Vragen n.a.v. obstipatie bijvoeding maand zeven

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door missmamsie, 5 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Hoi Eveline,

Ik heb wat vragen omtrent de bijvoeding van mijn zoontje van zeven maanden (05-10-2009).
    De eerste zes maanden heb ik hem volledige borstvoeding gegeven, na zes maanden begonnen met bijvoeding. Ik vrees alleen dat ik wat te hard van stapel ben gelopen, omdat ik de eerste paar dagen wat fruithapjes heb gegeven, vervolgens fruit en groente met aardappel ben gaan geven en toen dat goed leek te gaan ook meteen maar brood ben gaan geven, zodat hij alles kreeg wat in het groeiboekje staat bij bijvoeding voor een baby van zes maanden.
    Sinds ik met bijvoeding ben gestart heeft mijn zoontje echter last van harde ontlasting; hij moet er hard voor werken om het eruit te krijgen en we moeten regelmatig een handje helpen door zijn buikje/ruggetje te masseren.
    Nu is hij ziek (al vier dagen koorts boven de 38 graden) en heeft hij nu twee dagen niet gepoept.
    Ik weet niet goed wat ik nu het beste kan doen; gewoon doorgaan met hoe ik begonnen ben en daarbij wat extra water geven om de ontlasting minder hard te maken of zal ik de voeding weer helemaal opnieuw beginnen te introduceren met vijf dagen fruit, dan vijf dagen groente, vijf dagen combinatie, vijf dagen combi fruit, groente, brood...
    Of heb jij misschien een beter advies??
    Ik weet het eventjes niet meer...

Alvast heel erg bedankt.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

Het is heel vaak zo dat een kindje na de introductie van bijvoeding last krijgt van harde ontlasting. Je kunt het heel even de tijd geven en inderdaad wat extra water. Wanneer de klachten blijven, kun je bijvoorbeeld tijdelijk stoppen met brood en dat later weer introduceren.

Groeten Eveline

Deel Deze Pagina