Vraag over zoon 8 jaar...werking van zijn brein groep 5

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bosi333, 18 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik ben benieuwd of er herkenning is over wat ik zo ga vertellen.
    Misschien is het niet bijzonder maar het viel mij op.

    Elke keer als onze zoon geïnteresseerd is in een onderwerp...of er mee zit of er over nadenkt gaat hij op de computer daar een heel verslag van schrijven. Geordend.

    Bijvoorbeeld racisme en racistische moppen. Blijkbaar zijn er jongens op school die moppen vertellen waarvan onze zoon denkt dat ze eigenlijk niet kunnen.
    Dan schrijft hij de definitie op. Daarna welke dingen er racistisch kunnen zijn. Waarom dat vervelend is en welke moppenonderwerpen er wel kunnen.
    Dit allemaal geordend met kopjes. Heeft hij uitgeprint en deelt het morgen uit op school ( misschien als hij durft...ha ha )

    Maar goed. Zo heeft hij meer dingen die hij perse op moet schrijven. Het recept van pepernoten bakken bijvoorbeeld. Hij heeft ze vanmiddag gebakken en het hele proces, na het bakken, uitgetypt en uitgeprint. In detail.
    Of het onderwerp mummies op school. Was een thema voor een maand ongeveer. Thuis onderzoekt hij verder en neemt dan een onderwerp die hij uitdiept. Hij koos welke balsems er worden gebruikt en hoe. Ook weer een verslag van.

    Hij is in juli 8 geworden trouwens.

    Heel verhaal al. Maar ik ben dus benieuwd of meer kinderen dit doen. Of misschien dat er een psycholoog hier ook leest ( ;)) en hier misschien een theorie over heeft. Of een volwassene die het herkent en zelf ook doet?
    Misschien een manier om zijn gedachten te ordenen?
     
  2. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Geen ervaring mee maar zijn denkwijze en ordenen zal hem heel veel kunnen helpen in zijn groei en carrière later. Er is nu al passie voor analyse, processen, risico's en maatregelen. Dat zal hem ver kunnen brengen!
     
    DastyQueen en bosi333 vinden dit leuk.
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Mijn kinderen doen dit echt niet :o:
    Maar ik herken mijzelf als kind er wel in.

    Ik ben een vreselijke controlfreak en orde en vastlegging gebruikte ik als kind al. Om weer orde in mijn hoofd te krijgen.

    Ik schreef elke week mijn volledige dagindeling per kwartier uit. Dit hoefde van niemand, maar ik vond het fijn.
    Voor elke vak schreef ik thuis hele verslagen, los van wat als huiswerk verplicht was.
    Ik was of aan het lezen of aan het schrijven. Veel meer deed ik niet tussen 8 en 14 geloof ik.
     
    DastyQueen en bosi333 vinden dit leuk.
  4. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    @birds86 bedankt. :) ik hoop ook dat het inderdaad wel een voordeel zal hebben.

    @amdaa kijk...wat interessant. Dus jij had dit ook als kind. Ik ben ook en controlfreak dus dat herken ik ook wel. Maar ik doe alles vanuit mijn hoofd.
    Dat verslagen schrijven heeft mijn zoon dus ook. Al in groep 3 wilde hij huiswerk mee.

    Ben benieuwd of er nog meer herkenning is.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Jaaaa dit herken ik 100% van mijzelf. Heerlijk om alles uit te schrijven. Op de middelbare herschreef ik de samenvatting van school, want op mijn manier is het sowieso beter.
    Ik schrijf nog steeds alles uit. Lekker geordend:p:roflmao:
     
  6. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik deed dat vroeger ook als kind. Ik wilde alles leren en begrijpen. Dus maakte ik voor mezelf een soort projecten, met steeds een ander onderwerp. Om het te ordenen schreef ik alles helemaal uit als een verslag met een heel duidelijke indeling. Ik had (en heb nog steeds) behoefte aan een duidelijke orde en een soort raamwerk om stof in op te slaan. Zolang ik dat overzicht niet heb en het niet helemaal kan plaatsen, blijft het namelijk niet hangen. Dingen die ik niet helemaal snap vergeet ik gewoon weer.
     
    Nescio, bosi333 en DastyQueen vinden dit leuk.
  7. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Hier precies hetzelfde. Ik maakte als kind (niet 8 maar wel vanaf het VO) een planning wat ik qua huiswerk / toetsen enz had op school. En daarnaast dan een schema hoe en wanneer ik wat ging leren, incl. mijn pauze's daarin. Ik denk dat ik soms langer bezig was met mijn planningen dan het echte huiswerk zelf.

    Ik ben ook een control freak en als ik iets uitgeschreven heb geeft dat rust in mijn hoofd dan kan ik het daar loslaten, eerder niet.
     
    Caithy en bosi333 vinden dit leuk.
  8. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Samenvattingen maken was mijn manier van leren. Eerst zelf een samenvatting maken van het geheel. Daarna een samenvatting maken met alle stukken die ik lastig vond. Daarna een samenvatting met alles wat ik moeilijk vond. Na 3x samenvatten zat alles er wel in. Als ik een spiekbriefje schreef dan hoefde ik die nooit te gebruiken want door het uitschrijven zat de stof erin.
    Zo doe ik het nog steeds als ik iets moet leren, ik ben voor de zomervakantie bezig geweest met mijn vaarbewijs en op deze manier ben ik bijna foutloos geslaagd.
     
    tuc vindt dit leuk.
  9. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Is ook wetenschappelijk bewezen de beste manier om dingen te onthouden :)
    Maar dan met de hand schrijven ipv uittypen.

    Ik maakte ook een samenvatting vd samenvatting, lastige punten en 'rijtjes' die we moesten opdreunen. Zat er gelijk in idd
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  10. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Inderdaad met de hand. Soms typte ik het wel over als ik klaar was met samenvatten omdat het dan op minder papier paste en dat mijn laatste leervel dan was die overbleef.
     
  11. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Mijn zoon heeft juist een duidelijke voorkeur voor typen. Op de pc of op zijn typemachine ( zo'n ouderwetse...die wilde hij graag...jaren 50 of zo)

    Misschien inderdaad wel een vorm van controle.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  12. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.885
    13.047
    113
    Vrouw
    Mijn zoon is in juni 8 geworden en heeft van die hoofdstukken over onderwerpen in zijn hoofd zegt hij. En inderdaad, als je hem na 4 maanden wat vraagt over een onderwerp dat hij zelf heeft uitgeplozen dan weet hij het exact te vertellen.
    We noemen hem ook wel de wandelende encyclopedie. :D
    Ik heb hem ook wel eens gevraagd of hij de boel niet wilde opschrijven of uit typen, maar dat vindt hij zonde van zijn tijd en onnodig.
    Zelf vind ik het echt heel apart en bewonderingswaardig.
    Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn zoon hb is, maar geen idee of het daar mee te maken heeft?

    Weet in elk geval dat je zoon er absoluut niet dommer van wordt en er later bij werkstukken en dergelijke veel voordeel bij zal hebben.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  13. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Heb je hem al kunnen testen dan? Mij werd altijd gezegd dat dit pas na 10 jaar kan.

    Wel bijzonder. Mijn broertje is ook een wandelende encyclopedie. Die weet echt alles. Die is ook HB trouwens.
     
  14. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik deed/doe dat ook. Het ging zelfs zover dat toen Windows een beetje bekend werd, ik een boek over Windows 95 uit de bib haalde en het ging samenvatten. Ik was toen 10 jaar.

    Ik heb het nu nog, als een onderwerp mij echt interesseert, lees ik er alles over en onthoud ik ook alles.
     
    bosi333 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina