Vraag ivm client: ZEZ-regeling in de seksindustrie

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Veelvragen, 19 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veelvragen

    Veelvragen Nieuw lid

    19 jun 2019
    2
    0
    1
    Best webcare team,

    Ik wilde graag meer informatie over de ZEZ-regeling voor iemand die in de seksindustrie werkt. Het gaat hierbij om zelfstandig ondernemerschap. Ik begreep dat voor de aanvraag slechts het bewijs van de zwangerschap en de fiscale gegevens gedeeld moeten worden, maar dat bij controle er ook naar facturen gevraagd kan worden. Deze zijn er in deze branche niet. Is dat een probleem? Een KvK inschrijving is er mogelijk wel, maar misschien ook niet ivm privacy redenen. Levert het problemen op, mocht er geen KvK inschrijving zijn? Of is een inschrijving net voor de ingang van de uitkering afdoende? En maakt het iets uit of er sprake is van een officiele boekhouder of wordt de ZEZ- uitkering ook uitgekeerd aan zwangeren die zelf de inkomsten en uitgaven bijhouden?

    Tenslotte wilde ik graag weten of sekswerkers die pseude werknemer zijn (via de opting-in regeling werken) in aanmerking kunnen komen voor de ZEZ-regeling. Zij zijn niet in loondienst, dus kunnen niet via deze weg gebruik maken van zwangerschapsverlof. Deze beroepsgroep is in geen geval aanvullend verzekerd voor wat dan ook omdat zij bij verzekeringsmaatschappijen niet worden geaccepteerd ivm discriminatie.

    Alvast bedankt voor uw reactie.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Veelvragen, ik begrijp dat je wil weten of je gebruik kunt maken van de ZEZ-regeling als je als sekswerker actief bent en zwanger bent. Je hoeft niet bij de aanvraag al te bewijzen of onderstaande situaties voor je gelden, maar we kunnen tot 2 jaar na de uitkering wel om bewijzen vragen.

    Situaties
    In de omschreven situatie zou je aanspraak kunnen maken op de ZEZ-uitkering als je werkt als beroepsbeoefenaar met een arbeidsovereenkomst of als je werkt als zelfstandige. Maar ook als je freelancer bent, kun je aanspraak maken op de ZEZ-uitkering.

    Freelancer
    Nu moet ik bekennen dat ik niet makkelijk kan inschatten van welke situatie precies sprake is, maar met de informatie die ik lees in jouw bericht lijkt er sprake te zijn van freelance-werk (overig niet-verzekeringsplichtige arbeid).

    Zefstandige
    Is er toch sprake van een eigen onderneming (je maakt bijv. reclame, hebt een website en maakt jaarrekening voor de Belastingdienst)? Ook dan hoef je niet direct facturen te kunnen overleggen. Het is geen probleem dat je naderhand niet met facturen bewijst of je een onderneming had. Als je uiteindelijk maar wel (op een andere manier) kunt bewijzen dat je een eigen onderneming had.

    Met vriendelijke groet,
    Marthijn
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina