Vraag over ritme en aantal voedingen per dag

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Kikiboeh, 6 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kikiboeh

    Kikiboeh Lid

    6 okt 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Allemaal,

    Ik heb twee vragen wat betreft de BV die wel met elkaar samen hangen.

    Mijn dochtertje is nu 12 weken oud en krijgt BV.
    De laatste paar weken 5 a 6 voedingen per dag, op vraag voed ik haar. Maar sinds afgelopen zaterdag komt ze maar voor 4 voedingen! :$ Zelf vind ik dat eigenlijk te weinig, maar ze komt ook niet voor meer. Ze is helder en alert dus kennelijk vind ze het wel best zo. Nu heb ik haar die twee dagen voor ik naar bed ging wakker gemaakt om toch een 5e voeding te geven. Dan hapt ze wel, drinkt 5 slokken en is weer vertrokken naar dromenland.

    Het is wel een meisje met een eigen willetje. Al de hele tijd wil ze alleen drinken als ze er zelf om vraagt. Bied ik haar eerder de borst aan omdat we bijvoorbeeld de deur uit gaan, dan kan ik het ook vergeten. Ze drinkt echt alleen goed als ze zelf er om vraagt. Dus nu denk ik, krijgt ze met 4 voedingen wel genoeg? Moet ik het maar zo laten?
    Vandaag heb ik haar iedere 3 a 4 uur wakker gemaakt dus we zullen denk ik de 5 voedingen wel halen. Maar of ze nou zo effectief waren...
    Wat denken jullie? Maar gewoon heen laten gaan en op vraag blijven voeden en geen 5e voeding 'opdringen'?
    (Ik ben sowieso van plan eind vd week even naar het weeguurtje op het CB te gaan, als ze gewoon goed blijft groeien zal het wel oké zijn)

    En mijn tweede vraag hangt hier een beetje mee samen. Ik ben zoekende naar een goed ritme voor overdag. Ze lijkt nu dr ritme om te draaien. Ze krijgt rond 5 uur in de nacht een voeding en gaat weer slapen in dr bedje. Meestal entertaint ze zichzelf dan eerst nog rustig 30 a 60 minuten voor ze in slaap valt.
    Dan meestal rond 9/10 uur de 2e voeding even spelen en daarna slaapt ze in de box. Dan komt ze rond 14/15 uur en gaat daarna haar bedje in om even goed te slapen (hoewel ze dat in de box ook doet). En dan.... slaapt ze het liefst een gat in de dag!! Zaterdag heb ik haar toen om 20.30 uur maar wakker gemaakt voor de 4e voeding. Daarna is ze weer een poosje wakker of slaapt in de box voor de laatste voeding. En die laatste voeding (nr 5) doet ze nu dus eigenlijk niet meer.

    Het zou natuurlijk lekker zijn als ze haar ritme zo doet dat ze 's nachts echt een ruk slaapt. Iemand adviezen hoe dit zover te krijgen? Dat ze bijvoorbeeld om 20 uur laatste voeding en dan slapen tot 5 uur (ik moet normaal om 5.30u op als ik vroege dienst heb, dus vind het prima als ze dan om 5 uur de eerste voeding drinkt. Dan kan ik haar gewoon voeden ipv te kolven). Ze is echt van 'hollands wervaren' dus qua glucosespiegel moet het kunnen. Hoe doen jullie dat met een ritme en voeden op verzoek?
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Je kindje geeft het kennelijk heel goed aan. Wanneer ze alert en vrolijk is, zoals je beschrijft, zal ze haar voedingsstoffen heel efficiënt gebruiken en er genoeg aan hebben. Let ook op plassen.

    Er zijn veel kindjes die echt slapend groot worden. Voeding, even spelen, slapen. Ik heb twee neefjes en een nichtje die ik tot ze anderhalf waren amper heb gezien: die sliepen altijd. Geen punt.

    De nachtvoeding is wel nodig in dit ritme, om je voeding goed in balans te houden. Overigens drinken kindjes tijdens een goede nachtvoeding wel tot een kwart van de totale hoeveelheid voeding die ze op een dag pakken. Supervoeding dus, die nachtvoeding. Wanneer je dit weet, is het ook niet zo erg meer dat ze maar voor zo weinig voedingen komt, toch?

    Ben benieuwd wat voor beeld je op het cb zal zien. Weet wel dat groei iets kan afvlakken na de derde maand, maar dat dat niet perse iets hoeft te betekenen. Verder denk ik dat je het heel goed doet: af en toe gewoon proberen om aan te bieden en wakker maken. Je ziet vanzelf of ze die voeding al dan niet drinkt.

    Succes!
     
  3. Kikiboeh

    Kikiboeh Lid

    6 okt 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je antwoord!
    De groeit vlakte idd de laatste meting al iets af.
    Vannacht heeft ze al een mooie poos er tussen gelaten. Ze dronk om 20.45 uur de laatste voeding en kwam pas weer om 5 uur. Prima! Ik kruip ook gewoon op tijd in bed.
    Ik laat dr gewoon slapen en ze meld zich vanzelf wel. Ik ga volgende week wel even wegen dan zal vast ook blijken dat het prima is zo! Nogmaals bedankt.
     

Deel Deze Pagina