Vraag aan juffen regulier onderwijs

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mop81, 23 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.053
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Door het topic over zoon leren schrijven moest ik hier aan denken.

    Ik ben zelf juf op het speciaal onderwijs. Wij leren de kinderen losse letters schrijven.
    Maar ik zie nog steeds vaak dat kinderen aan elkaar leren schrijven.
    Wat is daar de reden van?
    Vroeger was het goed voor de motoriek (?) en het snel leren schrijven.
    Maar het lijkt me in deze tijd vooral handig als kinderen leesbaar leren schrijven. Handig voor jezelf om even wat op te schrijven.
    Want wat gaan ze in hun leven er verder nog mee doen?
    Lijstjes, formulieren, alles wordt online gedaan.
    Ik ken nog steeds volwassenen (vaak mannen) die onleesbaar schrijven door zo’n half aan elkaar geschreven handschrift.

    Waarom wordt dit niet afgeschaft?
    Iemand die dit weet?
     
  2. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.053
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Als niemand het weet lijkt het mij een goed idee om het af te schaffen :thumup:
    Nog iemand voor?
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Ik zou wat meer geduld hebben, mensen hebben vakantie. ;)

    Maar hier op school is het sinds twee jaar oid ook ‘afgeschaft’; de nieuwste versie van de methode die ze hadden/hebben is met blokletters i.p.v. aan elkaar.
     
    Mop81 vindt dit leuk.
  4. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.150
    1.943
    113
    Bron: https://operation.education/onderwijsvraag-7-waarom-verbonden-schrift/

    Wat zijn de voordelen van het verbonden schrift?
    • Door het soepele en doorgaande schrift, kun je sneller schrijven
    • Door de voortgaande beweging, kun je beter op de grondlijn schrijven
    • Het stimuleert de hersenactiviteit meer en daarmee de fijnmotorische ontwikkeling
    • Er is een duidelijkere verdeling van schrijfzones (midden, boven en onder)
    • Een betere horizontale verdeling van de letters door een evenwichtiger spatiëring
    • Steeds in een zelfde schrijfhoek, een zelfde helling schrijven is makkelijker
    • Rechtshellend en verbonden schrift past bij de kinderlijke aard (Haenen-van der Hout)
    • Het biedt eerder ruimte voor het ontwikkelen van een persoonlijk schrift
    2) Wat zijn de nadelen van het verbonden schrift?
    • Het is eerder minder leesbaar omdat het afwijkt van boekletters
    • Je gebruikt meer streken die teruggaan, ‘keerhalen’ genoemd.
    • Het is moeilijker aan te leren. Je zou er daarom later mee kunnen beginnen?
    3) Wat zijn de voordelen van blokletters?
    • Het is langer leesbaar want het lijkt veel op boekletters
    • Het is makkelijker aan te leren, maar als je er later mee begint
    • Het wordt vaak als eis of voorkeur gesteld bij bijvoorbeeld het invullen van formulieren
    • Het is eerder zakelijk en objectief
    4) Wat zijn de nadelen van blokletters?
    • Door de losstaande letters, schrijft het langzamer
    • Er zijn meer penoptillingen nodig
    • Bij het schrijven wordt eerder afgeweken van de grondlijn, bij elke letter moet daarop gefocust worden
    • Het creëert minder fijnmotorische ontwikkeling
    • Er is een betrekkelijke verdeling van schrijfzones (midden, onder en boven)
    • De horizontale verdeling van de letters is wisselend door wisselende spatiëring
    • Omdat het moeilijk is consequent steil te schrijven, is de kans op een wisselende schrijfhoek of helling groter
    • Het steile blokschrift past niet bij kinderlijke aard (Haenen-van der Hout)
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Wij stappen komend schooljaar over op blokschrift! We hebben alle voors- en tegens tegen elkaar opgewogen en zijn tot dat besluit gekomen.

    We gaan wel meer andere fijn motorische oefeningen doen met de kinderen om die samenwerking tussen de hersenhelften te verbeteren.
     
    Mop81 en rijo vinden dit leuk.
  6. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Oh dat vind ik echt jammer!

    Ik had vroeger een strenge meester die ons heel mooi aan elkaar heeft leren schrijven. Omhoog dunne lijn, omlaag dikke lijn, alles in 1 vloeibare beweging. Ziet er prachtig uit.
    Als ik een mooie kaart schrijf doe ik dat nog steeds zo.

    Onze kinderen hebben in groep 3 ook aan elkaar leren schrijven, en gebruiken dit nog steeds altijd als ze een kaart schrijven, of in hun dagboeken/notitieboekjes ed.

    Zonde als dat verdwijnt.
     
  7. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ja ik begrijp je wel hoor! Maar tegenwoordig is het ‘aan elkaar schrijven’ zo ouderwets voor de meesten. Als je dat wil leren kan je dat alsnog zelf doen natuurlijk.

    Wij zien echt veel kinderen die er ook moeite mee hebben, omdat de leesletters anders zijn. En waarom eerst iets aanleren, om het vervolgens in hogere groepen weer helemaal anders te gaan doen?
     
  8. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.357
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Onze zoon heeft t/m groep 3 op cluster 2 gezeten en daar inderdaad los geschreven en op regulier moest hij ineens aan elkaar schrijven, dat heeft wel gezorgd voor een flinke achterstand, aan elkaar schrijven in nu na een jaar nog niet netjes en soms ook echt onleesbaar
     
  9. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.053
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Dit heb ik uiteraard ook weleens opgezocht.
    Hier staat bijv ook dat je sneller leert schrijven aan elkaar.
    De vraag is meer, is het nog nodig gezien de toekomst van de kinderen. Waarom is het handig als ze snel schrijven? Want wat gaan ze later nog schrijven?
     
  10. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.053
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Snap wel dat je het jammer vind als je er goed in bent.
    Maar voor kinderen die het moeilijk vinden is het een hele frustratie
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Er zijn zoveel dingen in het leven een frustratie. ;) Dat op zich vind ik geen geldig argument als het verder vooral gunstig/handig is. :)

    Ik denk trouwens dat het wel goed is als kinderen goed en snel leren schrijven, juíst omdat ze het minder doen, ook op school al, doordat steeds meer digitaal gaat. En het zal per kind verschillen wat daarvoor de beste manier is, genoeg kinderen leren zonder problemen aan elkaar schrijven.
     
    Madeliefke vindt dit leuk.
  12. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.053
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik zie dus niet echt wat er in deze tijd nog gunstig/handig aan is.
    Hoeveel gaan ze nog schrijven later?
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je weet toch niet wat de toekomst brengt? Waarom zou je zo'n skill bewust weggooien owv technologie? Dan moeten we ook niet meer leren rekenen?
     
  14. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.053
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Nee dat bedoel ik niet.
    Leren schrijven lijkt me absoluut wel nuttig.
    Ik hen het over het klassieke aan elkaar schrijven. Wat is daar het nut van?
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is mooi :)
     
  16. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.053
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    :roflmao::roflmao::roflmao:
    Nou bij een hoop kinderen en volwassenen is het echt niet mooi
     
    Athina vindt dit leuk.
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Klopt. Maar het is ook wel mooi om een prachtig voorbeeld te hebben om na te streven.

    Nee, serieus, ik weet het ook niet. Het is waarschijnlijk een gevoelskwestie, maar ik zou het jammer vinden als binnen dertig jaar niemand nog cursief kan schrijven omdat we daar bewust mee gestopt zijn op school.
     
    Mop81 vindt dit leuk.
  18. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.531
    1.526
    113
    Hier leren ze wel los maar aan elkaar letters.
    Penstreken heet het geloof ik.
    Maar ze is links en het gaat moeizaam.

    Blok schrijven of los doe je toch wel later
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Ik denk nog steeds dezelfde voordelen/ hetzelfde nut als vroeger? En ik denk dus dat het wel veranderd, want volgens mij gaan steeds meer scholen over op blokletters.

    Je weet niet wat de toekomst brengt, maar schrijven blijft de k ik handig en nodig. Sowieso blijkt dat je geschreven aantekeningen beter onthoudt dan getypte, maar als je langzaam schrijft dan mis je veel, dus sowieso nuttig met bv. studeren als je niet te sloom schrijft, lijkt me.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Smaken verschillen. Ik vind het hopeloos ouderwets en hoop dat ze die flauwekul snel afschaffen. Zie het nut er echt niet van in. Vooral niet dat gemiep bij de oudste als hij de lusjes weer niet netjes genoeg maakt en het weer opnieuw mag doen. Los schrijft hij prima.
     

Deel Deze Pagina