Vraag over zorgverlof

Discussie in 'De lounge' gestart door jomay, 20 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    hoi, heb een vraagje, misschien weet iemand hoe dit zit?
    Ik heb bij mijn werk recht op zoveel uur zorgverlof als bijv mijn kind ziek is.

    Nu is het zo dat onze oppasmoeder op vakantie is en mijn partner morgen mijn dochter zou opvangen, maar hij is nu zelf ziek. Hij kan dus morgen niet voor haar zorgen vanwege ziekte. Kan ik dan ook zorgverlof opnemen? Ik heb geen vrije dagen meer...
    Zorgverlof geldt ook voor een zieke partner zie ik, maar ik hoef natuurlijk niet heel erg voor hem te zorgen, wel voor mijn dochter.
     
  2. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.608
    788
    113
    Volgens mij wel. Zorgverlof is als er niemand anders voor je kind kan zorgen.
     
  3. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    ah, dat zou heel fijn zijn. Iemand anders vinden gaat ook niet lukken, was al hele puzzel om opvang te regelen voor de vakantie van de oppas, ze gaat volgende week naar oma maar nu kan dat niet.
     
  4. Musti1234

    Musti1234 Actief lid

    10 okt 2018
    326
    166
    43
    Kan je niet gewoon even aan je manager/baas vragen hoe dit zit? Volgens mij is het per cao anders.
    Je mag bij ons een week aan contacturen opnemen als zorgverlof. Echter wel in overleg met je baas. Hier geld dit niet als ziek in de zin van griep/virus oid. Eerder bij ziekenhuis opname. Bij de operatie van de oudste heb ik zorgverlof gekregen maar toen de jongste 1 dag ziek was en ik geen opvang had heb ik gewoon een dag opgenomen.

    Dan zal je in ons geval een dag moeten "kopen" of ergens anders je uren in halen.
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    #5 GroeneBomen, 20 nov 2019
    Laatst bewerkt: 20 nov 2019
    Ouderschapsverlof opnemen.

    Gebrek aan oppas telt niet als zorgverlof bij gezond kind. Dan wordt geacht dat je verder kijkt, want je weet het nu al van te voren immers. Buurvrouw even vragen om achterwacht te zijn als man wil slapen? Of zo'n oppasbureau bellen dat er iemand je man kan ondersteunen thuis?

    Vanuit de wet:
    Een medewerker kan zorgverlof opnemen voor de noodzakelijke opvang van een ziek kind of zieke partner. Het dient dan te gaan om een kind dat nog thuis woont of partner waarmee de werknemer samenwoont. Het zorgverlof kan ook opgenomen worden voor de noodzakelijk opvang van een zieke vader en moeder. Voor deze bloedverwanten geldt niet de eis dat de medewerker daarmee samenwoont, zoals dat wel geldt voor een kind of partner (art 5:1 WAZ).
     
  6. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Mijn manager is vrij vandaag, kan het nu niet vragen. Vroeg me af hoe het zat. In onze cao heb je wel zorgverlof als je partner ziek is. Maar misschien dan weer alleen bij ernstige ziekte. Ik kijk morgenochtend wel hoe de vlag erbij hangt hier en of hij echt niet kan oppassen...
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Je kunt geen zorgverlof opnemen voor een kind dat niet ziek is.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ja idd als je partner dus niet voor zichzelf kan zorgen.
     
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Is ook bij wet geregeld dat je voor je zieke inwonende partner zorgverlof kan opnemen. Maar.... Dan moet je wel de enige zijn die de zorg dan kan verlenen en noodzaak voor zijn. Man kreeg ook zorgverlof na mijn bbz operatie omdat ik niet alleen mocht zijn en gezien de ernst van de situatie kon een buurvrouw bv niet de catering doen voor mij (had ook hulp nodig bij toiletgang etc)

    Bij griep moet ik mij maar redden met kind thuis en bv vriendin/buurvrouw/familie vragen om hulp. Man krijgt daar geen zorgverlof voor (wat logisch is)
     
  10. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Ja als je het zo brengt klinkt het wel weer logisch, als ik ziek ben komt er ook niemand voor mijn kind zorgen...o_O

    alhoewel ik vind dat er soms wel makkelijk wordt gesproken over andere hulp inschakelen... als dat zou kunnen zou ik dat echt wel doen...
     
  11. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Zorgverlof is voor als je partner of kind ernstig ziek is of in het ziekenhuis licht. Als het goed heb onthouden van tijdens de ic periode van onze zoon mag het zelfs niet voor zomaar een dagje opgenomen worden maar voor als iemand langdurig ziek is.

    Zijn werkgever deed er toen in iederen geval heel moeilijk over.
     
  12. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113

    Je hebt kortdurend en langdurend zorgverlof. Zorgverlof kan dus ook maar een dag zijn.
     
    Sado vindt dit leuk.
  13. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    In onze cao is dat niet zo, je krijgt een maximaal aantal dagen per jaar zorgverlof voor als je kind griep heeft oid...

    kortdurend inderdaad
     
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Maar dat is niet het probleem van de werkgever :) t is voor iedereen lastig.
    Vandaar dat het er 'makkelijk' staat. Er wordt gewoon geacht dat je dan maar gewoon buren benaderd, vrienden, oppas bureau, overige familie etc of zelf onbetaald verlof opnemen

    En anders gewoon man volstoppen met pijnstillers en zeggen: joh ik moet mijzelf ook redden dan. Buurtjes vragen om achterwacht te zijn als man echt denkt: even een uur rust.
     
  15. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Een vraagje..
    Hoe ziek is je partner dat hij niet in staat is om voor een kind te zorgen? Zit hij compleet onder de morfine of moet hij volledige bedrust houden van de arts? Of is het een griepje? Bij het eerste denk ik he wat erg en uitzieken. Bij een griepje denk ik Oh please stel je niet aan, paracetamol erin en zorgen voor je kind.
     
    soppie, Neuzeke, Iertje81 en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dat klopt niet, zorgverlof is om voor de zieke te zorgen.
    Als degene in het ziekenhuis ligt wordt deze verzorgd en hoef je in principe geen zorgverlof op te nemen.


    Ik zou even met jouw werkgever overleggen TS.
     
    Madelie vindt dit leuk.
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.591
    10.486
    113
    dit vroeg ik mij ook af... als het een flinke griep is of ernstige ziekte snap ik dat het fijn is als er vervanging is, maar In alle andere gevallen, zet de tv aan met een film, ga samen op de bank liggen en zo kom je de dag wel door.
     
  18. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Nou hij heeft koorts en ligt al de hele dag op bed... maar goed tis wel een man hè...;)
    Nee grapje, hij is op zich niet een heel erge aansteller normaal gesproken...
    Ga morgen even kijken hoe het gaat en anders inderdaad mijn manager bellen en vragen wat to do...
     
  19. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Klopt!

    Je mag geen zorgverlof opnemen als je kind/partner in het ziekenhuis ligt, want dan wordt er immers al voor diegene gezorgd. De vraag is of het van goed werkgeverschap getuigt om je werknemers geen (al dan niet betaald) verlof te geven in zo’n situatie, maar van zorgverlof is dan geen sprake.
     
  20. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Is je partner echt zo ziek dat hij niet voor een kind kan zorgen?
    Als ik puur naar mezelf kijk dan heb ik al zo vaak met mijn eigen zieke lijf voor mijn kinderen moeten zorgen.
    Tv en IPad is een uitkomst ;)
    Toevallig gebruik ik nu ook zorgverlof, mijn oudste zoon heeft zijn sleutelbeen gebroken en die breng ik nu naar school omdat die niet kan fietsen. Hier is het aantal uren dat je werkt x2.
     

Deel Deze Pagina