hebben sowieso een grote gasfles in het keukentje, 1 onder de skottelbraai en nog 2 kleintjes als reserve.
     
  15. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    We hebben een hele grote auto en ook nog een XL dakkoffer en dan nog de ruimte in de vouwwagen dus ruimte zal het probleem niet zijn hoor. En er hoef de laatste jaren helemaal niets meer mee qua speelgoed ed dus dat scheelt.
    Maar je hebt toch 1 aansluiting, die gebruik je met een speciale stekker maar dan? Doe je daar stekkerdoos aan ofzo? Ik bedoel je moet toch je waterkoker aansluiten, je telefoon opladen etc? Sorry, ik ben echt een leek daarin.
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Ow ja daar doen we een hele grote haspel aan. Daarin zitten 4 aansluiting voor stekkers en we hebben nog een kleinere haspel om evt nog uit te breiden.
     
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik lees gezellig even mee. Wij gaan dit jaar -als het doorgaat- voor het eerst met de vouwwagen op pad. Door opstandigheden (pandemietje ofzo) zijn we in het voorseizoen alleen nog maar op de oprit op vakantie geweest. :D

    Het is voor ons de eerste vouwwagen, maar ik heb wel al wat kampeerervaring uit het verleden. Met mijn ouders in tent en later in een vouwwagen. En zelf (zonder kinderen) ook in een grote tent.

    Je noemt wel kasten, maar geen tafel en stoelen. Wellicht een open deur, maar liever dubbelop dan te weinig.
    Mijn ouders zweren bij die klaptafeltjes waar 4 stoeltjes (zonder leuning) aan vast zitten. Neemt weinig ruimte in beslag en volgens mij ouders oerdegelijk. Ik vind het horrordingen, kan me alleen nog maar herinneren dat we heeeeel stil moesten zitten. En daar was (en is) Tuppje niet zo goed in. :roflmao: Dus ik heb vooral een trauma van "ZIT STIL!" en dan alsnog een beker die om ging.
    Wij hebben dus een losse tafel en 4 stoelen. De losse tafel heeft poten die alle 4 afzonderlijk in hoogte verstelbaar zijn. Je tafel staat dus altijd stevig en recht. Dat zou ik echt niet anders willen.
    Voor onszelf hebben we vrij luxe standenstoelen. Met nog een klein 'verborgen' tafeltje, dat opgeborgen zit onder je stoel of uitgeklapt aan de zijkant van je stoel zit. Kan net een telefoon en een kopje koffie is. (Voor mij overigens een gevaarlijke combinatie, haha.)
    Wij hebben bewust gekozen voor 'gevoerde' stoelen. Dus de zitting is meteen een kussen. De vorige waren van een enkele laag gevlochten plastic. Dat vond ik vooral 's avonds vaak koud en dan zat ik met dekentjes te klooien. En als het heet is moest er een handdoek in, anders plakte je aan de stoel vast. Deze stoelen zijn niet alleen zachter (fijn) maar ook warmer als het fris is (héél fijn!) en minder 'plakkerig' als het erg warm is.

    Voor de kinderen hebben we van die opvouwbare vissersstoeltjes. Ook voor hun gevoerd, trouwens. Ik vind die van hun ook lekker zitten. Sommige andere visserstoeltjes gaan zo snijden in je bovenbenen.

    Ik heb voor onze zoon die in het slaaptentje onder de vouwwagen slaapt, een foliemat gekocht. Van datzelfde isolerende materiaal dat je over je voorruit kunt leggen. Dat scheelt echt flink in temperatuur.
    Verder heb ik qua slaapspul voor de kinderen wat kleinere hoofdkussens. Scheelt weer wat ruimte.

    Zorg ook dat je een aantal kleine plankjes meeneemt, voor onder de poten van de wagen en de pootjes van de plank(en) van de slaapcabine(s).

    Wat extra haringen, scheerlijn en elastiek moet je eigenlijk wel standaard bij je kampeeruitrusting hebben. Zal het eerste jaar misschien nog niet nodig zijn, als je een nieuwe vouwwagen hebt. Maar je gaat het onherroepelijk een keer nodig hebben. Dan is het fijn als je het zo kunt pakken.
    Overigens ligt er om die reden bij ons ook standaard een bakje met allerlei nood-spul bij de kampeeruitrusting. Denk aan ducttape, tiewraps, verschillende maten steeksleuteltjes, schroevendraaier met wat verschillende koppen, plakspul voor luchtbed etc. Ik heb het liever 10 keer voor niks bij me, dan dat ik 1 keer baal omdat ik het niet heb.
     
    sidmick vindt dit leuk.
  18. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Dit jaar zijn onze vakanties al geboekt (italie hebben we om kunnen boeken naar een camping in nederland in een kant en klare tent en onze mei vakantie is doorgeschoven naar de herfstvakantie. We willen volgend jaar mei vakantie een week in nederland met de vouwwagen om te ontdekken hoe wat en waar en makkelijk iets bij te kunnen halen voordat we de zomer 4 weken naar italie gaan.
    Jullie tips zijn hartstikke handig!
     
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Die van ons is helaas kapot. Maar we gebruikten hem op de camping altijd en ook thuis heel vaak. Wat je ermee kunt? Is zou haast vragen: wat niet?

    Zoals Tuc al noemde: wokgerechten, saus voor pasta. Ook andere éénpansgerechten zoals paëlla of nasi kun je er goed op klaarmaken.

    Mijn vakantiefavoriet:
    Beetje olie
    Teentje knoflook fruiten (of twee, je staat toch buiten :roflmao:)
    Spekjes bakken
    Tomaten meebakken
    Lekker laten sudderen
    Pasta (gekookt op de gaspit van het keukentje) erdoorheen mengen.
    Als laatste rucola toevoegen en dan meteen opscheppen.
    Simpel, maar lekker!

    Je kunt hem ook als barbecue voor je vlees en / of gegrilde groente gebruiken.
    En wij kochten ook wel eens versie pizza in de supermarkt en die kun je dan prima op je skottel afbakken.

    De keuken van een vouwwagen heeft vaak wel 3 pitten, maar je kunt er niet altijd echt goed 3 pannen op kwijt. Dus op de dagen dat je voor een oud-Hollandse AVG-maaltijd gaat, geeft de Skottel gewoon extra ruimte.
    Je bakt dan bijvoorbeeld vlees of aardappelen op de Skottel en de rest in het keukentje.

    Overigens zou ik hem niet aanschaffen als je hem alleen voor AVG gebruikt hoor. Maar wij maakten er dus ook veel éénpansgerechten (of gerechten aangevuld met apart gekookte pasta of rijst) op. En pizza. Heerlijk.
     
  20. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    AVG eten wij echt nooit. Ik vind koken op vakantie altijd wel een uitdaging omdat ik thuis heel erg van het zeer uitgebreid koken ben. Op vakantie gaan we veel uit eten, halen graag af, steken met regelmaat de bbq aan voor een stukje vlees met wat brood en salade erbij. verder is het vaak pasta, pasta salade, wraps, nasi etc
     

Deel Deze Pagina