Vraag over werk en 50% ziek tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door geneeke, 11 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Hi allemaal,

    sinds 4 februari ben ik 50% ziekgemeld dmv erge bekken klachten. Nu is het zo dat de ene dag beter gaat dan de andere ; de ene dag gaat die 4u goed, en de andere dag is het eigenlijk nog te lang. Ter verduidelijking ik werk in de detailhandel, waar ik dus veel moet staan, bukken tillen etc.

    Afgelopen woensdag heeft mijn manager mij de hele winkel laten stofzuigen, dweijlen en verzorgings producten laten verwerken waardoor ik eigenlijk na 2uur al niet meer kon maar heb toch heb uitgezeten.

    Hoe zit het nou als ik eigenlijk die 50% op een dag ook niet trek? Ik ben maar voor de helft ziekgemeld dus feitelijk zou ik niet zomaar naar huis kunnen gaan?! Had gehoopt deze vragen aan een arboarts van UWV te kunnen stellen, maar heb zojuist contact gehad en ze geeft aan dat er eigenlijk niet vaak een arts aan te pas komt.
     
  2. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Aangeven bij je werkgever dat het niet gaat. Samen zoeken naar een oplossing. Dat kan nog minder uren zijn of aangepast werk of helemaal ziek. Maar overleg met je werkgever is gewoon heel belangrijk. Geef aan wat je wel en niet kan. En als je werkgever hier niet in mee wil gaan kan je misschien een afspraak maken met de bedrijfsarts. Toen ik gedeeltelijk werd ziekgemeld door zwangerschap moest ik bij de bedrijfsarts komen. In samenspraak met haar een soort plan van aanpak gemaakt wat zij ook doorstuurde naar de werkgever. Zij drukte mij ook echt op het hart goed naar m’n lichaam te luisteren en als de gemaakte afspraken onvoldoende waren of niet nagekomen werden aan de bel te trekken. En ik weet dat het ook in sommige gevallen best lastig kan zijn om voor jezelf op te komen en misschien wil je anderen niet tot last zijn oid. maar je moet echt aan jezelf, je kindje en je lijf denken. Je schiet er niets mee op als je straks blijvende schade aan je bekken hebt of misschien heel lang moet revalideren.
     
    geneeke vindt dit leuk.
  3. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ik zou in gesprek gaan met je baas, of een gesprek aanvragen met een bedrijfsarts. (Bij mij was een gesprek met de bedrijfsarts verplicht toen ik mij volledig ziek melde)
    Stofzuigen is funest voor je bekken, dat zou je absoluut niet meer moeten doen (ook thuis niet). Net als bukken en zwaar tillen overigens..

    Loop je ook bij een fysio? Ik zou eens vragen aan de fysio en/of verloskundige welke werkzaamheden je wel en niet mag doen.
    En dan goed jezelf in bescherming nemen, als je nu te lang door gaat vergroot je de kans op ergere en misschien wel blijvende schade. :(
     
    geneeke vindt dit leuk.
  4. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Ik loop inderdaad bij de fysio, zowel hun als de verloskundige hebben niet duidelijk gezegd wat wel en niet kan. Enige advies wat ik gekregen heb is luister goed naar je lichaam..

    Thuis stofzuigen doe ik nu zelf ook aanzienlijk minder, alhoewel het thuis een redelijk klein oppervlakte is tegenover de hele winkel natuurlijk. Daarnaast had ik het idee dat het dweijlen nog erger was, en inderdaad bukken en tillen dat is ook 3x niks. Ik ga morgen proberen het gesprek met mijn leidinggevende aan te gaan
     

Deel Deze Pagina