Vraag baby 6,5 maand

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Josien, 2 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Lieve Eveline,

Ik heb een paar vragen, want ik kom er niet helemaal meer uit. Daarom je raad gevraagd, nadat ik ook de forumleden om advies gevraagd heb en Lotte me (heel goed!) ook ff aanraadde met jou contact op te nemen :D!

Het gaat om het volgende: ons zoontje (6 maanden en 3 weken oud) eet het liefste fruit en groente maar melk drinken... ho maar. Vooral net na het fruit en de groente en voor het slapen gaan. We hebben van de week bij wijze van experiment het volgende gedaan:

Schema

8.15 uur fles 210/7 (hiervan ging 215 cc op)
    9.45 uur naar bed
    11.30 uur uit bed gehaald (hij lag wakker in bed) en fruithap (hele 6-maandenpot ging erin)
    13.00 uur fles 180/6 (hiervan ging 120 cc op)
    13.30 uur naar bed
    16.00 uur uit bed gehaald (hij lag wakker in bed) en fles 180/6 (deze ging helemaal op)
    17.15 uur groente (ik heb hem een 6-maandenpotje gegeven dat hij nagenoeg helemaal opgegeten heeft)
    17.30 uur naar bed
    19.00 uur krijsend in bed dus maar eruit gehaald en in bad
    19.30 uur fles 210/7 (daarvan heeft hij er 120 cc op)

Het lijkt wel of ie mutje mutje vol zit. Ik krijg er geen drup meer in. Lichtpuntje: hij ligt voor het slapen gaan wel lekker in zijn box te spelen. Maar nu de vraag... krijgt hij zo in de namiddag en avond niet te veel eten te dicht op elkaar? Ik heb het idee dat hij het warme eten zo lekker vindt (groente/pasta/kip/enzovoorts) dat hij dat van zichzelf gewoon moet en zal eten. Af en toe lijkt hij echt té veel te eten. Maar aan de andere kant denk ik dan: als zijn mondje nog open gaat en hij nog eten wil en er zit nog in het bakje, waarom zou ik het hem dan niet geven?

Maar ja......... de flessen schieten er wel bij in lijkt me. Met bovenstaand schema kwam hij op 215 + 120+ 200 + 120 = 655 cc en zit ie helemaal hutje mutje volgepropt. Vraag me werkelijk af of het lekker is om met zo'n volle buik naar bed te gaan en of dat niet de reden is dat ie 's avonds steeds zo krijst terwijl hij overdag heel goed te genieten is.

Zou ik dan niet toch het oude schema hanteren? Dat was zo:

7.45 uur fles 210/7 of pap 180/6 (ik zou dan voorstander zijn van een grote fles zonder pap zodat ie genoeg cc's binnenkrijgt)
    11.30 uur fruit (6-maanden-portie)
    12.45 uur fles 150/5
    16.00 uur groente (6-maanden-portie)
    20.00 uur fles 210/7

In het meest gunstige geval drinkt hij dan 240 + 165 + 240 = 645 cc. Maar ja... dan ben ik misschien wel heel opportunistisch dat ie alles opdrinkt.

Waarom drinkt ie nou niet gewoon wat meer? Dat lijkt me het belangrijkste dat hij aan voeding binnen moet krijgen. Ik heb ook al eens geprobeerd om of het fruit of de groente te laten vervallen om te kijken of hij dan wel melk gaat drinken, maar nee hoor... er gaat per dag echt niet meer in dan 645 cc.

Kijk, voor zijn formaat hoeft hij het niet te hebben, maar aan de andere kant zegt het CB dat hij moet aankomen. Hij zou te licht zijn en daar wordt steeds weer op gehamerd, terwijl ik hem eigenlijk gewoon een heel mooi ventje vind. Niks te dik inderdaad (geen babyvet enzo) maar ook niets te dun.

Alvast bedankt voor je antwoord!

Liefs,
    Josien

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Josien,

Het komt echt heel vaak voor dat kindjes in deze leeftijd minder flesvoeding willen drinken, dat komt vaak doordat ze andere lekkere smaken ontdekken.

Ik denk dat je oude schema zeker een optie is. Wellicht lukt het om de fruithap iets eerder op de dag te geven zodat de middag fles misschien iets meer kan worden. Wat ook een optie is, is een toetje van Danone op basis van opvolgmelk. Op die manier krijgt je zoontje toch weer wat meer opvolgmelk binnen. Tussen de 6 en 8 maanden zit je prima met 700 ml opvolgmelk hoor. Je zoontje krijgt met 500 ml al alle benodigde vitamines en mineralen binnen, dus dat zit in ieder geval goed, nu nog voor de groei iets meer proberen binnen te krijgen.

Succes.

Groeten Eveline

Deel Deze Pagina