Hoi Deskundigen, ik heb een paar vragen over het schema van mijn zoontje en nog over wat andere dingen. Hij is vandaag precies 6 maanden. Maar er gaan denk ik wel wat dingen veranderen nu hij 6 maanden is... Want ik heb begrepen dat hij nu ook andere dingen mag drinken dan alleen melk, namelijk thee? Maar wat voor thee en wanneer bied ik dat aan en weet ik of hij dorst heeft? En ook met tussendoortjes als een soepstengel of iets, wanneer geef ik dat en is dat nodig? Hij is namelijk best flink ( 9,4 kilo en 70cm) dus wil ook niet dat hij ineens nog meer in gewicht toe gaat nemen. En hij krijgt nu potjes voor 4maanden maar ik neem aan dat hij naar 6 maanden potjes gaat nu? En kan ik die dan ineens geven, want daar zit ook bij sommige vlees ed in. En dan nog toetje. Is dat echt nodig? Schema nu : 7uur fles 180+6 9:30 potje fruit 4 maanden 11:00 fles 180+6 15:00 fles 180+6 17:00 potje groenten 4 maanden 19:00 fles 210+7 en dan de nacht doorslapen Overigens krijgt hij nu nog nutrilon stap 1, maar wil nu beginnen met langzaam overstappen naar stap 2. En is het erg dat hij dan 1 schep meer krijgt dan eigenlijk mag ( komt door die laatste fles) Sorry voor de veel vragen maar vind het soms nog best moeilijk als nieuwbakken mamma hihi. Groetjes Saskia
Hoi Saskia, Het lijkt altijd een hele stap naar de opvolgmelk en met de verhoging in de bijvoeding, maar het valt gelukkig wel mee. De opvolgmelk is zwaarder waardoor het vaak vanzelf gaat dat kindjes minder drinken gaan drinken dan boven de 800ml flesvoeding. Wanneer kindjes op 800ml voeding zitten krijgen ze genoeg vocht binnen en is het nog niet persé nodig om ander drinken aan te bieden. Het mag wel op één moment van de dag, water, rooibosthee of andere thee zonder theïne aanbieden, wanneer het niet ten koste gaat van de andere eetlust. Tussendoortjes is eigenlijk hetzelfde verhaal, kindjes hebben met deze leeftijd nog voldoende aan de melk en bijvoeding, de tussendoortjes zijn echt extra en nog niet nodig. Qua potjes mag je inderdaad naar de 6 maanden stappen. Mochten er nog wat grove stukjes in zitten kan je die altijd met een vorkje kleiner prakken. Verder is een toetje ook nog niet nodig en is het beter om straks het 7de schepje van de laatste fles te laten vervallen. Eventueel pap aan de laatste fles toevoegen is geen probleem! Succes! groetjes Femke
Hoi Femke, bedankt voor je antwoorden! Dan ga ik Tycho nog geen extra ander drinken geven dan de melk die hij nu krijgt. Wat de pap in de laatste fles betreft. Ik heb het idee dat Tycho daar kramp van krijgt en daar wakker door wordt. Soms ligt hij te kreunen in zn slaap en dan wordt hij wakker en gaat dan huilen. Dan maakt hij ook van die kronkelende bewegingen. Met een fles van 210+7 slaapt hij veel rustiger en slaapt dan ook gewoon tot 7uur, dus vandaar geen rijstebloem maar 1 schepje meer voeding. Maar misschein met stap 2 dat hij die 7e schep niet meer nodig heeft. Hij heeft nu vandaag groenten uit een potje van 6maanden op om 17uur. Heb hem net een fles gegeven maar daar heeft hij 80ml van laten staan, geen idee waarom. Misschien zit hij er vol van. Eens aankijken hoe dat aankomende dagen gaat, want hij heeft toch die melk nodig om te groeien. Als hij nou elke keer zoveel laat staan, is het dan wel nodig om iets anders aan te bieden? Ik geef hem overigens nog geen fruit uit een potje van 6maanden, wil hem eerst aan de nieuwe groentensmaken laten wennen. Groetjes Saskia
Hoi Saskia, Maak je geen zorgen hoor als Tycho de ene keer iets minder eet en/of drinkt dan anders. Dat hoort er vaak een beetje bij, het kan zijn dat hij de ene dag wat meer trek heeft dan de andere. Als hij zeker 500 ml drinkt op een dag, vrolijk en alert is hoef je echt geen zorgen te maken. Gewoon blijven aanbieden is heel goed, al is het maar om aan het smaakje en de nieuwe structuur te wennen. Succes! Groetjes Linda