Vaststellingsovereenkomst,Wazo en WW?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Ambakker, Jan 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ambakker

Ambakker Nieuw lid

Jan 7, 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen,

Momenteel heb ik een vast contract bij mijn werkgever en ben ik zwanger. Mijn werkgever en ik willen het dienstverband beëindigen middels een vaststellingsovereenkomst. Ik laat het juridisch loket naar deze overeenkomst kijken om zeker te stellen dat de overeenkomst voldoet aan de voorwaarden om mijn WW recht te behouden. Mijn dienstverband wordt dan per 1 februari beëindigd. 1 Februari gaat mijn WAZO uitkering in (10 maart uitgerekend). Mijn werkgever vraagt deze aan en deze wordt rechtstreeks op mijn rekening gestort omdat ik dan geen dienstverband meer heb. Ik heb hierover de volgende vragen:
    1. Als ik een vaststelling teken tijdens mijn zwangerschap heeft dit dan invloed op mijn recht op WW?
    2. Als ik na mijn verlof recht heb op WW, wanneer vraag ik deze dan aan? De eerste dag van mijn verlof? (dus de eerste dag van werkloosheid) of de eerste dag na mijn verlof? (de ingangsdatum van de WW)
    3. Wat gebeurd er met mijn uitkering als ik ziek wordt tijdens of na mijn verlof?

Met vriendelijke groet,

A. Bakker

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste A. Bakker,

Of je recht op WW hebt, hangt af van de reden voor de contactbeëindiging. Wanneer hier geen dringende reden voor is, ben je in principe verwijtbaar werkloos. Een WW-uitkering kan hierom worden geweigerd.

Je vraagt een WW-uitkering aan per de eerste dag na het verlof (mits je dan beschikbaar bent voor werk). Eén maand van tevoren kun je de aanvraag al doen. Dat kan via de website www.werk.nl, waar je je ook moet inschrijven als werkzoekende.

Als je ziek wordt, en na afloop van het bevallingsverlof nog niet in staat bent om te werken, hoef je geen WW aan te vragen. Je meldt je dan telefonisch ziek bij UWV op de eerste dag na het verlof, voor een ziektewet-uitkering. Pas als je weer hersteld bent of hersteld wordt verklaard door de verzekeringsarts, stopt de ziektewet, en kun je alsnog WW aanvragen.

Word je tijdens de WW ziek? Dan behoud je de eerste 13 weken van ziekte je WW-uitkering. Na 13 weken stopt de WW en krijg je een ziektewet-uitkering.

Op onze website vind je actuele informatie over ontslag, de WW-aanvraag en ziekte tijdens de WW.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

3. Ambakker

Ambakker Nieuw lid

Jan 7, 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Robert,
    bedankt voor je reactie. Er blijft 1 vraag over.
    Is er in geval van zwangerschap een verschil in beoordeling van al dan niet verwijtbaar werkloos in vergelijk met een situatie zonder zwangerschap?
    Mocht er verschil in beoordeling zijn kunt u mij uitleggen wat dit verschil betreft?
    Het gaat om exact dezelfde vaststellingsovereenkomst met als grondslag een verschil in visie tussen werkgever/werknemer over de invulling van de functie.

Met vriendelijke groet,
    A. Bakker

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste A. Bakker,

Wordt je dienstverband beëindigd middels een vasstellingsovereenkomst?

Bij de beoordeling of je wel of niet verwijtbaar werkloos bent is het niet van belang dat je zwanger bent.

Let op:

Bij ziekte is het niet verstandig akkoord te gaan met ontslag.
    Dit omdat je bij ziekte normaal gesproken recht hebt op twee jaar loondoorbetaling van je werkgever.

Actuele informatie over ontslag middels een vasstellingsovereenkomst vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page