toch een melk allergie. tips gevraagd!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kimmm, 10 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmm

    Kimmm Actief lid

    14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    vandaag te horen gekregen dat mijn zoontje van 10 maanden een melk allergie heeft en een pinda allergie. de intensiteit ervan zijn ze nog aan het uitzoeken en ze gaan zijn bloed nu ook nog specifieker onderzoeken om te kijken of er nog meer uit komt.

    hij zit al 2 dagen aan de nutramigen. ik zie nog geen verbetering in zijn eczeem. duurt dat lang?

    ik ben op zoek naar eet tips want pfff een hoop om op te letten. zeker met die pinda's. er staat altijd op zoveel etiketten dat de producten in fabrieken waar ook pinda's zijn verwerkt zijn gemaakt..
     
  2. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik denk juist dat je het moeilijker zal krijgen met de melkproducten ipv de pinda's.. want melk zit echt in heeel veel dingen heb ik de afgelopen jaren al ontdekt.

    Sterkte met je zoontje.. wat eczeem betreft zou ik het niet weten.
     
  3. lennylenn

    lennylenn Niet meer actief

    oe he vervelend zeg!
    mijn zoontje heeft ook een melk allergie..hij krijgt er geenutislag van maar wel ontzettende harde ontlasting. pinda's kan hij wel gewoon eten.
    maar mijn neefje heeft net als jouw kindje ook een melk-pinda allergie. heel veel dingen mag hij dus niet hebben. hij heeft het sinds hij een maand of 8 is en nu is hij al 6 jaar.
    het is idd een hoop om op te letten maar "gelukkig" is jouw zoontje nog jong en kreeg hij nog niet alles aangeboden waar er melk/pinda's in verwerkt zaten. dat maakt het iets makkelijker. de meeste toetjes zal hij niet kunnen eten. taart. cake ed ook niet.
    ik zou zeggen zodra je ziet dat het prodcut verwerkt wordt in een fabriek waar er ook pinda's verwerkt worden, niet kopen. je kan ook altijd nog tips en adviezen inwinnen bij de ha, dietiste en het cb.

    succes
     
  4. Kimmm

    Kimmm Actief lid

    14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    Ook dingen die je niet verwacht?
    Herb je tips?
     
  5. lennylenn

    lennylenn Niet meer actief

    oja en wat betreft de exceem...elk kindje is anders maar bij mijn neefje heeft het knap lang geduurd voordat het helemaal weg was en kreeg ook "zware" zalfjes mee van de ha. het heeft zeker 2-3 maanden geduurd voordat het een beetje weg was. maar hi jhad het ook heel erg. nu zie je nog steeds lichtjes wat littekens van het krabben
     
  6. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Het weg trekken van het eczeem kan wel een aantal weken duren. Kan ook goed zijn dat het niet volledig weg gaat, gezien eczeem vaak aangeboren is en voeding niet de oorzaak, maar de trigger is. Hier ging het eczeem, zo goed als, pas weg in combinatie van nutramigen, hormoonzalf, veranderen wasmiddel en een probiotica kuur. Nu alleen soms wat plekjes in gezicht en handjes bij slechte weerstand, tandjes of als reactie op voeding.

    Op sporen van en of het in een fabriek is gemaakt waar ook pinda's of melk wordt verwerkt, moet je eigenlijk niet op letten, want dan kan zowat niks meer. Gaat zich puur om de ingrediënten. Dit heeft ons de dietiste toen verteld.
    Het etiketten lezen kost in het begin wat tijd, maar wen je snel aan hoor. Hier melk, ei, noten, pinda en nu ook nog soja allergie erbij. Ik vind het qua voeding wel mee vallen hoor. Iedereen roept altijd, maar dat kind kan dan toch bijna niks hebben. Valt reuze mee hoor. Alleen met tussendoortjes is het erg beperkt. hier is het momenteel alleen soepstengel, rozijntjes en melba toastjes. Maar voor jou kindje kan wel wat meer tussendoortjes gezien er geen sprake is van ei en / of soja.

    Als toetjes gebruiken we hier rijstemelktoetjes. Te verkrijgen bij de natuurwinkel.
     
  7. Kimmm

    Kimmm Actief lid

    14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    rijstmelk toetjes, wat een super tip!!
     
  8. Jazzie

    Jazzie Bekend lid

    6 dec 2008
    787
    0
    0
    op voedingscentrum.nl kan je een merkenlijst bestellen geheel aan je allergie aangepast. dus in jullie geval een lijst met producten die geen melk en pinda bevatten. misschien heb je er iets aan!
     
  9. happynienja

    happynienja Fanatiek lid

    8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Martijn heeft het ook helaas, en snel last van eczeem.
    Ik bak nu ook zijn eigen brood omdat in al het brood broodverbeteraar zit en daar zit melk in.
    Verder goed de lijstjes nakijken op producten, in heel veel producten zit melk.
    Zelfs in dingen die je echt niet verwacht. Zo zit in bob de bouwer smeerworst geen melk en in de gewone wel.
    Als je iets wil weten kan je me altijd pb-en.
    We zijn nu zelf aan het uitbreiden met geitenkaas, en hij verdraagd het goed en vind het heerlijk!
    We willen ook een bloedtest laten doen want op deze leeftijd is dat meer betrouwbaar.
    Succes! En als je alles een beetje door hebt valt het allemaal wel mee.
    Het is alleen wennen voor je kleine, want die snapt niet dat ie sommige dingen niet mag.
     
  10. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Hier een lijstje wat bij ingrediënten staan. Handig om te weten waar je op moet letten.
    melk, melkpoeder, (magere of droge) melkbestanddelen
    wrongel, wei, weipoeder en melkzout
    melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat
    caseïnaat, caseïne, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit,
    margarine (geen plantaardig), roomboter, boterconcentraat, boterolie, melkvet, melkzout
    lactose, melksuiker (bevatten vaak sporen koemelkeiwit, tenzij het extra geraffineerd is)
    lactalbumine, beta-lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase, nisine (E234)
    broodverbetermiddelen kunnen koemelk bevatten
    Verwarrend zijn de namen melkzuur, lactaat, cacaoboter en kokosmelk. Deze stoffen hebben niets met koemelk te maken.

    Bij brood ind goed opletten of er geen broodverbeteraar in zit. Blue band brood is melkvrij. Alleen niet geschikt voor kindjes met ernstige kma, gezien het een E nummer bevat die dierlijke eiwitten kan bevatten. Mijn zoontje reageerde erop, maar die reageert al als er ergens maar een spoortje in zit. Je kunt eens bij de bakkers informeren of ze koemelk vrij brood verkopen. Hier ligt, gelukkig, een speciale bakker die brood bakt van spelt en olie.

    Let ook op met het broodbeleg kipfilet, daar zit vaak melk in. Die van de AH is melkvrij. AH heeft een melkvrij tekentje op producten staan, erg handig. Hoef je niet de volledige ingrediënten te lezen.
     
  11. Kimmm

    Kimmm Actief lid

    14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    poeh hee..
     
  12. Gwen81

    Gwen81 Fanatiek lid

    24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Laast was ik bij de AH en ik vroeg op de broodafdeling of ze misschien ook ander koemelkvrij brood hadden ipv van allison brood.
    (Omdat ik dit brood niet lekker vind.)
    Dus toen ging de medewerker het voor mij nakijken in een boek. En wat blijkt, alle biologische broden van AH zijn koemelkvrij. Daar ben ik superblij mee! Want dat is tenminste lekker brood.

    Groetjes,
     
  13. mamakarlien

    mamakarlien Actief lid

    31 jul 2009
    280
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi!
    Met mijn dochtertje liep ik ook zo te zoeken in het begin, wat een informatie allemaal!! Hierbij mijn tips:
    - Bij de AH staat op alle huismerk producten allergie informatie. Van andere supermarkten kun je soms lijsten downloaden, zoals van C1000.
    - De hulp van een dietiste wordt vaak vergoed en vond ik heel handig.
    - Ook de natuurvoedingswinkel vond ik heel fijn, dat was de enige plek waar ik bijvoorbeeld sojamelk kon vinden zonder toegevoegde suiker.
    Succes!
    Liefs van mama karlien
     
  14. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Oeps stom van mij, moest er nog dit bij vermelden:
    Nu niet met dat lijstje naar de winkel gaan en daar alles zo nakijken. Ik heb het zo gedaan: alle producten die ik gebruikte thuis rustig na gekeken en als je eens een keer iets nieuws gebruikt, dat dan ook na kijken. Op veel producten staat allergieinformatie. Ik kijk altijd eerst daar. Staat daar melk niet bij, dan check ik voor de zekerheid nog even de ingrediënten. Staat er wel melk bij, hoef je de ingrediënten niet meer te checken.

    Waar vaak melk in zit is in de mixpakjes voor spaghetti etc. Sowieso het merk honig bevat vaak melk. Ik zelf maak dat soort gerechten met verse kruiden en niet met pakjes. Als ik al eens pakjes gebruik is het meestal de huismerk, gezien die vaak melkvrij zijn.
    Maak ik een gerecht waar melk in moet, bv stampot, dan doe ik het voor mijn zoontje apart, maak zijn portie dan met zijn melk.

    Het lijkt in het begin ingewikkeld en lastig. Maar het valt reuze mee hoor. Het is even je weg erin vinden.
     
  15. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Voor de eczeem moet je echt even zien dat je hormoonzalf krijgt: het is een ontsteking aan de huid en die trekt meestal niet uit zichzelf weg.
    Zorg dat je, als je de zalf hebt, ruim de plekken insmeert: de ontsteking zit ook aan de randen en dus moet je echt een eind eromheen insmeren.
    Hier bleef de eczeem weg toen we op dieet gingen en het eenmaal onder controle hadden met redelijk sterke hormoonzalf, (triamcinoloni, hydrocortison deed hier niets en dat vond onze KA niet zo gek, gezien de mate van eczeem hier).
     
  16. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Oja, en nog even wat tips: wij koken niet apart voor Thirza en zorgen dus dat alles koemelkvrij is. Geen zin om apart te koken ;)
    Maken nasi met de nasimix van conimex (kleine zakje, niet de nasi speciaal, daar zit wel weer melk in).
    Wereldgerechten die we eerder aten, maken we nu gewoon zelf. Googelen op de receptnaam en dan is dat doorgaans niet zo moeilijk.

    In plaats van slagroom en creme fraiche gebruiken we sojaroom.
    Broodbeleg: pure hagelslag, vlokken en chocopasta, (weet niet zeker of die pindavrij zijn).
    Boter: de goedkope halvarines zijn vrijwel altijd koemelkvrij en bevatten ook nog eens de meeste vetten (40% ipv 38%: 't scheelt niet veel, maar bij het gebrek aan vetten zonder de koemelk scheelt het toch weer...)
    Liga eerste en tweede stap zijn koemelkvrij.

    Verder moet je gewoon even gericht vragen als je wat wil weten :)
     
  17. Kimmm

    Kimmm Actief lid

    14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam

    hormoonzalf mijd ik zolang het kan. ik gebruik nu een serie van Grahams. zalf, badolie en olie om in te nemen met omega 6 en nog wat dingen. dat en een beetje probiotica. misschien juig ik te vroeg maar de jeuk is weg en de eczeem lijkt langzaam te verdwijnen.
     
  18. Kimmm

    Kimmm Actief lid

    14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam

    thanks, goeie tips!
     
  19. bloem2

    bloem2 Niet meer actief

    Tegen mij zeiden ze op het cb dat ze 4 weken moeten wennen aan nutramigen. Dit klopte bij ons ook want in het begin reageerde hij juist heftig (krampen), na 4 weken ging het toen heel erg goed. Ik denk dat dit met de uitslag dan net zo gaat en het langzaam zal verdwijnen, dit zal tijd nodig hebben.

    Wij zijn via het cb ook bij een dietise terecht gekomen die ons nu helpt met welke voeding ons zoontje wel en niet mag en vanaf wanneer. Misschien voor jullie dan ook een idee om naar een dietise toe te gaan.

    Heel veel succes ermee!
     

Deel Deze Pagina