Vragen mogelijkheden zelfinseminatie

Discussie in 'Donorschap' gestart door KleinMensje, 28 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleinMensje

    KleinMensje Nieuw lid

    28 feb 2022
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Ik zit al enige tijd na te denken om alleen voor een kindje te gaan. Ik heb mijn leven goed op orde.
    Dus ik denk dat het tijd is om stappen te ondernemen. Ik heb al heel wat informatie opgezocht, maar ik heb nog niet op alles antwoorden gevonden. Vandaar mijn bericht.

    Ik zag (voornamelijk in Amerika) dat het mogelijk is om met zelfinseminatie zwanger te worden, ook met een buitenlandse donor. Nu zie ik in Nederland eigenlijk alleen maar IUI-D, maar ik zie nergens de mogelijkheid tot zelfinseminatie met een Deense donor. Aangezien ik nog vrij jong ben en geen reden heb om aan te nemen dat ik verminderd vruchtbaar ben, zou ik graag de stress van het ziekenhuis buiten de deur houden.

    Weet iemand of dit in Nederland mogelijk is? Welke klinieken in Nederland werken hieraan mee?
     
  2. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Volgens mij leveren Cryos en ESB (de grote donorbanken in Denemarken) alleen aan klinieken en ziekenhuizen. Niet aan een privé-adres.

    Zelfinseminatie hoor ik eigenlijk alleen bij dames/stellen die een eigen donor hebben. Of zelf via internet een donor tegengekomen zijn die bv bij iemand thuis zijn aandeel doet.

    Als je een donor wil via een donorbank zal je waarschijnlijk toch via een ziekenhuis of kliniek iui-d moeten doen. Maar misschien weet iemand anders het beter dan ik!

    Wij hebben zelf een kindje via MCK, met een donor van Cryos. Wij vonden dit een hele fijne kliniek! Zij helpen ook bam-moeders.

    Misschien is het goed voor jou om eerst te onderzoeken wat voor ‘soorten’ donoren er zijn. En dan te bepalen wat bij je past en wat je voor een eventueel kindje wil. Zo hebben wij een heel dossier over de donor, maar niet iedereen vindt dit fijn.

    succes!
     
    PippiMoustache vindt dit leuk.
  3. Enigma

    Enigma Fanatiek lid

    11 jul 2019
    1.189
    1.607
    113
    Vrouw
    Als je kiest voor een Deense donor kun je inderdaad alleen laten leveren aan een ziekenhuis/kliniek. Zelfinseminatie is niet mogelijk.

    Er zijn wel veel bammers die zwanger worden dmv zelfinseminatie, maar die hebben dan een eigen donor.

    Dus je zult daar eerst een keuze in moeten maken. Ga je zelf op zoek naar een donor of ga je het via een ziekenhuis/kliniek doen. Niet alle ziekenhuizen kun je als bam terecht.
    Ik vond het via de kliniek ook helemaal niet stressvol trouwens.
     
  4. Mikun

    Mikun Bekend lid

    25 aug 2015
    691
    382
    63
    Ik heb het via een eigen donor gedaan en dan gewoon via zelfinseminatie thuis. Mijn donor heb ik nu bij mijn beide jongens gebruikt en het is altijd heel goed gegaan. Ik heb via het internet gevonden op een speciale site.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  5. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Misschien eens kijken op de site va meerdangewenst?

    Wij hebben zelfinseminatie gedaan. (Lesbisch stel) Bewust ook geen ziekenhuis. Maar wel met een bekende donor van ons.
     
  6. PippiMoustache

    PippiMoustache Fanatiek lid

    16 jul 2018
    1.759
    1.688
    113
    Vrouw
    Ik sluit me aan bij wat hierboven al gezegd is. Het is belangrijk om te bepalen wat voor donorschap bij jou past. Ik had niemand in mijn omgeving die ik geschikt vond als donor en wilde ook eigenlijk liever de donor niet kennen.
    Ik heb door een donor via de donorbank van het UMC Utrecht een dochter gekregen. Ik deed IUI in de natuurlijke cyclus. Dus geen hormonen spuiten. Natuurlijk is het even een gedoe om naar het ziekenhuis te gaan. Je weet pas een dag van tevoren hoe laat je mag komen. Maar het is ook wel fijn dat je zeker weet dat het zaad van goede kwaliteit is en dat het goed ingebracht wordt. Houd er wel rekening mee dat de donorbanken een wachtlijst kennen (weet niet hoe lang de wachtlijsten momenteel zijn). Dus dat kan ook nog een overweging zijn om zelf op zoek te gaan naar een donor.
     
  7. Cinderella86

    Cinderella86 Actief lid

    21 jan 2020
    221
    315
    63
    Vrouw
    Hier ook goede ervaringen bij Medisch Centrum Kinderwens in Leiderdorp. Geen zaaddonor overigens, maar het is gewoon een fijne kliniek waarbij ze alle soorten wensouders helpen.
     
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Cryos of ESB moet via de kliniek

    De wachtlijsten zijn lang in de ziekenhuizen. Zo 1-2 jaar plus dan nog de tijd voor de screening en consulten.

    Je moet eerst voor jezelf dingen op een rij zetten:
    Co ouderschap met een (homo) stel?
    Zelfinseminatie met een donor en donorcontract bij notaris?
    Of via ziekenhuis/kliniek?
    Wil je een biologisch kind of is pleegzorg ook een optie?

    Ik heb via ziekenhuis gekozen omdat ik geen bemoeienis van een ander wil. Ik ben nogal erg zelfstandig en wil zelf mijn beslissingen over mijn kind nemen. Plus gedoe.
    Ik heb wel gepraat met donoren en homo stellen. Maar het voelde voor mij niet goed.

    Kijk eens op de site van meer dan gewenst en bezoek eens een informatie avond.

    Ik heb een dochter via Rijnstate. Volgend jaar wil de optie pleegzorg onderzoeken. Eerst ander huis en rijbewijs.
     
  9. KleinMensje

    KleinMensje Nieuw lid

    28 feb 2022
    2
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor de vele reacties!

    Ik was er al uit dat ik via een donorbank te doen. Naar aanleiding van de reacties heb ik het nog eens heroverwogen en ben ik toch tot de conclusie gekomen dat een donor via een donorbank het beste bij mij past. Door de wachtlijsten bij de ziekenhuizen zal het dus een Deens donor worden.
    Ik had inderdaad al gelezen dat ze het niet naar een huis adres sturen. Daarom vroeg ik mij meer af of er een kliniek is waar je het naartoe kan laten sturen om het daar vervolgens zelf op te halen. Maar mocht dit niet het geval zijn, dan zal ik het toch via een ziekenhuis/kliniek gaan doen.
    Maar als er iemand is die weet of er een kliniek is die hier aan mij werkt dan houd ik mij aanbevolen.
     
  10. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Nee die zijn er niet.
    Nij Barrehus en Nij Geertgen zijn klinieken die ik ken die werken met cryos/esb.

    Waarom wil je het zo graag thuis doen?
     
  11. Wondertje2020

    Wondertje2020 Fanatiek lid

    6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw

Deel Deze Pagina