Vragen temperaturen

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door Willowl, 8 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Super interessant, leuk om te lezen! Op die manier klinkt het helemaal niet zo super betrouwbaar, dat temperaturen. Tenminste, als het precies komt. Bijzonder dat het dus ook voor je eisprong al kan stijgen. Ik ga eens kijken of ik er meer over kan vinden.
     
  2. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    ja klopt, dat ben ik ook in meerdere onderzoeken tegengekomen. Niet iedereen heeft ewcm, maar voor degenen die het hebben, komt de laatste dag ervan meestal overeen met eisprong of +1 dag, geloof ik. Ik zou het even weer moeten nazoeken om dat zeker te weten, maar zit nu op telefoon en kan niet bij de artikelen komen.

    Temperaturen kan heel betrouwbaar zijn voor individuele vrouwen, maar je moet er echt achter komen wat jóuw standaard patroon is. Voor zover ik de artikelen begrijp, wordt temperaturen voor grote groepen minder betrouwbaar omdat er zoveel variatie kan zijn. Elk onderzoek benadrukt bijvoorbeeld ook dat er een paar vrouwen zijn die überhaupt geen stijging hebben, maar wél ovuleren op basis van echo's en hormonen. Dat zijn er niet veel, maar genoeg om het lastig te maken om iets te zeggen als algemeen advies. Er is echter wel zo'n grote groep die wél een temperatuurstijging ervaart, dat het denk ik wel de gemakkelijkste thuistest is om te checken óf je je eisprong hebt gehad, zij het dan niet wanneer.

    En inderdaad, veel onderzoeken benadrukken ook dat je afscheiding van je baarmoedermond checken de goedkoopste en nauwkeurigste manier is om je ovulatie van tevoren te bepalen. Als je die tenminste hebt ;) want ook daar kunnen mensen wél ovuleren en geen ewcm krijgen. Of andersom, vruchtbaar slijm op een moment dat je echt niet ovuleert, vanwege een andere reden.
     
  3. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Het zal voor veel vrouwen individueel wel heel betrouwbaar zijn hoor! Maar je moet je eigen patroon leren kennen. Het is vooral voor grote groepen lastig om te zeggen "temperatuur betekent altijd dit, temperatuur betekent nooit dat", omdat er veel individuele variatie is. Maar op een gegeven moment zie je bij jezelf echt wel wat er bij jou standaard is: stijging komt bijna altijd twee dagen na einde vruchtbaar slijm, bijvoorbeeld, of één dag na positieve ovulatietest, of drie dagen na die steek rechts onder in je buik. (Met dan weer de slag om de arm dat je ook individueel variatie zult hebben. Maar patronen zullen wel op te maken zijn, met af en toe een uitzondering).
     
  4. Abigail114

    Abigail114 Actief lid

    16 sep 2015
    233
    115
    43
    Denk dat het wel betrouwbaar is hoor, maar ligt er misschien aan wat je probeert te achterhalen. Je kan vaak uiteindelijk wel vaststellen dat eisprong is geweest, maar niet altijd op de dag precies. Je kan dus ook niet heel stellig zeggen dat eisprong echt pas geweest kan zijn op de dag voor een (grote) temperatuurstijging. En er zijn inderdaad wel wat factoren die temperatuur kunnen beïnvloeden. Ik heb bij elk van mijn kaartjes in het afgelopen halfjaar iets aan de hand gehad bij eisprong. Kind ziek, wintertijd ingegaan, zelf ziek. Dan is het moeilijk om precies te pinpointen wanneer eisprong was, maar zo lang je wat seks heb gehad in de dagen ervoor, zit je meestal wel goed voor een kans.
     
  5. Abigail114

    Abigail114 Actief lid

    16 sep 2015
    233
    115
    43
    Leuk om mee bezig te houden he? Alle onderwerpen met betrekking tot zwanger worden heb ik wel eens onderzoeken over geleden ;)
     
    Leraje vindt dit leuk.
  6. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Ja mijn partner is bioloog hahah dus via hem kan ik al veel checken, maar heb ik vooral toegang tot een groot deel van de artikelen, dat is wel fijn voor een uitzoeker zoals ik ;)
     
  7. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Ga je er dan van uit dat het per vrouw per cyclus niet zoveel zou moeten verschillen? Op een enkele uitzondering na?
     
  8. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Voor mij komt het vrij precies, gezien ik geen partner heb. Dus als de temperatuur een dag na de vermoedelijke eisprong niet omhoog gaat, schiet ik in de stress, omdat ik mogelijk een maand vergooid heb. Maar ik realiseer me ook dat die stress totaal niet handig is en er voor kan zorgen dat een ei later springt. ;)
     
  9. Abigail114

    Abigail114 Actief lid

    16 sep 2015
    233
    115
    43
    1, 2 en 3 dagen voor eisprong klaar hebben liggen is prima he! Dus een dag later is alleen een probleem als je alleen op 3 dagen ervoor hebt geinsemineerd (?). Als je ook ovulatietesten doet en een enigszins regelmatige cyclus hebt, zegt die temperatuur niet alles. Maar ik snap de stress wel. Gelukkig is ovulatietesten, afscheiding en bmm ook een handige indicator ;)
     
    Willowl vindt dit leuk.
  10. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Mijn miskraam was ook van een inseminatie 3 a 4 dagen voor de eisprong, vermoedelijk. Die maand zou het anders niet lukken op de vermoedelijke dag dat ik een positieve ovulatietest zou krijgen (en de dagen erna). En de ovulatietest was vergeleken met de maanden ervoor een dag later pas positief.
    Maar deze maand steeg mijn temperatuur pas 5 dagen na mijn positieve ovulatietest, dus dat is dan heel vervelend...
     
  11. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Dat verschilt ook weer per vrouw! Ik durf daar weinig over te zeggen, dan zou ik even in de onderzoeken moeten duiken. Maar ik denk dat er ook meer en minder 'variabele' vrouwen zijn. In zijn algemeenheid wordt gezegd dat je niet moet schrikken van wat afwijkingen per cyclus, m.n. als het maar om een paar dagen gaat.
     
    Abigail114 vindt dit leuk.
  12. Abigail114

    Abigail114 Actief lid

    16 sep 2015
    233
    115
    43
    Ohja, dat is dan wel wat dagen later. Was er niets anders dat je latere tempetuurstrijging kan verklaren? Was je LF gelijk aan de keren ervoor of korter? Temperatuur is niet zaligmakend. Volgens mij is de lengte van LF stabieler dan hoe je temperatuur stijging eruit ziet. Bijzondere situaties uitgezonderd natuurlijk.
     
  13. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Hier weer even mijn kaartje van deze maand. Door Corona helaas geen kans op een zwangerschap, maar bijhouden kan geen kwaad. ;)

    Gezien ik nog steeds niet ongesteld ben, vraag ik mij af of het kruis hier wel goed staat? Alle driehoekjes op de kaart komen door het verzetten van de klok.:rolleyes: Maar met alle lage temperaturen van de laatste dagen had ik mijn menstruatie al wel verwacht.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.398
    14.990
    113
    Nabij Utrecht
    Ik denk dat hij ook nog wel op cd 17 kan zijn geweest.
    Dag 16 hogere temp door een lh piek en dan een dag er na de eisprong.
    Hoe lang is je lf normaal?

    Wel gek dat je alle driehoekjes wijdt aan de klok verzetten, want dat doe je toch alleen op de laatste zondag vd maand ;).
    De dagen/weken daarna moet dat niet meer terug te zien zijn op een tempkaart :)
     
    Willowl vindt dit leuk.
  15. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    mijn LF is meestal 14 dagen geloof ik, meestal Op cd 15/16 dagen na mijn positieve lh test de menstruatie door. Deze maand wel een vroege LH test, 2 dagen eerder dan ‘normaal’.

    haha, dat klinkt als een slecht excuus hè. :roflmao: Heeft ermee te maken dat ik nog ongeveer op mijn oude tijd wakker word, dus volgens FF ben ik dan een halfuur of uur te laat. Maar er begint al wat ritme in te komen weer. Ik merk trouwens als ik een uur eerder of later temperatuur echt nauwelijks verschil, maximaal 0,1.
     
  16. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.398
    14.990
    113
    Nabij Utrecht
    Is je ongi doorgebroken?
     
  17. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Ja, toch nog gistermiddag. Dus dat maakt een eisprong op CD 17 wel aannemelijk, denk ik. Al is dat wel vrij laat als ik naar mijn lh testen kijk, die knalde enorm op cd 14.
     
  18. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.398
    14.990
    113
    Nabij Utrecht
    Gisteren was dan 15 dagen na je 2e posi ovu en 16 dagen na je eerste posi ovu dus wel conform wat je normaal hebt dan toch?
    Fijn dat het iig is goorgebroken.
    Hopelijk kunnen jullie er nu weer voor gaan.
     
    Willowl vindt dit leuk.
  19. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Ik kom op 17 dagen uit, ik tel altijd de dag van de lh test mee. Dus dan 1 dag later dan normaal, maar dat is ook niet gek natuurlijk.
    Ik hoop ook enorm dat we er snel weer voor kunnen gaan, maar het staat helaas even op pauze zolang er wat Corona betreft niks veranderd.
     
  20. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    #80 Willowl, 3 mei 2020
    Laatst bewerkt: 3 mei 2020
    Ik heb weer een heel apart kaartje, mijn ooit zo regelmatige cyclus blijft een rommeltje. Normaal heb ik meestal een positieve ovulatie test op CD 16. Het kruis staat sowieso niet goed, ik denk dat de 36.9 van vandaag het begin van een temperatuursverhoging is en dat de temperatuur van morgen nog meer omhoog zal gaan. Dat zou kunnen betekenen dat gisteren mijn eisprong was? Of pas later omdat 36.9 een temperatuur is die heel af en toe aan het begin van mijn cyclus voorkomt? Wat is jullie mening daarover?
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina