Twee vragen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door gtjuh, 8 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gtjuh

    gtjuh Lid

    20 mrt 2014
    52
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Mijn zoontje krijgt nu bijna 5 weken volledige borstvoeding, alleen heeft hij nu sinds twee weken weinig ontlasting. Nadat hij een week geen ontlasting had, heb ik contact opgenomen met het cb omdat hij veel perste/jengelig was/ trekken met de benen etc. Ze hebben hem toen gewogen (5405) en vonden dat we het nog maar aan moesten kijken omdat hij goed groeide . Ik heb volgende dag contact gehad met de dokter omdat hij meer last had.. Van de huisarts lactulose gekregen en microlax om het op gang te brengen. Door de microlax had hij wel ontlasting en dag erna gestart met lactulose. Dit is nu 5 dagen geleden, maar ook nog steeds geen ontlasting weer. Volgens het cb is hij nog best jong om zolang niet te poepen en de dokter zegt hoort er bij. Ik maak me wel wat zorgen. En vraag me af wat normaal is? En of ik zelf nog iets kan doen om hem te helpen? Of qua eten? Ik krijg tips zoals theelepel olijfolie/ olie op het kontje.

    Hoe moet ik straks de borstvoeding afbouwen? Welke voeding geef je dan eerst kv of maakt dit niet uit?
    Kan ik mijn zoontje nu ook afgekolfde melk in een flesje geven?

    Alvast bedankt
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Over de ontlasting: hoevaak voedt je je kindje per dag? Hoe groeit het? Kindjes die niet poepen gebruiken waarschijnlijk al hun voedingsstoffen en hebben niets over als 'afval'. Dit kan het geval zijn bij jouw kindje. Tenzij je het idee hebt dat er wel ontlasting is maar hij het niet kwijt kan.
    Ik zou eerst dus kijken naar groei en ontwikkeling.
    Gaat dit goed en is je kindje vrolijk en alert én plast het wel goed, dan hoef je je niet zo'n zorgen te maken.

    Wanneer wil je je voeding afbouwen? Je start met het vervangen van 1 voeding door een flesje kunstvoeding. Kijk aan hoe je lichaam het afbouwt en na een dag of 3-5 kun je een volgende voeding vervangen. net zo lang tot je of de voedingen overhoudt die je nog wel aan de borst wilt blijven geven, of dat alle voedingen zijn vervangen. Vaak start je met de voeding later in de middag, omdat je dan vaak wat minder in je productie zit.

    Succes
     
  3. gtjuh

    gtjuh Lid

    20 mrt 2014
    52
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hij heeft ongeveer 6 a 7 voedingen per 24 uur.. Hij heeft ook zoveel plasluiers.. De laatste x( vorige week) was hij erg goed gegroeid.. Ik heb het idee dat hij moet poepen door het persen/trekken met de benen en combinatie met huilen /hoge kreetjes. Dit zn dan momenten en laat hij ook veel windjes..

    Het is dus ook mogelijk om deels borstvoeding en deels kunstvoeding te geven?
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ja, natuurlijk kun je deels borst, deels fles geven. even kijken dat je het niet al te snel afbouwt. Je kunt kiezen om om en om borst of fles te geven, of om in de ochtend bv te geven en en over de dag heen niet, en dan eind van de middag/begin avond en late voeding weer wel.

    Wanneer je niet te snel afbouwt is de kans groter dat je deze voedingen dan goed in stand houdt.

    Succes!
     

Deel Deze Pagina