Onze dochter is nu bijna 3,5 en ze zit nog in de Maxi Cosi Priori, dat is nummer 1 geloof ik. Vanaf 15 kilo mogen ze in de nummer 2 of een zitverhoger (toch?). Maar ze is nog lang geen 15 kilo (ze weegt nu 12,5 kilo). Ik weet dat kindjes uit de maxi cosi moeten als hun hoofd erboven uitsteekt. Geldt dat ook voor de Priori? Want qua lengte kan ze al wel in een andere stoel, haar benen worden ook wel wat lang nu. Zoontje groeit nu zo langzamerhand uit de maxicosi dus die kan dan in de stoel waar zij nu in. Ons dilemma is of we gewoon weer een Priori zullen aanschaffen zodat ze beide eentje hebben of is dat zonde? Is er nog een alternatief? Een stoel vanaf 12/13 kilo ofzo?
Ja ik zou er gewoon nog 1 aanschaffen. Als je meisje nog zo licht is kan ze echt nog niet in de volgende. Mijn dochter is ook best licht. Net 15,5 kilo en zit wel in het volgende stoeltje. Maar ik vind het net kunnen.
Ja, qua gewicht kan ze het nog prima hebben. Maar het maakt niet uit dat ze met haar hoofd al helemaal bovenin het stoeltje zit denk je?
Wij hebben vorig jaar toen onze jongste uit de maxi cosi was gegroeid onze dochter van toen bijna 3,5 toch al in een vervolgstoel gezet en niet meer in een priori. Dat ging prima, oindanks dat ze ook nog geen 15 kilo was. Nu is ze ruim 4 en weegt nog steeds geen 15 kilo...Gordel zit perfect bij haar dus zou gewoon eens kijken hoe ze zit in zo'n stoel.
Volgens mij gaat het of om het gewicht of om de lengte, het wordt namelijk ook gevaarlijk wanneer ze boven de stoel uitsteken en niet genoeg steun krijgen van de stoel wanneer er iets zou gebeuren. Ik zou d'r dus in een grotere stoel zetten.
Hier is de oudste bij 3 jaar over gegaan naar het volgende stoeltje, terwijl ze nog geen 15 kilo was. Ze was wel lang genoeg en dat is erg belangrijk
Ze kan volgens mij prima over hoor! Mijn zoontje was 14 kilo toen wij de volgende stoel kochten, omdat hij te lang werd. De verkoopster (maar ja, die heeft er niet voor gestudeerd he ) zei dat dat prima was. Juist omdat hij zo lang is.
Wat een lichtgewicht trouwens Bizar dat ze gewoon een stuk lichter is dan T.! Hij is nu bijna 15 kilo (14,8 ofzo). Hoe lang is ze?
Hm, misschien gewoon maar es zo'n stoeltje proberen. Ze valt in de auto nog wel eens in slaap, kan ze wel een beetje lekker hangen in zo'n stoel? Ze is zo'n 95cm denk ik. En idd, ze is nogal een lichtgewicht. Ze ziet er dan ook heel schattig uit maar schijn bedriegt
De regel is lengte gaat boven gewicht. Als de bovenkant van de oortjes boven de stoel uit gaan komen heeft de nek niet genoeg steun meer dan moet je gewoon over ook al wegen ze nog geen 15kg.
ik had ooit eens begrepen dat als je kindjes in de vervolgstoel zit en dus 'zelf' in de gordels hangt als het ware - dat de gordels pas 'op slot' slaan bij een gewicht van 15 kilo . Dus als ze lichter zijn, vliegt je kindje bij een botsing nóg door de auto. Vandaar dat dat gewicht zo belangrijk is. Maar ik weet niet in hoeverre dat verder klopt?
Onze kleine, lichte dochter is met 8 maanden uit de maxi cosi gegaan omdat ze daar niet goed in kon zitten/liggen en ze niet tegen het verkeer kon inrijden zonder misselijk te worden. Ze zat dus al heel snel in een gewone autostoel. Daar heeft ze tot 4 jaar in gezeten. Daarna kwam er een kleine en toen hebben we een stoel incl. een verhoger met rug/arm/hoofd leuning aangeschaft.
Als ze nog geen 15 kg is, dan mag ze niet in een opvolgstoel. In dit geval gaat gewicht boven lengte. In een opvolgstoel (autostoel nr 2) gebruik je namelijk de gewone autogordels. Als een kindje te licht is en er gebeurt iets, dan slaan de gordels niet vast. Dus het is erg belangrijk dat je kindje minimaal 15 kg is als ze over gaat naar een grotere autostoel. Bij de overstap van de maxicosi naar een grotere autostoel moet je wel naar de lengte kijken en niet zo zeer naar het gewicht. Dan moet je overstappen als het hoofdje boven de rand uitkomt.
das lastig, ze moeten naar de volgende stoel als het hoofdje erboven uitsteekt of als het maximale gewicht is bereikt.. Ik zal straks eens aan mijn man vragen of hij dat weet van autogordel.
Ik weet het eigenlijk voor 100% zeker. Maar kijk het voor de zekerheid even na! Onze meid zit ook nog niet zo lang in een opvolgstoel nr 2. Het hoofdje paste nog prima, maar de beentjes staken een heel eind uit. Daardoor zat ze klem tussen haar autostoel en de bijrijderstoel, of ze zat je constant in de rug te trappen en te duwen. Dus ze zat er niet meer lekker in. We hebben gewacht totdat ze minimaal 15 kg was en zijn toen overgestapt.
Dat van dat gewicht klopt volgens mij. Zo hoor ik het van "iedereen". Ik zou gewoon gaan voor dezelfde stoel als nu, maar dan misschien een ander merk wat wat langer is. Je zou haar wellicht in de winkel in de stoeltjes kunnen laten zitten om te passen.
Volgens mij is gewicht in dit geval inderdaad belangrijker dan lengte, aangezien de autogordel pas bij 15 kilo werkt. Kan een kindje wel heel netjes in een groep 2 stoel zitten, als de gordel niet werkt heb je daar dus vrij weinig aan. Ik zou dus voor nog een priori gaan of inderdaad een andere groep 1 stoel die wat groter/hoger is. Ze kunnen er tot 18 kilo in, dus zonde is het echt niet, ze kan er nog jaren in, wat gewicht betreft dan. Op het moment dat Lisa uit de maxicosi groeide was Eva net 15 kilo, dus dat kwam net goed uit. Anders hadden we van familie een priori kunnen lenen. Ik wilde Eva echt niet met nog geen 15 kg in een groep 2 stoel zetten.