vraagjes..

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Allahinkulu, 16 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Allahinkulu

    Allahinkulu Fanatiek lid

    16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Vannacht is mijn dochtertje Eslem geboren.
    Ik geef borstvoeding en alles gaat geloof ik wel goed, hebben soms even moeite met het vastpakken etc. maar dan pakt ze goed en drinkt ze.
    Ik heb alleen nu al erg pijn aan mijn tepels..doe ik iets fout of is dit normaal?
    Ik hoorde wel dat de eerste dagen het nog niet echt melk is wat er uit komt..maar ik ben bang dat ze bijv. zuigt en er komt niets..hoe kan ik controleren dat ze wel echt drinkt? Of zou ze dan niet zo blijven zuigen?
    Ook heb ik nog niet het opgeblazen borst gevoel ofzo..ze zijn niet gegroeid en gewoon 'slapjes' komt dat ook pas wanneer de echte melk komt?

    Ze laat wel al windjes soms tijdens de borstvoeding bijv. maar heeft nog niet gepoept, ik las wel dat ze daar nog even de tijd voor heeft tot ze dat echt moet doen..
    Na de borstvoeding leggen we haar tegen de schouder of over ons been om over haar ruggentje te wrijven tegen gasjes etc.
    Ze laat nog geen boertjes ofzo..en er komt ook niets naar buiten (melk) moeten we wachten tot er iets uit komt of is dat niet niet de eerste paar dagen?

    Ik heb overigens hechtingen..en ook achterin zeg maar..dit is zeer pijnlijk..ik heb wel pijnstillers opgekregen en die gaan we vandaag halen en gebruiken. Ze zei verder wel dat ik gewoon mag douchen...dit klopt toch gewoon? Dat is toch geen punt? Ik ben wel heel erg bang om naar de wc te gaan (grote boodschap) omdat het echt heel erg zeer doet en ben bang dat de hechtingen er aan gaan ofzo.
    Waar moet ik voor opletten met de hechtingen? Zoals bijv. niet teveel lopen of te lang zitten etc.

    Weer genoeg vraagjes denk ik :)

    alvast bedankt..!
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi Gulay,

    Nogmaals van harte met je dochter.

    De pijn aan je tepels heeft waarschijnlijk te maken met het aanleggen. Zorg dat Eslem niet alleen je tepel te pakken heeft, maar ook een stukje tepelhof. Haar lipjes moeten daarbij mooi naar buiten "getuit" zijn. Meestal begint ze dan met een paar snelle trekjes wat snel opgevolgt moet worden naar lange teugen. Een andere houding met aanleggen wil ook nog wel eens helpen. Dat er nog geen voeding is, is niet erg. Je hebt nu te maken met het vraag - aanbod systeem. De melkproduktie moet op gang gebracht worden en daar zorgt eslem voor. Doordat zij aan de borst zuigt wordt de melkproduktie gestimuleert. Soms duurt het een paar dagen voordat de eerste melk (colostrom) zichtbaar is. Vaak aanleggen is een pre.
    Bij borstvoeding kun je niet zien hoeveel een baby drinkt. Maar je kunt wel de plasluiers in de gaten houden. Blijf zelf ook voldoende drinken.
    Stuwing van de borsten is vaak de derde / vierde dag.

    Baby's die bv krijgen hoeven niet altijd boertjes te laten. Het is zeker goed om te proberen.

    Wat betreft de hechtingen. Douchen moet je gewoon doen. Was alleen je onderkantje niet met zeep. Goed afspoelen is voldoende.
    Ook na elke toiletgang goed schoonspoelen.
    Als je gaat zitten kun je het beste op een harde ondergrond zitten. (Dus niet op een zachte kussen) Dit is wel pijnlijk in het begin, maar het bevordert zeker de genezing. Lopen en staan kan geen kwaad.

    Als je ontlasting gaat krijgen moet je proberen om niet hard mee te gaan persen. Natuurlijk is het de eerste keer best eng en vaak de angst voor de pijn overheerst. Probeer het echter niet tegen te houden. Daar wordt de onlasting alleen maar harder van.

    Succes.

    Ilja
     

Deel Deze Pagina