Hoi allemaal, Ik heb een vraag over erfenis. We komen er niet echt uit met googelen Moet een notaris zeggen of er schulden zijn voordat je een erfenis aanvaard? En ook hoe hoog de schulden zijn? Alvast bedankt! Groetjes Mamzie
Ja. Notaris zal altijd zeggen of de boedel positief of negatief zal zijn. Als er getwijfeld wordt zal je worden geadviseerd om beneficair te aanvaarden. Dat wil zeggen: voor zover de nalatenschap positief is.
zo dat zal wat wezen denk je een leuke erfenisje te lrijgen krijg je ineens alleen maar schulden lekker is dat :S
Als erfgenaam weet je meestal zelf wel een beetje hoe en wat. Als je beneficiair aanvaardt zal dit je nooit gebeuren.
Dan had hij moeten verwerpen. Je hoeft je kindsdeel niet aan te nemen. Het kan soms wel zo zijn dat je een nalatenschap stilzwijgend al hebt aanvaard. Dat doe je bijvoorbeeld al door huis van overledene leeg te halen, spullen te verkopen, geld opnemen van passen. Dan heb je voor de wet zuiver aanvaardt. Als je er dan nog achter komt dat de nalatenschap negatief is, ben je de pineut. Erg mee oppassen dus.
Schulden hoeven niet altijd bij de notaris bekend te zijn op het moment van aanvaarden. Als een schuldeiser zich daar niet meld, dan kan hij zich later nog wel melden bij degene die de erfenis heeft aanvaard. Deze moet dan alsnog (tenzij de schuld is verjaard) voor de schuld opdraaien.
zelfs dat is niet gebeurd.mijn oom moest naar de notaris en toen kon hij zijn kinds deel op eisen.nu heeft hij het geluk gehad dat hij het wist maar er is helemaal niets gezecht nu heeft mijn oom het geluk dat hij het wist en het kindsdeel absoluut niet nodig heeft.
hoe zit dat dan met kindsdeel? Is dat hetzelfde als een erfenis, als je vader is overleden? Dus gelden dan ook de regels van schulden enzo? En dat je de keuze hebt om het beneficiair te aanvaarden?
Benificair aanvaarden wil niet zeggen dat je de schulden niet aanvaard. Als je benificair aanvaard dan worden eventuele schulden uit de opbrengst van de erfenis voldaan. Zijn alle schulden voldaan en is er geld over dan krijg je dat. Is het geld op en zijn er nog schulden over dan hoef je die niet te betalen.
Het hangt nogal af van de situatie. Is er een testament? En wat staat er in het testament? geen testament? Dan wettelijk erfrecht. Dat is het allerbelangrijkste. Ik denk dat er met 'kindsdeel' de 'legitieme portie' wordt bedoeld. Dat zijn twee verschillende dingen. Hoogte van het kindsdeel hangt af van de hoeveelheid erfgenamen. Legitieme portie is een soort minimum wat je zou kunnen opeissen...al stelt het in het nieuwe erfrecht niet meer zoveel voor als in het oude. Maar je kan ook onterfd zijn in het testament.
Mijn vader kon ook zijn kindsdeel op eisen bij de notaris, er werd van te voren niet bekend gemaakt hoe veel het was. Geen van de 5 kinderen heeft de erfenis aanvaard en dat was achteraf maar goed ook, want het ging om tonnen aan schulden. Dus NEE het wordt niet (altijd) van te voren bekendgemaakt.
ik kreeg het ook niet te horen dat er schulden waren maar ik wist door de levensstijl van me vader dat hij veel schulden had dus heb het niet aanvaard
de notaris kan dit alleen uitzoeken als je hier zelf opdracht voor geeft ! het is zijn taak niet om dit zonder accoord voor je te doen als je twijfeld kunnen ze het idd zo regelen zoals alice zegt maar dat moet je zelf aangeven en vooral bij twijfel vooraf ! daar moet je ook voor betalen natuurlijk !
dat zou lekker worden zeg, jij kan die schulden niet overnemen als het goed is aangezien schulden wordne kwijtgescholden als iemand overlijdt. lekker, heeft je oma 50.000 euro schuld en dan gana ze het bij jou verhalen. later
Nou idd ik vind dat echt niet kunnen. Als je nou niet weet dat diegene schuld heeft en je aanvaard de erfenis dan zit jij straks voor de rest van je leven met schulden sorry maar dat vind ik echt niet kunnen en moeten ze van te voren zeggen vind ik.
maar soms weten ze het niet, en om het uit te zoeken moet de notaris betaald worden... Devilschase, in welke wereld leef jij? Als een schuldeiser de schuld om iemand kan verhalen dan gaan ze deze schuld echt niet kwijtschelden. Dus ja.. een erfenis hoeft niet altijd leuk te zijn en daarom mag je ook bedanken voor de erfenis.
ehhhm, ja, dat kan ja! schulden worden echt niet kwaijtgescholden bij overlijden, hoor. was dat maar waar! alhoewel, zou ook niet eerlijk zijn, want hoe komen de schuldeisers dan aan hun geld? dan zou het betekenen dat je maar aan kunt blunderen en schuldne tot ana Japan kunt maken, en dan ga je dood en is het 'vergeven en vergeten'. jaja, droom maar lekekr verder. zo werkt het niet in deze wereld. je kunt inderdaad een schuld erven, mits je de erfenis aanvaardt. als je die weigert, erf je de schuld ook niet. (maar ook geen persoonlijke dingen uit iemands huis of sieraden ofzo. niks is niks!). je kunt wel eerst uit laten zoeken -voor zover daar inzicht in is- of een erfenis positief of negatief uitvalt. maar zoals al gezegd is: onbekende schuldeisers kunnen het later nog bij je komen halen. dus: de moraal van dit verhaal luidt: erven is niet altijd cashen!