vraag over eisprong

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Simenda, 14 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Simenda

    Simenda Lid

    21 nov 2005
    75
    0
    0
    Ik lees hier;

    De eicel moet na de ovulatie binnen 48 uur worden bevrucht, anders sterft zij af. Als er zaadcellen aanwezig zijn vormen deze een groepje rond de eicel. De eerste zaadcel die door de wand van de eicel dringt, bevrucht de eicel. Zijn staart valt dan af en de celwand van de eicel verandert van structuur, zodat andere zaadcellen niet meer binnen kunnen dringen in de eicel.

    Nou misschien een domme vraag, maar je kan toch ook zwanger worden op die vruchtbare dagen voor je ovulatie/eisprong?

    edit: heb je titel even aangepast, zo is de vraag duidelijker, Natasja
     
  2. lieke

    lieke VIP lid

    7 sep 2005
    5.587
    61
    48
    Dat klopt als je een dag voor je eisprong sex hebt gehad dan kunnen zaadcellen in je baarmoeder en eileiders wel 2 dagen overleven en sterkere soms nog wel meer.
    dus als je eicel 24 uur na sexen vrij komt dan komt deze op weg naar de baarmoeder nog allemaal levende zaadcelletjes tegen.
    en of er dan bevrucht word? tja dat is afhankelijk van verschillende factoren.
    of de spermacellen leven al niet meer zijn sneller zwak dan moet enz enz....
    begrijp je het nu een beetje. ? liek.
     
  3. moniekje

    moniekje Actief lid

    11 feb 2006
    485
    0
    0
    ja dat kan. Als je geklusd hebt een aantal dagen voor je eisprong, dan kan je wel zwanger worden. De zaadcellen hebben nl. een langere levensduur als de eicel. En als je ovuleert dan kan het zijn dat er een zaadcel van bijvoorbeeld 2 dagen de eicel bevrucht. Zo bekijk ik het.
    Veel succes. Moniekje
     
  4. Duim

    Duim Actief lid

    28 dec 2005
    162
    0
    0
    Groepswerker Jeugdhulpverlening
    Hoi Simenda,

    Ten eerste, domme vragen bestaan niet!

    Een eicel sterft af binnen 48 uur idd. Echter zaadcellen kunnen langer in leven blijven nl zo'n 72 uur en soms wel langer. Vandaar dat je vruchtbare periode voor je eisprong begint. Een zaadcel heeft nl ook nog een tijdje nodig om bij je eicel te komen. Hij moet nog een behoorlijke reis afleggen. Je meest vruchtbare dag is de dag vóór je eisprong.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
     
  5. Simenda

    Simenda Lid

    21 nov 2005
    75
    0
    0
    Ok, dank je wel. Want in de text lijkt het zo van ja je kan alleen maar zwanger worden op/na je eisprong. Dus bedankt voor het beantwoorden!
     
  6. noralien

    noralien Fanatiek lid

    7 jun 2005
    2.734
    1
    0
    Wormerveer
    Officieel kun je ook alleen maar zwanger worden op en na je eisprong.
    Je bent nl pas zwanger op het moment dat het eitje wordt bevrucht en je dus je eisprong hebt gehad.
    Als je eerder vrijt kan dit later tot een zwangerschap leiden omdat de spermacellen dan nog leven. Je bent dan dus wel al vruchtbaar omdat je een paar dagen later zwanger kunt raken.
    Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

    Groetjes Noralien
     

Deel Deze Pagina