Vraag het de boerin

Discussie in 'De lounge' gestart door Keessie, 4 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Naar aanleiding van het vegan topic open ik dit topic.
    Heb je vragen over de melkveehouderij dan wil ik die best beantwoorden. Graag met respect naar elkaar toe zonder mij uit te maken voor moordenaar en dierenmishandelaar. Dan ben ik er heel snel klaar mee.
     
    Afua32, Marihi, oktober91 en 22 anderen vinden dit leuk.
  2. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.569
    470
    83
    NULL
    Noord Holland
    Gaan jullie koeien op eigen houtje naar de melkmachine? Zo ja, hoe weten ze dat ze daarheen moeten? Leren jullie dat ze?
     
  3. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Wij hebben een melkstal. De koeien worden daar 2 x per dag gemolken. Ze staan met zijn achten zij aan zij aan een kant en aan de andere kant van de melkput staan er ook 8 koeien. Handmatig wordt het melkstel aan de spenen gehangen en de koe word dan automatisch gemolken door de melkinstallatie. Een koe is een kudde en gewoonte dier. Ze worden naar de wachtruimte voor de melkstal gedreven door de boer. Ze volgen elkaar. Een koe die voor het eerst gemolken wordt heeft eerst een paar weken stage gelopen. Ze is gewoon met de kudde mee gegaan en ook al de melkstal in geweest.

    Met een melkrobot kunnen de koeien zelf bepalen wanneer ze gemolken worden. Ze leren daarheen te gaan ook door ze erheen te drijven en ze krijgen brokken in de robot. Ze hbn heel snel door hoe dat werkt. Als een koe niet naar de melkrobot gaat krijgt de boer een melding op zijn telefoon.
     
    Afua32, spruitje80, Vero0504 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.251
    19.013
    113
    Hoeveel koeien hebben jullie?
     
  5. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    65 en 33 stuks jongvee.
     
    one of kind, Gewooniemand en citroenrasp vinden dit leuk.
  6. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Fokken jullie zelf de melkkoeien (heet dat überhaupt fokken:D) en wat doe je dan met jonge stieren?
     
  7. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Wanneer gaan de kalven bij de moeder weg? Wat voor voeding krijgen zij?
    Hoeveel uur staan de koeien in de wei?

    Grootste vraag is: hoe kun je van koeien houden wetende dat ze gevoelens hebben, er niet voor kiezen dat ze dood willen maar je ze toch naar de slacht laat gaan? Waarom mogen koeien niet jarenlang 'vrij' zijn?
     
  8. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik heb geen vragen, jarenlang op diverse boerderijen gewerkt. Tofste banen ooit.

    Even mijn complimenten voor dit topic. Er zijn vaak veel vragen over en wie kan dit nou beter beantwoorden dan de boer en boerin zelf ❤️
     
    Beausecret, Jessi79, S2909 en 11 anderen vinden dit leuk.
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.251
    19.013
    113
    Misschien een heel stomme vraag, maar hoe ga je met de stank om? :roflmao:

    Een straat achter ons wonen mensen die een koe in de tuin hebben, eentje maar dus. Vind het echt verschrikkelijk ruiken als ik daar langs loop. Of went die geur gewoon?
     
  10. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Sorry, ik ben niet ts, maar wel opgegroeid op een melkveehouderij. Ik vind koeien eigenlijk helemaal niet zoveel stank produceren, varkens en kippen wel. Misschien is dat omdat ik ben opgegroeid op een melkveehouderij, maar ik vond het alsnog heel erg meevallen toen ik niet meer thuis woonde en ik ben wel heel gevoelig voor geuren. Varkens en kippen vind ik wel vreselijk ruiken dus, die ruik ik zelfs in de auto met de ramen dicht op een paar honderd meter afstand.... Misschien heeft het te maken met het voer dat een dier krijgt?
     
  11. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.533
    1.527
    113
    Ik heb ik drenthe gewoon en veel boerderijen etc.
    Maar je ruikt het wel maar niet als vervelend.
    Nu ik in zuid Holland woon al 21 jaar merk ik het wel heel erg en kan ik het wel als stank ervaren.

    Raar maar waar
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  12. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Ja wij hebben een gesloten bedrijf. De vaars ( meisjes) kalveren houden we om op te laten groeien tot melkkoe.

    De stier kalveren verkopen we aan een kalverhouder. De koeien waarvan we geen vaarsje van willen aanhouden worden geïnsemineerd met sperma van een vleesras zodat het kalf meer opbrengt bij de verkoop. Ook kunnen we gesext sperma gebruiken, zowel vrouwelijk als mannelijk . Willen we perse een vaarsje van een topkoe dan gesext erop.
     
    Beukenhaag vindt dit leuk.
  13. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Een kalf halen we weg bij de moederkoe als het droog gelikt is. Een kalf wordt geboren met 0,0 weerstand en antistoffen in het bloed. Wij geven dan zelf de eerste 3 dagen de biest van de moeder aan het kalf . In de eerste biest zitten de immuunglobulines die zorgen voor de antistoffen. De darmen van het kalf staan de eerste paar uur open om die direct op te nemen in het bloed. Een kalf bij de koe laten heeft ook grote risico’s, doodliggen door de koe en ziektes zijn funest . Ook worden we afgerekend ( punten verlies ) door de melkfabriek als we boven een bepaald % dode kalfjes komen. Dus doen wij er alles aan om dat te voorkomen. En onze stal is niet geschikt om kalfjes bij de koeien te laten. Na de biest krijgen de kalfjes melk van hoogwaardige melkpoeder waar alles inzit voor het kalf van constante kwaliteit en samenstelling. (Vergelijkbaar als baby melkpoeder) .

    Ja ik kan van de koeien houden wetende dat ze een keer hier weg gaan of naar de slacht of net een spuit hier op t bedrijf. We kunnen niet alle koeien houden. We hbn een vergunning voor een bepaald aantal en we hbn fosfaatrechten. Houden we er meer dan een dikke boete.
    Kijk wij verdienen ons brood met de melk. Wanneer een koe niet meer hieraan kan voldoen gaan ze weg. Dan liever dat ze voor de consumptie weggaan dan voor de verbrandings oven . Vlees wordt nu eenmaal gegeten. Wij bedanken de koe altijd als ze weggaan voor hun melk en vlees. Ik sta ook heus wel eens te janken als er een koe vertrekt.
     
  14. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Een koe alleen is zielig. Het is een kuddedier. Ik vind koeien niet stinken . Je went eraan. Maar als de mestput gemixt wordt hou ik de ramen ook dicht. Varkens en kippen stallen ga ik van over mijn nek, daar kan ik niet tegen.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  15. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Oja onze koeien gaan smorgrns rond 10 uur de wei in tot 17.00 u. Ze zijn sinds 2 weken weer buiten. We hopen tot eind oktober. Met hitte golven houden we ze op stal met ventilatoren een met grond water gekoeld dak.
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  16. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Als onze eigen koeien mest wordt uitgereden vind ik het goed te doen. Maar van andere koeien bedrijven vind ik het ook stinken.
     
    Kolibrie2, citroenrasp en din0 vinden dit leuk.
  17. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Ik als dochter van een akkerbouwer zie ook vaak reacties voorbij komen waarvan mijn wenkbrauwen omhoog gaan.

    Ik kan me voorstellen dat dat voor jou als veeteler ook zo is. Ik vind het tof dat je het hebt aangedurfd dit topic te openen.

    Hopelijk wordt de kijk op de boeren in NL hierdoor wat positiever
     
    oktober91, dreumesje, SAARC en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Dat went... Als je er hele dagen in loopt ruik je het niet. Ik ben nu zeelucht gewend dus zodra ik Gelderland in rij word ik ontoepasselijk van de geur. :o::roflmao:
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  19. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Oh en ik ben opgegroeid op een boerderij tot mijn 13e ongeveer. Weet het niet meer precies ( verdrongen ) maar ik snap heel goed dat mensen het vreselijk vinden als de kalfjes weg gehaald worden bij de moeder. Ik heb zo vaak de paniek van de moeder in haar ogen gezien als de kalf weg gehaald werd... Hoe ze dagen lang roept naar haar kalf... Hartverscheurend.
    Betreft dood drukken van het kalf ben ik niet bekend mee. Mijn vader deed het omdat zodra de biest uit de uier was het melk mee kon met de melkboer en dus geld op bracht.
     
  20. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Dat ervaar ik niet, geen hartverscheurende taferelen met schreeuwende koeien of kalfjes. Juist door ze de eerste dag te scheiden hebben ze geen binding. Als je ze na bv 3 maanden gaat scheiden is het drama. Er zijn hier ook koeien die niet naar hun kalf kijken, ze niet droog likken.
     
    Marihi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina