Hoi allemaal! Ik zit met een probleem, namelijk mijn collega's! Ik werk bij een groot bedrijf, waar ook diensten in het weekend worden gedraaid. De weekenden zijn niet populair en er is vrijwel altijd gedoe om. Maar nu heeft onze leidinggegevende (we zijn in totaal met z'n 6-en) een vast rooster gemaakt voor het hele jaar. Om de zoveel weken moet je een dienst in het weekend doen. Ik vind het prima, het hoort bij mijn werk en oke, de weekenden heb ik liever vrij, maar het zij zo. Nu ga ik straks met verlof, want ik ben zwanger. Echter, tijdens mijn verlof zijn er natuurlijk weekenddiensten waarvoor ik in eerste instantie voor ingepland was. Logisch. Afgelopen week werd dit punt besproken tijdens een overleg. Mijn leidinggevende had bedacht dat mijn collega's die diensten opvangen. Dat is de normale procedure binnen een bedrijf waar een werkneemster met zwangerschapsverlof gaat. Echter, mijn collega's (zelf ook vrouwelijk en 1 met kinderen) dachten daar heel anders over! Zij verwachten van mij dat ik in de tijd voordat mijn verlof in gaat diensten van hun ga overnemen. Ik citeer: "dan is het wel zo eerlijk" en "wij zijn toch een beetje de dupe van het feit dat jij zwanger bent en met verlof moet". Mijn klomp brak! Dit is wel het laatste wat ik had verwacht!! Blijkbaar vinden zij dat als je ziek bent of met verlof moet en zo weekenddiensten mist, je direct bij ze in het krijt staat. Ik vind dat verre van collegiaal! Heb aangegeven bedenktijd te willen hebben, maar ik ga het niet doen. Het is een probleem van de werkgever en niet mijn verantwoordelijkheid. Wat moet ik hier nou mee...?
wat een ontzettend onbeschofte collega's heb je toch. Ik werk zelf in de verpleging en ik ga nu toch ook geen extra nachtdiensten doen omdat ik straks geen nachtdiensten meer hoef te draaien. Zo werkt het nu eenmaal, je bent zwanger en je hebt rechten klaar. Ik weet niet of je bij een vakbond zit, maar wellicht een idee om daar even informatie bij op te winnen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je klomp brak.
Niet doen hoor, je hebt toch niet voor niets verlof, echt de grootste onzin! En idd je werkgever hoort voor een vervanger te zorgen en dus ook voor die weekeinden, dat hoef jij niet te doen.
Natuurlijk moet je het niet doen, belachelijk dat jouw leidinggevende niet in heeft gegrepen! Het is haar/zijn probleem, als de collega's geen extra weekenden willen draaien moet zij voor een vervanger zorgen of andere oplossing. Ik kan me trouwens wel heel goed voorstellen dat je collega's geen extra weekend willen draaien,, dat zou ik persoonlijk ook niet willen. Zo is er altijd wel iemand ziek of zwanger, maar dat ik jouw probleem niet! Hoe wordt de rest van jouw uren opgevuld? Nogmaals, geen moment van wakker liggen en laat je leidinggevende het maar oplossen.
Belachelijk zeg, het lijkt nu net alsof ze zeggen 'jij moest zo nodig zwanger worden, dan zal je onze diensten ervoor draaien ook' zijn ze op hun achterhoofd gevallen? of gevallen met de bevalling ofzo dat ze niet eens gezond verstand hebben.. Ik werk met alleen maar mannen maar die hebben meer begrip dan de collega's die jij hebt Bah wat zul je je dan beroerd voelen en woedend zeg na zo'n opmerking.
Nou, na dat werkoverleg heb ik niet echt lekker geslapen.. zag steeds die ene collega starten met haar verhaal over hoe en waarom ik nu die extra diensten zou moeten draaien... pff! Ik heb gisteren direct contact opgenomen met mijn leidinggevende en die kon zich goed voorstellen dat ik het er niet mee eens ben. Maar ergens voelde ik dat hij graag zou willen dat ik de weg met de minste weerstand kies en dat is het draaien van die diensten. Ik doe het niet hoor! Ik snap ook écht niet hoe je zoiets van je collega kunt vragen! Dat verbaast mij nog het meeste eigenlijk. Dat ze zelf niet inzien dat dit niet kan.
Ik ben trouwens wel een beetje bang voor de gevolgen.. ik hoor toch al niet zo bij het groepje dames. Daar heb ik dan nog geen problemen mee, omdat ik ze tijdens mijn werk niet nodig heb en in de pauze kom ik andere collega's tegen die ik wel heel leuk vind en zij mij ook Ik vrees dat de stemming op onze afdeling grimmig wordt. Er wordt ook flink geroddeld namelijk.
vraagje, tijdens jou verlof krijgt je baas betaald van het UWV om een vervanger voor jou aan het werk te zetten om je werk door te laten gaan... die moet dan toch ook die weekenddiensten draaien?? Of strijkt hij dat geld wel op, maar word er geen vervanger voor je in dienste genomen......?? dat mag namelijk niet!
Ik weet niet of het zo mag, maar dat is toch eigenlijk niet van toepassing? De werkgever mag het geld besteden aan wie hij wil. Of dat nou een vervanger is of zijn eigen personeel dat extra werkt dat maakt per saldo niks uit. De uren zullen toch opgevuld moeten worden. Bij mij werd er ook geen vervanger in dienst genomen. Zie maar eens iemand te vinden in de zorg die voor 4 maanden kan komen, met inwerken en alle ellende van dien. Bij mij zijn het de collega's die mijn diensten hebben opgevuld.
Wat flauw toch weer...........(van je collega´s dan he!). Straks is er iemand anders zwanger en zal jij een extra dienst draaien om het op te vangen, toch? Bij mij op het werk zijn ze ook zo ´sociaal´, niet dus, hier ook allemaal gezeur, gelukkig een leidinggevende die er tussen staat maar ik begrijp goed dat het je niet lekker zit. Probeer hier toch boven te staan, prioriteit nummer een is een goede zwangerschap en straks een gezond kindje, of niet?
Dit lijkt me een typisch geval van pech voor je collega's en je leidinggevende. Die laatste krijgt ervoor betaald om dit soort problemen op te lossen hoor! Dan had hij/zij maar geen leidinggevende moeten worden als hij/zij niet met dergelijke situaties om kan gaan. Wat je collega's betreft, lekker zo laten. Blijkbaar willen ze je ook helemaal niet betrekken bij hun "groepje" want dan zouden ze niet proberen je te chanteren op deze manier, want dat vind ik het: chantage! Het is echt niet jouw probleem en bovendien, hoe zie je dat voor je met een steeds dikker wordende buik allemaal weekenddiensten achter elkaar gaan draaien (want daar zal het wel op neerkomen).
Volgens mij is dat dan ook het soort mensen wat gaat lopen klagen dat ze "vrij" zijn op een Feestdag standaard.... omdat ze dan de feestdag niet kunnen 'genieten'. Voorbeeld Koninginnedag of de brugdag na Hemelvaart.... ik ben dus standaard op vrijdag vrij. Duuuh. Maar ik vind het echt k*t van je collega's dat ze zo hebben gereageerd! Hoe hadden ze het zelf gevonden (diegenen die nu al kinderen hebben) als men iets dergelijks tegen hen had gezegd???
Ik vind het niet kunnen en niet collegeaal. Heel goed van je dat je het niet gaat doen!! Ik werk in de zorg en wij MOETEN minimaal 2 weekenden in de maand werken. Ik ben er al met 25 weken uit gegaan omdat ik niet meer mocht werken van de gyn, maar het zou toch wat wezen als ik over 2 weken weer begin en ze me ineens gaan zeggen dat ik diensten van andere moet overnemen omdat mijn collega's zo hart hebben moeten werken toen ik er niet was. Als er bij je functie is aangegeven dat je dus ook werken moet in het weekend is dat peg voor jou collega's want die zullen het dan gewoon moeten overnemen mochten ze geen vervanger voor jou hebben... In de cao (als je die hebt) staat geloof ik ook aangegeven hoeveel weekenden je maximaal in een jaar mag werken.. tenminste dit staat wel bij mij vermeld. Wat betreft dat de sfeer anders gaat worden... meid een hoop mensen gunnen een ander gewoon niks.. in deze wereld is het vaak ikke ikke ikke... Roddelen doen ze overal. Bij mij werd er ook geroddeld omdat ik borstvoeding gaf en ze dit wel erg lastig inplannen vonden. Letterlijk werd er gezegt tegen een client van mij '' en dan is er hier weer een die haar kind MOET voeden'' Je moet erboven staan en nu aan jezelf denken... laat je vooral geen schuldgevoel aanpraten hoor!
Als er feestdagen in je verlof vallen, mag je die dan ook buiten je verlof inhalen? Das dezelfde logica en net zo krom.
Ik denk dat ik inderdaad zou zeggen jongens dat is niet mijn pakkie aan maar dat van de leiding, hun beslissen of er een vervanger komt of dat de uren verdeelt worden, zoek het maar met de leiding uit. Als jij voor een zieke in moet vallen nemen ze toch ook geen latere dienst van jou over? Niet te geloven hoe vreselijk kinderachtig volwassen vrouwen met kinderen nog wel! kunnen zijn.
Vind ook niet dat het jouw verantwoording is hoor...en inhalen vind ik al helemaal krankzinnig. Als je een week ziek bent haal je die later toch ook niet in...zwangerschapsverlof is zwangerschapsverlof, niks inhalen voor een ander. Als je collega's het er niet mee eens zijn moet de leiding een andere oplossing zoeken. Ik ben al thuis vanaf dat ik 3 maanden zwanger ben...en gelukkig zijn mijn collega's heel begripvol en lief (zo kan het dus ook)...die zeggen: we weten hoe graag jullie een kindje willen dus denk maar lekker aan jezelf...terwijl zij toch al mijn uren moeten overnemen...(lees harder werken omdat ik er niet ben). Nou meid denk maar lekker aan je baby-tje en jezelf en de pot op met die zeur collega's. Liefs Helia
Wat ongelooflijk flauw van je collega's om zo'n opmerking te plaatsen. Voor een leidinggevende valt het natuurlijk altijd te proberen om het op deze manier op te lossen, uiteindelijk is het zijn/haar verantwoordelijkheid om de openstaande diensten op te vangen tijdens je afwezigheid. Ik vindt het overigens niet netjes dat hij/zij dit tijdens een overleg op tafel smijt, dat zet jou en je collega's erg voor het blok en jullie bovendien recht tegenover elkaar als ik het zo lees. Meid, blijf lekker trouw aan je vooraf opgestelde rooster, maak een goede overdracht voor als je met verlof gaat (als dat nodig is) en geniet lekker van je zwangerschap! Laat ze maar kletsen! Vrienden maken kan je in je vrije tijd ook wel!
Als het goed is krijgt de werkgever jouw verlof vergoed, dus kan hij daar een ander voor inzetten. Ik zou ook de extra weekenden vooraf niet gaan werken hoor! Tuurlijk zijn de collega's daar ook niet blij mee, maar dat is hun probleem met de werkgever. Zij hebben recht op een vervangende gedurende jouw verlof. is wettelijk zo geregeld. Misschien kun je dat op je werk aangeven? Succes!
Echt waar, m'n mond valt open. Wat een achterlijke randdebielen! Wie denken ze wel niet dat ze zijn? Hou voet bij stuk hoor meid! En ga het vooral niet doen in een poging om de sfeer beter te maken want ze hebben al besloten dat jij niet bij hun groepje hoort. Dus dat zal dan ook niet gebeuren. Laat ze maar lekker in hun sop gaarkoken!
Belachelijk!!!! En zeker niet de weekenden voor hun gaan werken hoor. Je leidinggevende is degene die dit moet oplossen en dit mag hij niet van je eisen. Dus ze gaan maar lekker bij hem zeuren en onredelijk zijn, jij staat hier buiten. Erg onvolwassen van je collega's om zo te reageren naar jou toe. Nogmaals, het is jouw verantwoording niet, maar die van je leidinggevende en hij lost het maar op. Zou die collega's overigens ook volledig negeren nu. Als dit hun niveau is moet je er niets mee te maken willen hebben.