Vraagje voor ouders: buitenruimte gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door tuc, 18 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Even een vraagje aan ouders, het maakt niet zoveel uit of je zelf gebruik maakt van een go, je hebt er vast een mening over.

    Wat zijn jullie eisen/wensen aan de tuin/buitenruimte van een gastouder?
    Even niet qua veiligheid (giftige planten, afgesloten e.d ) maar puur qua ruimte en speelgoed waarvan je vindt dat dat er moet zijn.
     
  2. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Ik vind een zandbak of een zandtafel een must.
     
    tuc vindt dit leuk.
  3. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Ik vind een natuurlijke speeltuin super gaaf, maar dat is persoonlijke voorkeur en vast onbetaalbaar, maar een tuin met een blote voetpad erin, heuvels om vanaf te rollen, zo vet.

    Maar een must is: Zand, water/moddertafel/keuken, plek om te rennen/rondjes fietsen.

    Qua speelgoed weinig voorkeur: fietjes/loopautos, schepjes en emmertjes/bakjes.
     
    tuc vindt dit leuk.
  4. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Mijn gastouder had heel weinig buitenruimte. Maar dat compenseerde ze door dagen de kinderen naar parken van, of naar de bieb, of naar de kinderboerderij. Dus voor mij maakte de buitenruimte niet zo veel uit, maar meer welke buiten activiteiten ze deed.
     
    Beebi1987, Pepijnn, Oceanna en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Onze dochter gaat naar een kdv (en zoon straks ook), maar de buitenruimte vind ik heel belangrijk.

    Ze hebben een aantal ‘toestellen’ zoals een glijbaan op een heuveltje, maar ook vooral kleine bosjes, fietsjes en andere ‘ontdek’ dingen. Een enorme zandbak en van de zomer hadden ze een van de zandbakken omgetoverd tot een groot zwembadje (voor de peuters, 2 leidsters als toezicht en 5 cm water): super!
     
  6. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Onze gastouder heeft niet echt een grote tuin met speelgoed er in. Een klein badje past er in met lekker weer en ze nemen wel eens wat van binnen mee naar buiten.
    Een flinke speeltuin zou natuurlijk leuk zijn maar ik vind het nog fijner als ze er lekker op uit gaat met de kindjes. Speeltuin opzoeken, kinderboerderij of gewoon wandelen buiten en blaadjes rapen in de herfst bijvoorbeeld.
     
    tuc en rijo vinden dit leuk.
  7. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.369
    553
    113
    Vrouw
    Ik vindt de buitenruimte niet super belangrijk maar wel gastouder ze mee neemt naar de speeltuin/kinderboerderij/ rondje blok.

    Mijn gastouder heeft bijv geen zandbak maar wel heel veel buiten speelgoed en zomers altijd een zwembadje staan. Daarnaast gaat ze regelmatig naar de speeltuin of de kinderboerderij of ze gaan op ontdekkingstocht in de buurt.
     
    tuc vindt dit leuk.
  8. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eigenlijk maakt mij de buitenruimte, in de zin van een tuin, weinig uit. Buitenruimte is namelijk oneindig. Ga er op uit, zoek het bos op, de speeltuin, kinderboerderij, ga eendjes voeren etc etc.
    Ik weet dat ‘uitstapjes’ soms gevoelig liggen bij ouders en instanties (zit in oc van ons kdv), maar ik vind het echt zooooo belangrijk!
     
    tuc vindt dit leuk.
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Van een zwembadje bij een go zou ik dan weer niet blij worden. Doorgaans zijn er meer kinderen dan je ogen hebt en ik zou het risico niet willen lopen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  10. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    De tuin zou mij niet zoveel uitmaken, dat ze veel buiten komen is voor mij wel echt een pluspunt.

    Hier spelen de meisjes veel met de zandbak, dus dat zou leuk zijn.
     
    tuc vindt dit leuk.
  11. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.387
    4.670
    113
    De gastouder heeft hier een kleine zandbak en in de zomer een watertafel. Verder genoeg speelgoed. Het is geen mega tuin maar wel genoeg ruimte om te spelen. Verder dus niks bijzonders, maar voor de kinderen prima. Dat ze buiten komen en buitenacticiteiten doen vind ik het belangrijkste!
     
    tuc vindt dit leuk.
  12. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.369
    553
    113
    Vrouw
    Ze gebruikt het zwembadje alleen maar als er 2 of 3 kinderen zijn en er staat een dun laagje water in.
     
  13. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Een grasveld om op te rennen/voetballen etc.

    Maar dan is dochter verwend met een zorgboerderij/kdv/psz ineen met enorme tuin erbij.
    De GO waar mijn oudste zat had ook een groot grasveld in de tuin. Ideaal vond ik dat.
     
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Een dun laagje water is helaas al voldoende. Je pakt even wat drinken binnen, verschoont even een luier, bent even afgeleid en het is al gebeurd. Zwembadje is voor mij echt een rode vlag.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  15. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.369
    553
    113
    Vrouw
    Prima dat het voor jou een rode vlag is maar hier gaan alle kindjes uit het water als er 1 moet plassen/verschoond moet worden enz.
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  16. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Een klein moestuinhoekje lijkt me leuk.
    Een schaduwplek voor de echte kleintjes.
    Een huisje, dat speelt altijd leuk en een zandbak.
    Dat heeft ons kdv ook.
    Als je meer ruimte hebt zou ik denken aan schommels, trapveldje, fietsjes etc. Maar in een kleine tuin is dat alleen maar lastig.

    Een konijnenhok of kippen lijkt me ook leuk, kunnen ze helpen met voeren en schoonmaken.
     
    tuc vindt dit leuk.
  17. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.038
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Een go heeft wat mij betreft bijna nooit genoeg buitenruimte. Degenen die ik ken in elk geval niet. 1 ervan zie ik ook amper buiten met de kinderen, want er ligt regelmatig een baby te slapen.
    Voor mij is het een eis om dagelijks naar buiten te gaan, en meestal vind ik in de tuin spelen niet echt daaronder vallen. Als een go dagelijks erop uit trekt, is dat prima, dan hoeft een grote tuin niet. Maar wegens schema's andere kinderen en schooltijden, lijkt dat me ook weer moeilijk.
     
  18. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik sluit me aan bij de zandbakken :p

    Maar ik vind het toch ook wel erg leuk als er iets te fietsen/loopfietsen is. Of iets wat daarop lijkt, iets waarbij ze spelenderwijs aan hun motoriek werken.

    En een schommel. Als ik zie hoeveel kinderen daar gek van zijn. En voor veel kinderen is schommelen ook echt even ontspannen.

    Maar ook gewoon stoepkrijt bijvoorbeeld hoor. Ze hebben niet allemaal grote dingen nodig om het leuk te hebben. En met stoepkrijt kun je zelf weer leuke spelletjes maken.
     
  19. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik zou een moestuintje wel erg gaaf vinden. Lekker groente en fruit snoepen uit eigen tuin, zien waar het vandaan komt, maar ook lekker harken onkruid plukken, spelen in het zand.

    Verder is het vooral belangrijk wat een go doet ipv wat ze hebben.
    Een tuin vol speelgoed kan ook juist duiden op gemakzucht van de go. Ik drop de kinderen in de tuin en ga m’n koffie drinken. Terwijl de go zonder speelgoed misschien wel alle kindjes in de bakfiets stopt en het bos in gaat, kastanjes zoekt, blaadjes meeneemt, daarna beestjes knutselt voor op de seizoenstafel.
     
    Blijdorp en tuc vinden dit leuk.
  20. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    Nooit gebruik gemaakt van een gastouder, wel van een kdv. Als ik - terugkijkend naar mijn dochter - voor een gastouder zou kiezen, zou ik willen dat er ruimte is om te spelen. Schommel of klimrek hoeft niet. Zwembad is een no-go.
    Maar wel iets met zand (zandbak/zandtafel) en iets waar ze zelf mee aan de slag kunnen: stoepkrijt, emmertje met kwasten, plastic keukentje, schoolbord. Graag ook iets van een loopfiets of zo'n kar waar ze met tweeën op kunnen. Eventueel een grasveldje waarop een tentje gezet kan worden of waar met dekens een tentje gebouwd kan worden.
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina