vragen ivm doorverwijzing gyn > verwacht dysmatuur kindje

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door 0Zebra0, 12 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 0Zebra0

    0Zebra0 VIP lid

    6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Ik heb het 28 weken en met 30 weken een groeiecho gehad,
    beide lieten zien dat ons kindje een groeiachterstand heeft,
    en ook heb ik weinig vruchtwater.

    Nu word ik doorverwezen naar de gyn voor extra onderzoek ( a.s dinsdag kunnen we terecht )
    Ik lees me suf en ben toch wel erg bang voor wat komen gaat.
    Nu heb ik net de formulieren bij de vk kunnen halen,
    en natuurlijk kon ik het niet laten alles door te lezen,
    alleen begrijp ik er weinig van alles wat er staat.

    Ik dacht misschien zit ik hier goed met de vragen en herkent iemand het een beetje van de zwangerschap, ben namelijk erg benieuwd wat komen gaat..

    aangegeven word
    - gering vruchtwater
    - tevens iets neg dys ( vooral uitwendig ) ( wat betekend dit ? )

    en bij de de metingen staat deze extra gemarkeerd met stift;

    buikomtrek(AC) : 23,80cm - conform 27w6d p3 -10
     
  2. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Ik heb in mijn eerste zwangerschap een slecht werkende placenta gehad, te weinig vruchtwater en een dysmatuur kindje. Ben uiteindelijk ook prematuur bevallen, maar dat had niets met de groeiachterstand te maken (wel een beetje), mijn placenta werkte niet goed door HELLP. Maar daar hoef je je geen zorgen over te maken.

    Bij groeiachterstand en te weinig vruchtwater zul je rust voorgeschreven krijgen, en waarschijnlijk platte bedrust. Regelmatige echo's (elke week emt om de week een groeiecho) waarbij ze ook de doorbloeding van de navelstreng meten en je vruchtwaterniveau opmeten. Veel meer is er niet aan te doen, behalve liggen en afwachten.

    Wat mij wel verbaasd, had je 2 weken geleden ook al een groeiachterstand? Opmeten via echo's is niet heel erg betrouwbaarm, het gaat om de lijn die een curve laat zien na meerdere metingen. Een momentopname is vaak niet betrouwbaar. Ik heb zelfs een keer een meting gehad waarbij mijn kindje gekrompen was :$, heb toen maar even gevraagd of ze opnieuw wilden meten :D Het is ook van belang of je alleen een achterstand in de buikomtrek hebt, of overal (dus ook femur en hoofdomtrek). Mijn zoontje is veregezond maar zijn beentjes hebben de hele zwangerschap een week achtergelopen en zijn hoofd een week voor, maar hij ziet er heel normaal uit :D

    Ik weet niet wat ze bedoelen met het neg dys, want waarschijnlijk wat er voor geschreven staat is hetgeen waar het om gaat. Je hebt 2 weken groeiachterstand op dit moment, is niet zo dramatisch erg hoor als het nu een beetje bij gaat trekken. Niet te veel googelen, daar ga je je alleen maar zorgen van maken!
     
  3. Angie1979

    Angie1979 Lid

    6 mrt 2010
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Juul,

    Ik ben in 2010 ook bevallen van een hele kleine dochter: 2200 gram was ze en 45 cm klein. Bij mij constateerde de VK in week 32 een groeiachterstand van maar liefst 4,5 week! Toen ik 38 weken zwanger was, ben ik ingeleid.
    Als ik nu terug kijk op die periode, dan was dat erg stressvol. Ook het nieuws van de groeiachterstand hakte erin. Maar als ik naar ons (nog steeds) kleine meisje kijk, dan verdwijnt dat weer naar de achtergrond.

    Tip: volhouden, niet googlen en als je vragen hebt je VK of gyn bellen. 2 weken groeiachterstand is niet ideaal, maar ook geen erge ramp. Gelukkig leven we in een land waar alles onder controle gehouden wordt. Heb vertrouwen dat het goed komt...
    Sterkte!

    Angie
     
  4. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Heb zelf geen ervaring met dysmature kindjes (helaas het tegenovergestelde zelfs!), maar het onderste wat je typt betekent dat de omtrek van het buikje overeen komt met een baby van 27weken en 6 dagen (dus dan zou het 2 weken achterlopen). Je baby zit in totaal in de P3-P10 regio.
    Dit betekent van alle geboren baby;s is 90 tot 97 % van de baby's groter dan die van jou.
     
  5. 0Zebra0

    0Zebra0 VIP lid

    6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    bij de eerste groeiecho was het hoofdje veel te klein, zo'n 2,5 week achterstand en waren buikje/beentje een weekje achter

    bij de tweede groeiecho was het buikje ''ineens'' erg achter, en beentje en hoofdje nog ''maar'' een weekje achter.

    Ik ben erg benieuwd naar de onderzoeken en uitslagen van a.s dinsdag bij de gyn.
    dit samen met het geringe vruchtwater maak ik me toch wel zorgen.

    @juul , ik zie dat je schrijft over platte bedrust, is dat anders dan wanneer je bedrust hebt , maar bijvorbeeld met een kussen tegen de achterkant gaat zitten.
    dus meer ''hangt'' ? mijn vk heeft namelijk wel gezegt het rustig aan te moeten doen maar het niet over platte bedrust gehad.
     
  6. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Ik moest helemaal plat in het begin, en later mocht ik wel met een kussen in de rug (of in mijn geval het hoofdeinde omhoog). Maar zeker niet gewoon lekker zitten op de bank, ik moest echt wel liggen. Meestal beginnen ze met zeggen dat je rustig aan moet doen, zoals je VK zei. Maar als er echt wat aan de hand is krijg je uit het zk leefregels mee. Ik mocht bijvoorbeeld niet langer dan 3x een kwartier uit bed zijn per dag (en daar zat douche en toiletbezoek dus bij in).

    Wat je beschrijft over dat eerst het hoofd veel achter was en nu de buik is wel herkenbaar. Er zijn curves, maar babies groeien met sprongen, ook in je buik. Zo te horen is je kindje wel wat te klein, maar ik zou me nog niet heel erg zorgen maken hoor, ze zijn er mooi vroeg bij lijkt me. Goede insteek, om gewoon af te wachten tot volgende week.
     
  7. 0Zebra0

    0Zebra0 VIP lid

    6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    dankje juul.
    Ik ga het inderdaad maar even op me af laten komen tot dinsdag,
    vind het zo lang duren maar volgens de vk was eerder alles vol.
    maargoed als het echt een noodsituatie geweest zou zijn met de groei en weinig vruchtwater had ik vandaag niet thuisgezeten denk ik dan maar.

    ben wel erg benieuwd naar dinsdag.
    heb in ieder geval liever platte bedrust dat een opname dus zal me ook zeker aan die rust houden.
    Doe nu al erg weinig maar dan toch wat vaker plat in plaats van hangend op de bank
     
  8. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hier werd de groeiachterstand ontdekt met 32 weken. Ze maken niet vaker dan iedere 2 weken een groeiecho omdat de metingen ten opzichte van elkaar dan niet goed te meten zijn (was in het LUMC) vanwege de grote groeiachterstand kreeg ik wel flow metingen. Met 36 weken ben ik opgenomen in het ziekenhuis vanwege slechte CTG en hij was gezakt in de curve ver onder de p 2.3 (onderste lijn) Met 36 weken zat zijn buikomtrek om 29 weken. De vraag was of hij de 2 kilo zou gaan halen. Gelukkig had ik al rust genomen niemand zei daar wat over. Totdat ik in het ZH lag ik moest platte rust houden en het liefst op mijn zij liggen. Hij heeft toen nog tot 38 weken een soort van groeispurt gemaakt. En was bij de geboorte 2525 gram. Dus wat rust al niet kan doen. (deed al rustig aan vanaf 28 weken ivm harde buiken)

    Succes, en sterkte. Ik vond het een zware tijd.
     
  9. soefdeboef

    soefdeboef Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een kleintje, waarbij ze de groeiachterstand al opmerkten tijdens de zwangerschap...
    Met de geboorte bleek ze uiteindelijk wel zwaarder als wat ze gemeten hadden...
    Houd er dus rekening mee dat dat wat ze meten niet altijd overeenkomt met hoe zwaar je kindje uiteindelijk zal zijn.
    Neem zoveel mogelijk (bed) rust en rustig afwachten tot dinsdag...

    Sterkte ook!
     
  10. Kittycat

    Kittycat Lid

    29 okt 2011
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb in 2009 een dysmatuur kindje gekregen. Ze had een groeiachterstand, ik had weinig vruchtwater, een hoge bloeddruk en de navelstreng doorbloeding was niet goed.

    Ik kreeg om de 10 dagen een groeiecho, elke week een echo van de navelstrengdoorbloeding en om de dag een ctg, bloedprikken en urineonderzoek. En de laatste weken kreeg ik elke dag een ctg, bloed- en urineonderzoek.
    Ik heb het ook wel als een stressvolle periode ervaren en was heeel blij dat ik uiteindelijk met 37 weken ingeleid werd. Ze was 2 kilo en 43 cm.

    Plat of op de bank maakt niet zoveel uit hoor. Het gaat erom dat je lichaam gewoon volledig rust heeft. Ik mocht op het eind alleen opstaan om naar het toilet te gaan of te douchen. Ik zat/hing/lag op de bank. Er is wetenschappelijk niet aangetoond dat rust echt positief effect heeft op de groei.
     
  11. Loki09

    Loki09 VIP lid

    2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier ook met 28 weken een groeiecho gehad en daarbij had de kleine ook 2 weken achterstand. In de weken daarop is dit naar 2,5 week achterstand gegaan.
    Ik lag al plat op bed sinds de 20 weken (en al vanaf de 16 'rustig aan gedaan') ivm vele harde buiken en kans op vroeggeboorte. Over de achterliggende groei werd weinig gezegd "Jullie zijn ook niet de grootste/zwaarste dus dan mag je dat ook niet verwachten van je kindje". Hier liepen het buikje en het hoofdje achter en de beentjes ongeveer op termijn. Grappig wel, want nogsteeds is het een lange slanke dame (niets mis mee, toch? ;) ).

    Ik kreeg iedere 2 weken een groeiecho, een dopler echo (de stroming van je navelstreng) en een vruchtwatermeting (ik had een gemiddelde hoeveelheid vruchtwater zeiden ze steeds).
    Mijn dochter werd rond de 2700 gram geschat met 40 weken.

    Met 38 weken precies is ze gehaald dmv keizersnede (stond los van de groeiecho's hoor, ik heb een hartvormige baarmoeder dus ze lag in stuit) en ze woog 2950 gram bij 49 cm! Daarbij liep het vruchtwater over de schoenen van de gynacoloog die nog opmerkte dat het enorm veel was :D.

    Ik ga het nu zeker niet allemaal rozekleurig praten want wat heb ik me enorm ellendig en angstig gevoeld (eigenlijk de hele zwangerschap, viel van het ene in het andere) maar probeer jezelf ook niet meer angst aan te praten dan nodig! Sterkte!!
     
  12. Jasnoo

    Jasnoo Lid

    9 nov 2010
    68
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons is in 2004 een dysmatuur kindje geboren; bij 38 weken woog hij 1940 gram. In week 28 waren liep zijn buikje al 2 weken achter met de groei en het bleek dat hij vanaf week 32 helemaal niet meer gegroeid was. Ik werd wel wekelijks in de gaten gehouden en aan het einde dagelijks. Bij mij had het te maken dat de navelstreng slecht was en omdat ik een hoge bloeddruk had. Uiteindelijk is hij met een spoedks geboren omdat hij een gewone bevalling niet overleefd zou hebben. Gelukkig is nu alles goed met hem!
     
  13. 0Zebra0

    0Zebra0 VIP lid

    6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    zijn jullie ook opgenomen geweest nadat duidelijk werd dat er een groeiachterstand was ?
     
  14. Kittycat

    Kittycat Lid

    29 okt 2011
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik 1 nacht. Daarna ben ik de thuismonitoring in gegaan. Dan ben je in feite opgenomen, maar mag je thuis blijven. Dan komt er dagelijks een verpleegkundige thuis CTG maken, bloeddruk meten en urine onderzoek doen en om de dag bloed prikken. Ik moest nog wel 1x per week naar het zkh voor een echo van de navelstreng en elke 10 dagen voor een groeiecho. Uiteindelijk ben ik ingeleid, ze was veiliger buiten de buik dan erin. En erin groeide ze ook niet meer, er buiten zou ze beter groeien.
     
  15. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Hier hetzelfde als kittykat, eerst kort opgenomen en toen de thuismonitoring in. Maar omdat ik best lang in de thuismonitoring zat ben ik tussendoor ook nog wel regelmatig opgenomen geweest, maar dat was meer vanwege angst voor sterke ontwikkeling van HELLP bij mij, niet vanwege de dysmaturiteit van mijn dochter.
     
  16. 0Zebra0

    0Zebra0 VIP lid

    6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    bedankt voor de berichten, heb veel gelezen dit weekend dus ik weer (hopelijk) een beetje wat me staat te wachten. al is elk ''geval'' natuurlijk weer anders.

    ik ben echt op van de zenuwen dus hopelijk kom ik de dag een beetje door en dan morgenochtend richting het ziekenhuis.
    Zal morgen hier ook even laten weten hoe en wat :)
     
  17. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.499
    2.393
    113
    Hier ook twee bevallingen met groeiachterstand. Bij de eerste was alles uiteindelijk goed, bij de tweede was er sprake van dysmaturiteit. Ik had uiteindelijk ook minder vruchtwater dan normaal was en dus vonden ze het niet nodig de kleine langer te laten zitten. Ze hebben de bloeddoorstroming in de navelstreng gemeten en een ctg gemaakt. Ook kreeg ik wekelijks een echo. Ik heb geen rust voorgeschreven gekregen en heb zelfs doorgewerkt tot 36 wk. Achteraf misschien onverstandig. Uiteindelijk is onze dochter met 38+4 wk geboren.
    Probeer je niet druk te maken. Je bent in goede handen. Veel succes
     
  18. 0Zebra0

    0Zebra0 VIP lid

    6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    vandaag bij de gyn geweest, geen groeiecho gehad, pas over 2 weken.
    ivm dat het anders te kort op elkaar was.
    wel een gewone echo, en doppleronderzoek ( was allemaal goed ) vruchtwater is weinig maar genoeg voor dit kindje ( aangezien kindje ook klein is )

    over 2 weken weer terug... ben benieuwd..
     
  19. soefdeboef

    soefdeboef Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat goed!!!
    Houden zo en rustig aan he>?!

    GRTZ.
     
  20. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Dat klinkt al goed!
     

Deel Deze Pagina