Vragen om inleiding, geen medische redenen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door KleineFee, 13 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineFee

    KleineFee Bekend lid

    22 feb 2015
    820
    307
    63
    Lieve dames,

    Op 1 januari ben ik uitgerekend van ons kindje. Aangezien ik bij de meeste zwangerschappen ben bevallen voor de 40 weken en dit al de 6e keer wordt is de kans groot dat ik voor 1 januari beval. Dit betekent ook dat er een kans is dat ik beval op 25 december. Dit is de overlijdensdatum van ons dochtertje in 2015. Ik wil écht niet bevallen op die datum. Het idee alleen al maakt me ontzettend emotioneel. Nu zit ik eraan te denken om te vragen of ik voor die datum ingeleid kan worden mocht ik dan nog niet bevallen zijn. Het is dus niet vanwege een medische reden, dus ik vraag me af of dit verzoek enige slagingskans heeft.

    Uiteraard ga ik dit overleggen met mijn gyn, maar ik vroeg me af of iemand hier een inleiding op verzoek (zonder medische redenen) heeft gehad? Denken jullie dat dit kans van slagen heeft?
     
  2. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ze gaan om deze reden niet al voor de 39 weken inleiden...en dat is maar goed ook.Tot dusverre de zakelijke,realistische reactie.
    Bovenstaande zeg ik omdat dat het beste is voor je kindje,echter begrijp ik je als geen ander,zie onderschrift.
    Toch denk ik dat ze het echt niet gaan doen,en sta ik achter mijn woorden,dat dat ook echt maar goed is,je gunt dit kindje de beste start,en dat is niet een gedwongen geboorte voor de 39 weken zonder medische redenen.Een goede gyn zal dezelfde afweging maken,en hier niet in meegaan.
    Ik duim voor je dat je kindje uit zich zelf pas na de 25e komt.
     
  3. YellowEyes

    YellowEyes Fanatiek lid

    28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Ik begrijp dat je het absoluut niet zou willen, maar dit zal voor een gynaecoloog geen reden zijn om eerder in te leiden. Alleen als er iets met de gezondheid van moeder of kind is, zullen ze dit willen doen.

    Ik duim voor je mee, dat jouw baby niet op de sterfdag van jouw dochtertje geboren zal worden. Sterkte en succes met de laatste loodjes!
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Bedenk ook dat je zelfs met een inleiding niet kan plannen wanneer de geboorte plaatsvindt. Tussen ballon plaatsen en daadwerkelijk bevallen zat bij mij 3 dagen. Bij vrouw op zaal bij mij zelfs 4 dagen omdat de eerste ballon geen ontsluiting gaf. Dus je hebt het alsnog niet in de hand.

    Voor 39 weken inleiden kan zorgen voor meer problemen met ademhalen voor de kleine (en met 39, 40 of 41 zit geen verschil).

    Ik snap emotioneel absoluut je reden, maar rationeel voor dit kindje is het beter van niet.
     
  5. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ik begrijp je redenen, maar ver voor 39 weken zonder reden inleiden is medisch gezien niet verstandig. En inderdaad geen garantie dat je kind ook die dag geboren gaat worden. Welke dag had je zelf in gedachten? Ik zou het zeker met je gynaecoloog bespreken.
     
  6. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Ik ben zelf geen voorstander van vroeger inleiden zonder medische reden maar mijn schoonzusje heeft het gehad. Die is ingeleid zonder reden voor haar uitgerekende datum... hoe ze het voor elkaar gekregen heeft geen idee want was zelfde ziekenhuis als waar ik 3 keer bevallen ben en ik moest erg mijn best doen ingeleid te worden met medische reden (te hoge bloeddruk en klachten pe).

    Ik snap overigens wel erg goed dat je de datum graag wil vermijden!
     
  7. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik denk in tegenstelling tot anderen dat de gyn om deze reden en met jullie geschiedenis wel in gaat leiden. Ik zou het zeker bespreken. Mits je verzoek redelijk is, bv 22 of 23 december inleiden. Bij je 6e kind is de kans groot dat je op de dag van inleiding ook daadwerkelijk bevalt.

    Als je wilt kan ik je per pb mijn verhaal wel vertellen en ja ik ben eerder ingeleid.

    Succes!
     
    Poolvos, Dubbelgeluk en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. Laust

    Laust Lid

    10 sep 2016
    39
    20
    8
    NULL
    NULL
    Gewoon vragen en anders een andere gyn overwegen. Ik was destijds op de 29e uitgerekend, de verjaardag van mijn overleden zoontje was op de 24e. Ik ben toen met 38 weken ingeleid. Dat is inmiddels wel 6,5 jaar geleden. Ik begrijp je angst en ik denk dat je een heel goede reden hebt om dit te kunnen vragen.

    Zijn je andere bevallingen ook ingeleid en goed verlopen?
     
    Ysabella, Poolvos en Neuzeke vinden dit leuk.
  9. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Ik denk het ook, ik ken in ieder geval iemand die ook om een zelfde reden is ingeleid met 39 weken.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  10. Muisje101

    Muisje101 Actief lid

    11 jan 2019
    474
    571
    93
    Vrouw
    Dit is echt wel invoelbaar hoor. Je kan ook een wat-als beleid afspreken. Als je bijv de 23e inleidbaar bent (genoeg ontsluiting om vliezen te breken), dat ze dat dan doen, maar als dat niet zo is, dat jullie dan wachten. Ofzo. De kans dat je inleidbaar bent bij jouw 6e kind is natuurlijk wel groot. Ik zou het zeker bespreekbaar maken en je bent zeker niet de eerste of de laatste die dit vraagt.
     
  11. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik begrijp je vraag, en hij lijkt me meer dan redelijk! Ik kan me voorstellen dat je zoiets echt niet wil.

    Een kennis van mij heeft ook Een kindje verloren enkele weken na de geboorte. Zij is bij de volgende met 36 weken zelfs al ingeleid omdat ze de spanning niet meer aan kon.

    Ik zou denk ik zelf voorstellen om in te leiden bij 37 weken, ook gezien je spanning (en de datum die je echt wil vermijden). Dan moeten ze dat in het team overleggen, en dan is het ook prima als het 38 weken zou worden natuurlijk (Of kan je uiteindelijk zelf schuiven naar een datum meer richting achteren) .
    Het verschilt per ziekenhuis hoe ze er over denken. Je zou evt nog bij een ander ziekenhuis een second opinion kunnen aanvragen als ze echt niet meewerken.

    Ik zelf zou sowieso rond 37 weken worden ingeleid vanwege de grootte van de baby.
    Ik werd zelf daarom dus ingeleid bij 36+6 omdat 37+0 een datum was die ik kostte wat het kost wilde vermijden (reden evt per pb, het was niet iets onbenulligs).
    Uiteindelijk is het plaatsen van het ballonnetje met 36+5 niet gelukt waardoor ik niet met 36+6 kon bevallen. Er is toen in goed overleg met mij besloten hoe we het dan zouden aanpakken, de ziekenhuis verloskundige heeft uitgebreid de tijd met me genomen (Misschien wel een uur!) Om er zeker van te zijn dat we de goede beslissing namen.
    (Het is toch 37+0 geworden uiteindelijk, had medisch gezien voor de baby geen dag later moeten zijn)
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Een vriendin van me is juist om deze reden wél eerder ingeleid, met 38wkn precies. De datum is ook al vroeg in de zwangerschap vastgelegd om spanning te voorkomen.
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Overigens is heel veel spanning wel een gegronde reden voor inleiden: dan is het welzijn van de moeder in t gedrang. Ik werd zelf ingeleid omdat ik fysiek gewoon niet meer kon: kindje was gezond, ik had geen urgente reden waarom het perse vroeger moest maar ik was gewoon op. Teveel pijn, bedlegerig etc.

    Wel bewust 39 weken, mocht met 38 maar wou geen extra risico nemen voor de baby.
     
  14. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dit idd
     
  15. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ook ik ben ingeleid omdat ik gewoon echt niet meer kon en gewoon op was. Na maanden amper eten en slapen zat ik huilend bij de vk met 37 wk. Zorgen om hoe ik de komende 3 tot 5 weken moest doorkomen. Ik wilde ook niet uitgeput de kraamtijd ingaan. Mijn man heeft nl maar een week vrij en ik heb al een pittige peuter rondlopen. Bovendien zag ik er slecht uit. Aardig mager ondertussen en ik kon gewoon niet meer. Ingeleid met 38+5 en baby heeft een betere start dan mijn oudste die met 38+2 spontaan kwam
     
  16. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ik denk dit ook.
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Ik heb ervaring, ik was in de periode uitgerekend dat mijn zoontjes zijn overleden. Ik wilde zowel de geboorte als de overlijdensdagen vermijden, een daarvan was een dag voor de uitgerekende datum.

    Dit begrepen ze heel goed, en dit was geen enkel probleem. Uiteindelijk met 38,4 gestart met inleiden en met 38,6 geboren.

    Uiteraard stond de conditie van de baby voorop, en als het niet anders was, we daar ook wel weer mee dealen, maar gelukkig was dat niet nodig. Nu zit de geboortedag van zoon nummer 4 precies tussen de overlijdensdagen van zijn broers in.
     
  18. KleineFee

    KleineFee Bekend lid

    22 feb 2015
    820
    307
    63
    Wauw bedankt voor alle reacties!

    Ik zie dat het echt per ziekenhuis en per gyn/vk verschilt of ze het wel of niet doen. Ik had zelf in gedachten om in te leiden tussen week 38 en 39. De 25e is precies week 39 dus alles daarvoor zou ik prima vinden. En uiteraard als het écht niet kan zal ik dat accepteren en hopen dat de baby uit zichzelf eerder of later komt.

    @fairy2011 ik ontvang graag je pb :)

    @Laust fijn om te horen dat het bij jou wel kon! Ik heb zowel goede als minder goede bevallingen gehad. Bij nummer 1&2 prima verlopen, nummer 3 was een zware zwangerschap en inleiding stond gepland maar ze kwam voor de inleiding al. Nummer 4 was weer prima verlopen en de laatste was echt een hel. Uitgelopen op een spoed ks. Vanwege die laatste ook sowieso een grote kans dat ze me voor week 40 willen inleiden maar voor week 39 weet ik dus niet...

    @Muisje101 bedankt voor de tip! Dat is inderdaad ook wel een optie.

    @Dubbelgeluk voor jullie ook een hele heftige tijd geweest dus... Wel super dat ze hebben willen inleiden vanwege die reden!
     
  19. toffepeer

    toffepeer Bekend lid

    14 feb 2017
    581
    258
    63
    @KleineFee veel sterkte ten eerste, snap heel goed dat je niet op de die datum wil bevallen!
    Belangrijkste is om het inderdaad bespreekbaar te maken, als je gynaecoloog zich enigszins kan inleven zal het zeker bespreekbaar zijn. Succes!
     
  20. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Ik ga voor je duimen dat ze akkoord gaan met het eerder inleiden! Ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze dat om deze reden niet zouden doen. Buiten dat er een medische kant is er natuurlijk ook altijd nog de menselijke kant.:thumup:
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina