Vraag aan alle gescheiden mama’s met kinderen

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door merah, 14 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Vraag:

    Hoeveel inkomen hebben jullie per maand en is dit een beetje te doen?

    Hoeveel dagen werk je, wat is daar het salaris van? Hoeveel alimentatie voor de kinderen krijg je?
    Kun je huren of kopen?
    Zijn er andere toeslagen mogelijk?
    Dat soort vragen….
     
  2. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    Je vraag klinkt alsof je de wegen aan het verkennen bent! Mocht dit zo zijn: veel sterkte gewenst de komende tijd!
     
    Huismuisie, citroenrasp, Lies1611 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ok is ondertussen wel 11 jaar geleden, ben ondertussen getrouwd maar toen ik uit elkaar ging was de situatie:
    Ik werkte 5 dagen (40 uur) in de week voor bruto ongeveer 1900€ in de maand als tekenaar/ontwerper infra. Overuren kregen wij niet uitbetaald noch gecompenseerd.
    Ik kreeg 0€ alimentatie voor zoon, mijn ex heeft altijd geweigerd alimentatie te betalen.
    Ik zat daarnaast in de schuldsanering vanwege flinke restschuld op de hypotheek en schulden omdat mijn ex van alles op mijn naam had afgesloten en het vervolgens niet betaalde (niet getrouwd dus buiten de hypotheek niks wat juridisch gezien bij beide gehaald kon worden) en had dus naast de kgb en kinderbijslag 50€ weekgeld.
    Qua toeslagen ontving ik in eerste instantie zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag en dus kgb (+ het stukje bij de belastingteruggave wat nu in het kgb zit) woonde tijdelijk bij mijn ouders.
    Toen ik mijn huurwoning kreeg kwam daar huurtoeslag bij. Maar wel allemaal inkomensgebonden en die bedragen zijn allemaal veranderd de afgelopen jaren. En met die huurwoning ook de gemeentelijke belastingen (verzekeringen had ik al).
    Voedselbank, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en bijvoorbeeld fonds voor sport/schoolgeld etc kwam ik toen niet voor in aanmerking omdat ik bruto dan weer teveel verdiende. (Dacht dat dit nu wel aangepast/anders is).

    Daarnaast kwamen de kosten nog voor de advocaat, griffiekosten en mediator, al was dat met recht voor rechtsbijstand de jaren van de schuldsanering. Daarna dus volle mep. Die 8 jaar aan rechtszaken en vechtscheiding hebben uiteindelijk een dure auto gekost :| om nog maar te zwijgen van de onbetaald verlof dagen etc aangezien ik maar 25 verlofdagen had maar wel verplicht 2 weken kerst te pakken en 3 weken in de zomer. o_O
     
  4. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.454
    10.655
    113
    Als het jezelf betreft waarom je dit vraagt dan wens ik je veel sterkte toe.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  5. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    10 jaar geleden:
    Wel alimentatie vastgesteld rond €200 per mnd, maar hij heeft maar 1 jaar betaald. Hij ging uiteindelijk de schuldsanering in, en dan wordt alles sowieso stopgezet. Daarna zou je dan weer naar de rechtbank moeten gaan om de alimentatie opnieuw vast te stellen.

    Werk: ik ben gewoon fulltime gaan werken. Opvang kind, ze was 7 jaar. Na schooltijd naar oma en opa. (Zij werken vanuit huis, eigen bedrijf)

    Toeslagen: die kan je zelf berekenen op de Belastingsienst site. Maar let op:als je getrouwd bent, dan gaan pas de toeslagen in op het moment dat de scheiding is uitgesproken. (Of het moet nu anders geregeld zijn)

    Huis: kopen op 1 salaris is in deze tijd amper te doen (vermoed ik zo) Maar ook een betaalbare huurwoning vinden is ook een ramp. Ik ben het 1e 2 jaar wel 5x verhuisd. En dat in Zeeland.

    Als je denkt: ik laat de kids bij mijn ex, totdat ik een groter huis hebt gevonden. Dan heb je een probleem, er komen amper gezinswoningen beschikbaar met meerdere slaapkamers voor alleenstaande.

    Mijn advies: regel vooral een huis. Blijf zitten totdat je ander huis hebt gevonden.
    Qua inkomen: ongetwijfeld krijg je het zwaar.
    3 kinderen en alleen verdiener. Je moet vooral geen schulden hebben om af te betalen.
     
  6. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.593
    1.792
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen waren 9 maanden en bijna 3 toen mijn ex verhuisde, ben alleen met ze geweest tot ze 5 en 7 waren.
    Ik denk dat ik destijds netto rond de 1500 euro verdiende. Werkte 28 en later 32 uur. Ben ook even in de ww en zelfs bijstand beland, had telkens jaarcontracten.
    Ik kreeg zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag. Kreeg geen alimentatie en moest studieschuld en regelmatig toeslag terugbetalen dus ik had altijd wel betalingsregelingen bij de belastingdienst. Eerst telde ex nog mee, later ging ik halverwege het jaar meer werken of weer aan het werk en mocht ik toeslag van 't hele jaar terugbetalen, ook van de maanden dat ik t wel nodig had gehad.
    Kon niet kopen, wel huren. Moest voorzichtig zijn met geld maar mijn kinderen en ik hebben gelukkig nooit honger gehad.
     
  7. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Ik ben nu bijna 1,5 jaar weg bij mijn ex. Heb een dochter van 8 jaar.

    Ik werk 2 dagen en verdien daar bijna €1300 netto mee. Daarnaast nog zzp-er, maar van dat geld leef ik niet.
    Ik krijg €300 aan alimentatie en veel toeslagen. Helaas geen huurtoeslag (teveel spaargeld)

    Ik betaal bijna €600 huur.
    Ik heb het goed! Heb veel spaargeld, waar ik nu heel blij mee ben. Heb mijn huis helemaal naar mijn zin kunnen inrichten.

    Ik had het geluk dat ik al 12 jaar ingeschreven stond voor een huurwoning. En dan nog was ik voor dit huis maar 6e van de 1300 reacties. Héél blij dat ik hem uiteindelijk heb gehad. We wonen hier zo fijn.

    Heel veel sterkte voor jou!
     
  8. Rylie

    Rylie VIP lid

    14 jun 2010
    5.725
    470
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik ben 2 jaar geleden uit elkaar gegaan met de vader van mijn kids

    Ik werk 20nuur (vanaf 1 Jan 28) en salaris is 950. Dus wordt meer.

    Ik krijg 520 kinderalimentatie maar spaar daar elke maand 100 van voor de kids. (Is zo afgesproken) hoeveel je krijgt is geheel afhankelijk van wat je ex verdiend en wat jullie draagkracht is.

    Verder krijg ik nog alle toeslagen en kinderbijslag.

    Ik heb mijn huurhuis (betaal 550) via urgentie en ik heb volgens mij best wel geluk gehad. Heerlijke lichte ruime wonende met 3 slaapkamers, zolder en ruime badkamer en grote keuken.

    Ik heb dit huis naar smaak in kunnen richten maar dat kwam omdat ex en ik vrij veel spaargeld hadden.
    Ik heb recent ook een nieuwe auto gekocht dus mijn spaar is nu redelijk leeg. Sparen is weer aan de orde.

    Wij zijn uit elkaar door middel van mediator. Dar heeft me 50 euro gekost
     
  9. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    13 jaar geleden alleenstaande moeder.
    Ik werkte nog niet zolang dus zat nog onder in mijn tredes.
    Ik verdiende rond de 1800 euro, kreeg alleenstaande ouder toeslag per maand ipv jaarlijks uit betalen. Geen huur of zorgtoeslag. Die grens ligt nu wel anders als toen.
    Ik had een sociale huur appartement waar ik ruim 600 euro voor betaalde.
    Ik kreeg geen allimentatie.
    Ik kon gewoon rond komen en op vakantie elk jaar. Ook kon ik leuke uitstapjes doen met mijn dochter.

    Sterkte!
     
  10. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Dus als je in de schuldsanering terecht kom niet je niet meer de kosten voor je kind te dragen en komen alle kosten voor de andere ouder?
    Best krom eigenlijk :rolleyes:
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  11. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.475
    3.332
    113
    Wat ik wel weet is dat veel van m'n collega's die gescheiden of alleenstaand zijn niet meer dan 24u werken vaak zelfs 20 u omdat ze anders gekort worden op hun toeslagen.

    Vind dat in sommige situaties die ik om mij heen zie best krom.

    Sterkte!
     
    Lintje en Huismuisie vinden dit leuk.
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Dat zou best kunnen kloppen. Ik werkte 20 uur toen ik alleenstaand was en als ik 24 uur zou gaan werken had ik 10 euro netto meer per maand. Maar wel een dag bso extra voor m’n kinderen. Dan haalde ik ze toch liever zelf van school. Krom systeem inderdaad, want het motiveerde mij (en ik denk ook vele anderen) absoluut niet tot meer werken.

    TS, sterkte. Mijn situatie was tijdens de huizencrisis in 2012, dus niet echt representatief voor nu. Met toeslagen, parttime salaris en kinderalimentatie kwam ik prima rond. Maar toen kon ik bijv wel nog een huis kopen, dat gaat ‘m nu niet meer worden met een gelijk salaris…
     
    esklessebes vindt dit leuk.
  13. Mango26

    Mango26 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    4.219
    62
    48
    around the corner
    #13 Mango26, 14 nov 2021
    Laatst bewerkt: 14 nov 2021
    2.5 jaar geleden gescheiden met 2 kids, zijn fulltime bij mij op 2 weekenden per maand na

    Kinderalimentatie pm 500 euro

    Ik werk 18 uur verdeeld over 4 dagen, verdien ongeveer 1100 euro netto
    Meer werken zou betekenen dat ik bso moet gaan afnemen (nu alleen tso) waardoor mijn kosten omhoog gaan en er weinig overblijft van het extra salaris plus dat ik er belastingdienst gedoe bij krijg voor kot en mogelijk het verliezen van andere toeslagen als ik teveel ga verdienen.
    Ik heb lange tijd niet gewerkt (tijdens mijn huwelijk) en ben heel blij dat ik het zo heb kunnen regelen, over een paar jaar zijn de kids wat ouder en krijg ik wat meer vrijheid om uit te breiden vwb werkuren en carrieremogelijkheden.

    Toeslagen maximaal, huur, zorg en kgb
    Ik huur, we woonden hier destijds met zijn vieren en ben er met de kids blijven wonen, met mijn inkomen is kopen ook geen optie
    De huur is vrij hoog (820,- pm incl servicekosten), inmiddels dus boven de sociale huurgrens, maar omdat ik hier al 15 jaar woon en de huurprijs toen ik voor het eerst huurtoeslag aanvroeg net onder de grens lag blijf ik recht houden op de toeslag
    Ik zou graag verhuizen, helaas moet je hier ruim 12 jaar ingeschreven staan voordat je uberhaupt kans maakt op een beetje een fatsoenlijke woning

    Verder heb je als je werkt, en je verdient boven een bepaald bedrag per jaar, en onder een bepaalde maximumgrens, recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting, kan je maandelijks als voorschot krijgen, of 1x per jaar nav de aangifte (dat doe ik)

    Het is prima leven zo, ik heb ruimte om te sparen, leuke dingen te doen met de kids en we zijn gelukkig met zn drietjes.
     
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dank voor alle reacties. Ik werk drie dagen in de week en verdien zo’n 1800 euro netto na aftrek van mijn eigen ziektekostenverzekering.
    Omdat wij eigenlijk nooit echt op geld hebben hoeven letten heb ik werkelijk geen idee hoeveel geld redelijk is om van rond te komen. We hebben nu een koophuis, wat denk ik een overwaarde heeft van een ton. Eigen geld, ongeveer 60.000 (met z’n tweeen dan hè). Kopen lijkt me een illusie, maar een huurhuis kom je ook niet zomaar voor in aanmerking.
    Onzekere situatie dit…
     
  15. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw

    Klopt. Als ik meer ga werken hou ik minder tijd over met mijn kind én onderaan de streep minder geld. Dan is de keuze snel gemaakt:|
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  16. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    En je man, als die een goed inkomen heeft, kan die niet wat anders kopen? Ik weet natuurlijk niet hoe het belastingtechnisch allemaal kan, maar als jullie op goede voet staan met elkaar kan er misschien wel wat geschoven worden?

    Ik had bijv eigenlijk een restschuld gehad als we het eerlijk verdeeld hadden, maar mijn toen ex-partner (inmiddels weer partner) kon de hypotheek verhogen, mij een sloot geld meegeven zo kon ik een huis kopen. En ik heb op mijn beurt bij het bepalen van de kinderalimentatie gekeken naar wat ik per maand nodig had, niet waar ik/de kinderen recht op hadden. Dus daar kwam hij maandelijks weer ‘beter’ weg zeg maar.
    Maar als ik een maand krap zat kocht hij gewoon spullen voor de kinderen of hij maakte wat extra over, daar is nooit een probleem over geweest.
    Nu had/heb ik ook geluk met een man die goed voor ‘de moeder van z’n kinderen’ wilde blijven zorgen ;).
    Ik snap dat dit niet voor iedereen werkt, want je moet nog steeds een groot vertrouwen hebben in elkaar, maar als jullie elkaar nog goed liggen is er misschien wel ruimte om de een of de ander wat te gunnen zodat de kinderen daar uiteindelijk het meest van profiteren.
    Heel veel sterkte met alles!
     
    Kindje3 en Fennec vinden dit leuk.
  17. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oef wat een rotsituatie. Maar opzich geen slecht uitgangspunt met een flinke spaarpot en overwaarde op het huis. Dan kan je al meer.
    zou een hypotheek adviseur oid in de arm nemen.
     
    Lintje vindt dit leuk.
  18. Lintje

    Lintje VIP lid

    9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    2 jaar geleden gescheiden
    Werk 36 uur - 2500 netto
    Alimentatie: 280 per maand
    Geen toeslagen (ik heb een inwonende partner en dat maakt ons ivm inwonende kinderen automatisch toeslagpartner ook al is zijn inkomen € 0,- en onderhoud ik hem dus ook).

    Ik heb een huis gekocht vorig jaar. Met de overwaarde van het huis met m’n ex heeft m’n nieuwe partner het hele huis verbouwd. Ontzettend dankbaar voor. Hij is nu stief-thuisblijf-vader/huisman. Ik werk. :)
     
  19. Lintje

    Lintje VIP lid

    9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    dat lijkt me financieel hartstikke goed. met kindertoeslag kom je een heel eind. En evt alimentatie en kinderbijslag erbij.
    kopen kan zeker met jouw overwaarde en spaargeld. Ga een vrijblijvend gesprek aan met een financieel adviseur.
     
  20. Lintje

    Lintje VIP lid

    9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Oh en meid: ik weet hoe onzeker het nu is en lijkt maar het komt allemaal goed hoor. Dikke knuffel
     
    merah vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina