Vraagje over speculaas bakken

Discussie in 'De lounge' gestart door Sewgirl, 10 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sewgirl

Sewgirl Actief lid

16 nov 2007
    401
    0
    0
    Hallo allemaal,
    Ik heb een vraagje aan mensen die verstand hebben van speculaas bakken en het vormen van speculaas. Ik heb heel lief van mijn man 2 speculaasvormen gekregen. NU heb ik een recept uit een kookboek gemaakt en speculaasjes geprobeerd te vormen maar beide ging niet. De speculaas uit de vorm kloppen ( zo'n houten met ouHollandse uitbeeldingen, gekocht een Oldenhof ) ging echt voor geen meter en toen ik de speculaas uit de oven haalde was die klef en niet krokant en de afbeelding was al helemaal niet zichtbaar. Nu had ik een paar vraagjes, heeft iemand een speculaasrecept dat niet kan mislukken? En heeft iemand tips om de speculaas goed te vormen, zodat de afbeelding goed te zien ook na het bakken en hoe uit de vorm te kunnen halen zonder dat het breekt?
    Alvast bedankt!
    Groetjes,

2. mamatwan

mamatwan Actief lid

18 jun 2008
    112
    0
    0
    maastricht
    ik gebruik altijd de speculaasmix van de Aveve (voorheen boerenbond) weet niet of die ook bij jullie in de buurt ligt, of de speculaasmix van de honig (in het bakschap van de supermarkt)

om ze goed in de vorm te drukken, eerst de vorm met wat bloem bestuiven, balletjes draaien van de speculaasmix en dan met een deegroller in de vorm rollen, lukt hier altijd

grtjs

3. Sewgirl

Sewgirl Actief lid

16 nov 2007
    401
    0
    0
    Hey mamatwan,
    Da´s een goeie tip, om het balletje uit te rollen met de deegroller. Speculaasmix ga ik dan maar eens binnenkort naar op zoek. Hartstikke bedankt,
    Groetjes,

4. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    vorm insmeren met gesmolten boter....

grote hoeveelheid erin duwen, en dan uitrollen met deegroller...overvloedig deel voorzichting wegsnijden...

groetjes

een ex-bakster..:)

5. mamatwan

mamatwan Actief lid

18 jun 2008
    112
    0
    0
    maastricht
    sorry was niet honig speculaasmix maar Koopmans (jeweetwel van de pannekoeken) :D

veel succes

6. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Als het gelukt is bied ik me geheel vrijwillig aan om te proeven :D

7. Iris

Iris Fanatiek lid