Vraag oproepcontract en ziekte door zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Repesteeltje, 31 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Repesteeltje

    2 jan 2019
    33
    1
    8
    Vrouw
    Hallo,

    Ik heb een oproepcontract en ben zwanger. Nu heb ik dusdanige klachten dat de gynaecoloog me vandaag het advies heeft gegeven om niet meer te werken de komende weken. Ik moet veel bedrust houden helaas. Ik ben nu 26 weken zwanger. Hoe kan ik de weken tot mijn wazo ingaat dan overbruggen? Aangezien ik dan niet werk hoeft mijn werkgever niet te betalen door de vorm van mijn contract. Kan het uwv hier iets in betekenen of betekend dit de komende 8 weken geen inkomen? (Als dat zo is dan moet ik het daarmee maar doen, gezondheid van de baby gaat uiteraard voor alles nu).
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Repesteeltje, wat ontzettend vervelend voor je dat je te maken hebt met klachten tijdens jouw zwangerschap. Je kunt als oproepkracht aanspraak maken op de Ziektewet-uitkering ten gevolge van zwangerschap.

    In jouw situatie meld je jezelf ziek bij jouw werkgever. Hij vraagt dan een Ziektewet-uitkering voor jou aan.
    Deze uitkering loopt door tot het zwangerschapsverlof begint.

    De hoogte van de uitkering is gebaseerd op wat je verdiende bij jouw werkgever. Het gemiddelde loon per dag krijg je 100% doorbetaald. Je kunt alvast een inschatting maken van het dagloon met onze rekenhulp op uwv.nl.

    In de meeste gevallen betalen wij de uitkering aan jouw werkgever. De werkgever betaalt het vervolgens door aan jou. Je kunt met jouw werkgever overleggen of je de uitkering rechtstreeks van UWV mag ontvangen.

    Ik wens je sterkte en succes de komende tijd!

    Met vriendelijke groet,
    Marthijn
    UWV Webcareteam
     
  3. Repesteeltje

    2 jan 2019
    33
    1
    8
    Vrouw
    Bedankt, mijn leidinggevende wist dit niet. Bij personeelszaken waren ze gelukkig al beter op de hoogte. Ik vind het fijn dat ik met jullie reactie nu weet waar ik om kan vragen.
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Namens Marthijn, graag gedaan Repesteeltje. Fijn dat we je via deze weg konden helpen.

    Ik wens je een mooie en zonnige dag toe!

    Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina