Vragenlijst WOZ waarde nieuwe woning

Discussie in 'De lounge' gestart door zeilbootje, 17 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.644
    1.286
    113
    #1 zeilbootje, 17 sep 2021
    Laatst bewerkt: 17 sep 2021
    Ik hoop eigenlijk dat er hier iemand is die verstand heeft van de vragenlijst die je krijgt van de gemeente, over een nieuwe woning. Om daarmee de WOZ waarde te bepalen.

    Wij hebben onlangs een chalet gekocht op eigen grond. De WOZ waarde daarvan is (2020) erg laag, ver onder de marktwaarde. Wij hebben er het dubbele voor betaald, maar dit is inclusief overbieding van €40.000 op de door de makelaar aangegeven waarde, vanwege de grote belangstelling. Het geheel is niet getaxeerd, maar de vraagprijs was marktconform en vergelijkbaar met andere chalets op het park die de afgelopen 2 jaar zijn betaald. We hebben alleen vanwege de belastingen er baad bij om de WOZ zo laag mogelijk te houden en niet die overbieding mee te laten spelen bijvoorbeeld.

    Nu krijgen we een vragenlijst van de gemeente en daar zitten een heleboel vragen in waarvan ik me afvraag of die de WOZ waarde gaan verhogen of juist verlagen. Is er iemand die daar mee werkt en er verstand van heeft?

    Bijvoorbeeld:
    1. Is het gekocht met of zonder inboedel? We hebben het gekocht met inboedel. Maakt dit dat de WOZ lager komt te liggen omdat je een deel van de koopprijs aan de inboedel hebt betaald?
    2. Heeft het een ligplaats?
    Ja het heeft een ligplaats. Maar maakt dit het meer waard? Of betekent dit dat de koopprijs verminderd moet worden met de prijs van de ligplaats?
    3. Hoe is de staat? Bijzonder slecht. Alles is lek, verrot en moet vervangen worden. Maar maakt dit dat de WOZ waarde lager komt als ik dat invul? Of juist hoger omdat we blijkbaar ook bereid zijn om voor een bouwval 2x de huidige woz neer te leggen?

    En ik zie nergens een vraag over overbieden. Houden ze daar geen rekening mee dan?

    etc etc.

    Advies is welkom!!
     
  2. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ten eerste: je hoeft de vragenlijst niet in te vullen hoor. Onze buren kregen er ook een en hebben hem gewoon in de prul gegooid.

    Ten tweede: De gemeente gaf bij ons aan dat de WOZ waarde gebaseerd wordt op de waarde van het huis in het marktconforme verkeer. Goede kans dus dat ze de aanschaf waarde van nemen.

    Ten derde,: wij hebben pas geleden gegrond bezwaar gemaakt vanwege de bouwkundige staat van het huis en het feit dat de gemeente verkeerde referentie panden had genomen. Maar onze aanschafwaarde lag ook ver onder de die de gemeente geschatte WOZ waarde en ik had een NWWI gevalideerd taxatie rapport om te bewijzen dat ze te hoog zaten. De gemeente heeft de WOZ nu vastgesteld op de aanschafwaarde maar dat wil jij natuurlijk niet.

    Ik weet niet wat wijsheid is in jouw geval. Het feit dat je veel geld hebt betaald voor een 'bouwval' betekent dat in het economisch verkeer dit een hogere waarde heeft. Ik zou waarschijnlijk niets invullen en wachten op de WOZ beschikking en dan bezwaar maken op grond van dat je bijvoorbeeld met inboedel hebt gekocht, of dat ze verkeerde referentie panden hebben genomen.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina