Vraagje betreft Pup.

Discussie in 'De lounge' gestart door Anoniempje78, 15 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anoniempje78

    5 aug 2015
    50
    19
    8
    NULL
    NULL
    Hallo lieve mensen,

    Ik heb een vraagje.
    Weet hoe stom het is etc maar ik heb even advies nodig.

    4 weken geleden contact met mensen uit de buurt , voor een pup.
    Alles netjes afgesproken , begeeft mijn auto het.

    Met de mensen kunnen spreken om het bedrag in 3 keer te betalen.

    Het paspoortje zou ik later foto's van krijgen.
    Dit vond ik op dat moment niet erg en kon ik me iets bij voorstellen.
    Hij is imo niet volledig betaald.

    Foto's van het paspoort komen niet.
    Ik heb het hondje na laten kijken bij de dierenarts.

    Gechipt is hij wel , niet geregistreerd.
    Heb hem laten enten en hij is verder gezond.


    Vorige week het tweede deel betaald.
    Eind deze maand zou ik het laatste bedrag overmaken.

    Gisteren kreeg ik bericht.
    Ik dacht "eindelijk het paspoort" maar nee...Ze vroeg of ik het laatste bedrag deze woensdag over kon maken met de mededeling dat ze het paspoort dus kwijt is.

    Nu is het een kleine moeite een paspoort aan te schaffen.
    Maar feit blijft dat ik nu strafbaar ben want een hondje kopen zonder paspoort is sinds 2021 verboden.

    Wat zouden jullie hier nou mee doen?

    Ik wil het laatste stukje bedrag wel geven , maar ik wil wel zijn paspoort hebben.

    Ik ben benieuwd hoe andere dit aan zouden pakken?

    Hoor graag van jullie!
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik zou zeggen ‘het laatste bedrag krijg je als je het paspoort kunt overhandigen’. Dan gaat ze maar zoeken of ze vraagt het opnieuw aan ofzo.
     
    Novi, Zeebra, Jo79 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Anoniempje78

    5 aug 2015
    50
    19
    8
    NULL
    NULL
    Ja he?
    Is toch niet heel aso van mij om te sturen dat ik het bedrag graag kom brengen , en dan het paspoort mee terug wil nemen?

    Ze vroeg ter controle , iets waar mijn naam en adres opstond. Heb ik allemaal netjes gedaan. Zelfs mijn id laten zien.
    Ik ben gewoon te vertrouwen en ben er niet op uit de boel te bedonderen , dus geen probleem.

    Alleen begin ik nu te twijfelen aan deze mensen.
    Je houdt toch alles netjes bij elkaar als je een nestje verkoopt?
    Nu wilt ze het geld snel afhandelen en dat vind ik opmerkelijk.
     
  4. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    Ik zou pas betalen als paspoort er is. Wat ik ook vreemd vind is dat jij hem hebt laten enten. Toen vrienden van ons puppies hadden enten hun de beestjes en dan werden ze verkocht
     
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Je hebt dus überhaupt nooit een paspoort gezien van de hond?
    Ik heb namelijk het idee dat dit geen zuivere koffie is en er nooit een paspoort is geweest.
     
    bluedrake, Kolibrie, Zeebra en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Klinkt redelijk naar broodfok, maar dat is uiteraard een aanname.
    En vooral geen geld meer geven voor je het paspoort hebt.
    Heb je ergens staan dat ze het paspoort kwijt is?

    Maar sowieso geen cent meer betalen tot je het paspoort hebt.
     
  7. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Vreemd verhaal.
    Ik zou ook pas betalen als het paspoort er is.
    Voor een nieuw paspoort moet je een ubn nummer aanvragen.

    Wbt het enten is wel normaal, meestal komt de pup met 8 weken en met 9 en 12 weken hebben ze nog een enting nodig ;)
     
  8. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind het een raar verhaal. Een echte fokker heeft zijn zaakjes op orde. Ik zou pas betalen als je het paspoort heb maar ik heb een vermoeden dat dit er niet zal komen. Mbt het strafbare ivm het niet hebben van een paspoort zou ik me allerminst zorgen maken. Gelukkig is de pup verder goed gezond. Ik hoop dat jullie eruit komen. Geniet van jullie puppy
     
  9. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.831
    12.956
    113
    Vrouw
    Dit klinkt als broodfok met (mogelijk) veel te jonge hondjes uit het Oostblok.
    Heb je de moeder hond gezien? Zo'n paspoort raak je ook niet zomaar kwijt. Als fokker weet je zelf hoe belangrijk het is, en daarnaast benadrukt de dierenarts dat ook als ze de pups met 6 weken vaccineren en chippen.
    De fokker is ook verplicht om de pups te registreren, dus dat klopt ook al niet.
    Als ik jou was, zou ik dus vragen naar welke dierenarts ze zijn geweest en daar checken of je pup überhaupt zijn eerste prikjes gehad heeft.

    Ik vrees dat jullie pup niet in Nederland geboren is, mogelijk nog geen eens 8 weken is, waarschijnlijk de 6 weken vaccinatie nog niet gehad heeft, en ergens in het Oostblok is gechipt. Aangezien je de pup al in huis hebt, is de kans klein dat je deze terug brengt naar de verkoper, dus op die manier blijft het broodfok systeem stand houden.

    En niet rot bedoeld, maar waarom koop je een pup als je deze niet in zijn geheel kan betalen? Want behalve de aanschafkosten, kost een pup verder ook veel geld. Ongelukje met onze hond vorig jaar, kostte ons €5000. Dat zijn wel dingen waar je financieel rekening mee moet houden.
     
    jade2011 en Jessi79 vinden dit leuk.
  10. Anoniempje78

    5 aug 2015
    50
    19
    8
    NULL
    NULL
    Ik probeer even op alles te reageren.

    Moeder en vader hond waren beide aanwezig.
    Samen met 2 jonge staffords.

    Ik ben naar de dierenarts gegaan omdat ik dacht , als hij geen paspoort heeft dan zal hij ook niet gechipt zijn , maar een chip heeft hij dus wel.

    Hondje was overal onbekend , geboorte nog nergens aangemeld.
    Ze had wel een ubn nummer , maar wist naar eigen zeggen niet hoe dat werkte.
    Heb ik haar dus uit moeten leggen.

    Achteraf gezien misschien ook een beetje raar? Een dierenarts mag toch geen hondje chippen en enten zonder hem te hebben aangemeld?
    Daarvoor heeft hij ook het ubn nummer nodig.
    De eerste enting zou hij hebben gehad , samen met de chip.

    Paspoort heb ik idd nooit gezien.

    Cin85,

    Het was even een rot momentje.
    Auto was zodanig kapot dat er een ander moest komen. Was een aardige knauw uit mijn spaarvarken.
    Vandaar.
    Heb uiteraard wel achter de hand voor medische noodgevallen.

    Ik denk wat jij zegt , je hierin weleens gelijk zou kunnen hebben.
    De dierenarts vond zijn gebitje ook nog niet volledig door.
    Dit kan , sommige kinderen zijn ook later..maar zet me wel aan het denken nu!
     
  11. Anoniempje78

    5 aug 2015
    50
    19
    8
    NULL
    NULL
    Doen we zeker.
    Het is een heerlijk blij ding!
    Dank voor je reactie.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  12. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.859
    4.936
    113
    Gelijk oversteken met paspoort en laatste betaling, ik zou zeker niet betalen zonder dat je het paspoort hebt.
     
  13. MamavanDaan

    MamavanDaan Bekend lid

    27 sep 2009
    799
    117
    43
    Achterhoek
    Onze pup heeft bij de fokker een paspoort gekregen en ook de chip en eerste inenting. Chip en inenting staan ook vermeld in het paspoort. Bij de volgende entingen die wij gedaan hebben, heeft onze dierenarts ook steeds naar het paspoort gevraagd. Om te checken of het chipnummer overeen komt en de enting te registreren in het paspoort.
    Beetje raar verhaal dat ze het paspoort kwijt zijn.
     
  14. Anoniempje78

    5 aug 2015
    50
    19
    8
    NULL
    NULL
    Evaleana ,

    Dit ga ik zeker voorstellen
    @evaleana ,

    Dit is ook mijn idee.
    Anders heeft ze pech.
    Jammer dat het zo moet!

    @MamavanDaan ,

    Mijn dierenarts vroeg er uiteraard ook om. Dus ik het verhaal uitgelegd.
    Zij vond toch een beetje vreemd maar goed , afgesproken dat ze volgende keer de entingen in het boekje zet als ik weer kom en het boekje überhaupt gekregen heb.

    Bij de gezondheidscheck viel alleen op dat zijn tandjes nog erg klein zijn voor zijn 3 maanden.
    Hoeft niet te betekenen dat hij geen 3 maanden is.

    En nu ik nog meer begin na te denken.

    Ik vind dat hij erg fel reageert als ik in de buurt kom van zijn nekje.
    Met tuigje omdoen , enten was helemaal paniek , etc raakt hij volledig over de zeik.
    Tuigje om doen gaat nu beter maar ook opvallend.
    Mocht ie uit Oostblok komen , volgens mij gaan die niet zo zachtjes met dieren om.
    Of chip die niet goed zit?

    Hoe langer ik er over na denk. Hoe meer er niet klopt eigenlijk.
     
  15. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Maar met alle respect, dit bedacht je je niet vooraf? Je doet toch onderzoek met waar je op moet letten voordat je een hond aanschaft?
    Een hondje uit de buurt klinkt al niet heel erg alsof het een echte fokker was? Fijn dat dit hondje dus wel gezond lijkt nu. Hopelijk blijft dat zo in de toekomst.
     
    Sado vindt dit leuk.
  16. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.321
    2.489
    113
    Ik krijg een naar gevoel van je verhaal.

    Hondje wel chip geen registratie en geen paspoort. Heel gek. Normaal staat de chip geseald in het paspoort.

    Was het een Nederlandse chip? Of buitenlands?

    Het hondje voor de zekerheid alle entingen opnieuw geven of extra er vanuit gaan dat de puppy enting niet gegeven is.

    Ik zou echt even alles goed willen weten voor je betaalt.
     
    Sado vindt dit leuk.
  17. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    Ik ben geen kenner maar na het lezen van de reacties vroeg ik me dus ook al hardop af of de chip de info geeft waar deze gezet is of wat voor chip het is (NL/buitenlands). Want dat zou al heel wat duidelijkheid kunnen scheppen in deze situatie, of in ieder geval bepaalde scenario's kunnen uitsluiten. Dat gezegd hebbende, natuurlijk geen geld meer betalen totdat dat je dat paspoort in handen hebt! Kwijt is apart, maar de manier waarop hier vervolgens door de verkoper mee om wordt gegaan dát is pas echt opmerkelijk te noemen!
     
  18. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.362
    1.763
    113
    Hoe ben je bij dit hondje gekomen dan? Onderzoek naar fokkers of bijvoorbeeld marktplaats?
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  19. Mango26

    Mango26 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    4.219
    62
    48
    around the corner
    Op zich kan je eea makkelijk verifiëren
    Vraag de verkoper bij welke dierenarts ze de hond heeft laten chippen en enten, en bel deze, dan weet je ook of er toen wel of geen paspoort aanwezig was of is aangevraagd
    Gaat ze moeilijk doen zeg je haar gewoon dat jouw dierenarts de chip niet wil registreren omdat hij door een ander gezet is.
    Als ze hier geen antwoord op wil / kan geven weet je ook genoeg en is het waarschijnlijk toch (illegale) import of broodfok.
     
  20. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.629
    3.434
    113
    een echte fokker geeft ook geen hond mee als er niet is betaald...
     
    Jessi79 en Zuul vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina