Vraagje over mogelijk besmette klasgenoot

Discussie in 'Corona forum' gestart door Somita, 26 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Somita

    Somita Fanatiek lid

    22 sep 2020
    1.378
    774
    113
    Gisteravond kreeg ik te horen dat er iemand uit de klas van 1 van de kids een positieve zelftest heeft en pas zaterdag bij de ggd terecht kan voor een test.

    Nu heeft mijn zoontje naast diegene in de klas gezeten eergisteren.

    Vanmorgen nog niets gehoord van school dus de juf een berichtje gestuurd.
    Er is nu besloten om af te wachten wat de uitslag van de ggd test is omdat een zelftest niet altijd een juiste uitslag geeft (vanuit mijn werk weet ik dit ook,maar bij ons gaan cliënten in quarantaine als er familie is met een positieve zelftest tot er of een negatieve pcr test is of bij een positieve pcr test mogelijk langer).
    Weet iemand hoe dit in het onderwijs zit.

    Ik begrijp het niet helemaal omdat er ook veel te doen is over schoolleiding, maar dit werkt niet mee natuurlijk.

    Hoe is dat bij jullie op school geregeld als er een positieve zelftest is maar nog geen pcr test.
     
  2. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Bij ons is de groep toen in quarantaine gegaan. Met een heleboel boze ouders wantja, het was ‘maar’ een zelftest. De pcr bleek ook positief dus het was achteraf gezien goed dat directie dit had besloten.
     
  3. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.196
    1.659
    113
    Leiden
    Als het klasgenootje (nog) geen klachten had, de dag dat hij naast jouw zoontje zat, dan zal de GGD hem sowieso niet als nauw contact zien en is quarantaine überhaupt niet nodig.
    Deze situatie hadden wij vorige week en ik was nog niet op de hoogte van deze richtlijn.
    Hopelijk heb je hier wat aan.
     
  4. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    He maar dat is toch gek? Want 2 dagen voor je klachten beginnen ben je al besmettelijk.

    TS: school zal ongetwijfeld contact opnemen met de ggd. Zij hebben een speciale afdeling voor scholen.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik weet niet of er nieuwe richtlijnen zijn voor deze situaties? Maar voorheen ging een klas in principe pas bij drie besmettingen in quarantaine.
     
  6. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Scholen "kunnen" pas iets wanneer de test bevestigd is met een pcr test.
    En inderdaad, pas bij 3 besmettingen gaat een klas in quarantaine. Kinderen die naast elkaar zitten worden niet als nauw contact gezien in de onderwijssetting.
     
  7. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.577
    3.804
    113
    Bij ons op school al minstens 2x een klas op thuisonderwijs gezet nav meerdere positieve zelftesten tegelijk. Aansluitend kwam er dan idd enkele dagen later een bevestiging van de GGD voor quarantaine en wanneer ze mochten testen. School kan daar zelf ook verstandig op inspelen.
    @Somita ook dit is bij ons al voorgekomen en het had in principe geen gevolgen voor de rest van de klas werd er gezegd.
    Maar ik zou zelf toch met zelftesten het in de gaten houden de komende paar dagen en mocht je het zeker willen weten dan een pcr vast afspreken bij de GGD voor de 5e dag.
    Een vriendje van onze kinderen was op de zelftest al positief een dag voordat hij naar de GGD mocht ivm de quarantaine van de klas. Dat scheelt dan alweer in het aantal dagen en natuurlijk ook voor de rest van het gezin.
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Is ook hier nu ook gebeurt. Ggd vond klas naar huis sturen niet nodig, school wil liever niet weer achter de feiten aanlopen. Vorige golf was de helft van de school thuis nl na een enorme uitbraak.
     
  9. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Met klachten mag je officieel geen zelftest doen (staat er zelfs groot op). Daarom mag er op scholen alleen uit gegaan worden van een positieve test van de ggd.
    Zodra die positieve test er is, krijgt de school een brief van de ggd die zij weer aan de ouders kunnen mailen. Hier in staat dat je je kind dus extra in de gaten moet houden.
    Pas bij 3 besmettingen (of meer) zal het scholen team van de ggd adviseren om een klas in thuis quarantaine te houden. Hiervoor wordt ook weer een aparte brief gestuurd, waarin staat vanaf wanneer de kinderen kunnen testen en vanaf welke datum de ongeteste kinderen weer welkom zijn.

    De school handelt dus juist.
     
  10. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.196
    1.659
    113
    Leiden
    Zie deel vd brief hieronder. De laatste regel gaat over testen zonder klachten.
    Screenshot_20211124-070404~3.png
     
  11. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ja dat was bij ons ook het geval. Ook een flinke uitbraak gehad en we nemen dus geen risico meer. Liever boze ouders dan weer een uitbraak.
     
    GroeneBomen en Merlino vinden dit leuk.
  12. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Maar dit kind had dus geen klachten? Of wel?
     
  13. Somita

    Somita Fanatiek lid

    22 sep 2020
    1.378
    774
    113
    Ik dacht altijd dat kinderen die echt in nauw contact waren met de desbetreffende leerling wel in quarantaine moesten,maat dat heb ik verkeerd begrepen dan.

    School handelt inderdaad juist, maar ik merk wel de onrust onder de ouders en de leerlingen.

    Mijn zoon is al een hele week licht verkouden, dus die is gewoon naar school geweest, want hij had niets gezegd en had het zelf niet door.

    Gisteren een zelftest gedaan deze was negatief.
    Vandaag snotter hij war wat meer dus misschien toch maar laten testen.

    Vind het allemaal maar verwarrend hoor.
     
  14. Somita

    Somita Fanatiek lid

    22 sep 2020
    1.378
    774
    113
    Was wel wat verkouden sinds een paar dagen en gisteren erge pijn in de rug.
    'S.middags uit school viel kind op de bank in slaap en voelde zich niet fit.
     
  15. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.002
    11.673
    113
    Vrouw
    Ik hoor zelfs niks van school bij een positieve test in de klas;)
    Zoon zit in groep 7 en vertelde vorige week vrijdag dat een klasgenootje een positieve zelftest had en die dag naar de GGD ging. Zondag hoorden we van een andere klasgenoot dat die test ook positief was. Maandag hoorde zoon op school dat klasgenoot te ziek was om via teams de les te volgen.
    Van school heb ik niks gehoord.

    Maar wat ik verder voor info heb gezien, volgens mij hoeft je kind niet in quarantaine, maar wel in de gaten houden of hij klachten krijgt. Dan wel laten testen. En je kunt op eigen initiatief natuurlijk ook op dag 5 je kind laten testen.
     
  16. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ja dan was het kind dus allang besmettelijk. Je bent 2 dagen voor je klachten beginnen al besmettelijk. Een zelftest is ook niet bedoeld om bij klachten te gebruiken
     
  17. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Voorheen wel, maar dat is aangepast. Vrouw van de GGD zei letterlijk aan de telefoon: ja we kunnen al die kinderen echt niet thuis laten zitten.
    Terwijl ze net uitgelegd had dat mijn kinderen wel in quarantaine moesten omdat mijn dochter bij het sporten in contact was geweest met iemand die positief bleek. Ik denk dat het contact met haar vriendinnen op school veel nauwer is...

    je kunt er natuurlijk altijd zelf voor kiezen je kind te laten testen als het een kind betreft waar jouw kind veel mee omgaat. Mijn dochter had 0 klachten en toch wel positief.
     
  18. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.002
    11.673
    113
    Vrouw
    En vanaf volgende week vrijdag wordt het nieuwe advies: doe bij klachten eerst een zelftest:rolleyes: Snap je hem nog?
     
    Biny, Bloempjelief, Athina en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Mijn zoontje zat naast een positief getest kindje en hoefde niet in quarantaine en is negatief gebleven.
    Hier worden positieve zelftesten (ook met klachten) behandeld als positieve testen, want het klopt bijna altijd. En de PCR uitslag wordt ook wel eens verkeerd doorgegeven, dus uiteindelijk heb je nooit 100% de goede uitslag.

    Het advies is een zelftest niet gebruiken bij klachten, maar op deze manier zijn al veel positieve testen snel naar voren gekomen, waardoor erger is voorkomen.
     
    Willemijntje19 en olleke vinden dit leuk.
  20. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.196
    1.659
    113
    Leiden
    Nee, ze testte omdat ze in quarantaine zat, maar had zelf totaal geen klachten.
     

Deel Deze Pagina