Vriend werkt momenteel niet, irritatie

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Marlena, 31 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.489
    1.649
    113
    Zoals de titel zegt, mijn vriend is momenteel werkloos. Ik zou mij daar niet mee bezig moeten houden, maar om de een of andere reden irriteert het me best wel.

    Even in het kort: hij is freelancer in de IT en vorig jaar hiermee begonnen. Sindsdien is hij vorig jaar 3 maanden zonder werk geweest, vervolgens 8 maanden met werk, en nu alweer 3 maanden zonder.
    Zelf werk ik fulltime.

    Aan de ene kant: hij betaalt gewoon nog steeds de helft van onze uitgaven, doet ook niet moeilijk, interesseert hem weinig. Het zou dus ook echt totaal niet mijn probleem moeten zijn.

    Aan de andere kant: hij is enorm kritisch op projecten, is een enorme uitsteller, toont mijns inziens echt te weinig initiatief en is veeeeel te positief ingesteld haha. Hij zegt al 3 maanden lang: komt goed, over 2 weken heb ik echt wel iets.

    Wat ik er lastig aan vind is dat ik graag wat meer in de toekomst kijk. Ik wil op een gegeven moment verhuizen of een huis kopen. Op alleen mijn inkomen gaat dat niet. Daarnaast heeft hij geen pensioen opgebouwd en geen extra spaargeld voor als hij langdurig ziek zou worden. Hij zegt hierop alleen maar: ik word echt niet ziek, ik betaal gewoon al mijn rekeningen en 'komt goedddd'. Heb nog genoeg voor eind van het jaar, dan zal ik pas blut zijn. Maar ja daar wil ik helemaal niet op wachten natuurlijk! En als het zo doorgaat heeft hij echt niet binnenkort ineens wel een project.

    Hoe zouden anderen hiermee omgaan? Gewoon lekker loslaten?
     
  2. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Oh nee daar zou ik snel klaar mee zijn! Mijn man en ik werken allebei in de IT en we komen veel zzp-ers tegen. Ik spreek regelmatig zzp-ers die geen fatsoenlijke verzekeringen hebben afgesloten maar wel hoofdkostwinner zijn thuis… zo onverstandig!!
    Iedereen kan ziek worden, zomaar, van het ene op het andere moment.

    Verder.. het leuke van zzp in de IT is dat je zelf de leuke opdrachten kan uitkiezen, maar dat is ook meteen het nadeel… je moet jezelf kunnen verkopen en je ergens naar binnen praten. Dat moet je ook maar net liggen, veel IT-ers zijn niet van die sociale wonders… dan heb je al een probleem.

    Is hij wel ooit in dienst geweest ergens? Detachering? Je hebt ook van die bemiddelingsbureaus voor zzp-ers… die gaan dan op zoek naar opdrachten voor jou. Heeft hij zoiets al eens geprobeerd?

    Hoe ziet hij de toekomst dan? Wil hij geen huis kopen?
     
    Syane, Havermout en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  3. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Nee, ik zou dit niet kunnen loslaten. Ik vind het heel onaantrekkelijk als iemand ambitieloos thuis zit, kom dan ook echt met een plan en ga iets doen. Wat doet hij dan de hele dag?

    Hij heeft samen met jou gekozen voor een kind, daar heb je verantwoordelijkheden voor die je samen aangaat. Ik denk ook dat het belangrijk is voor zijn CV dat hij kan aantonen dat hij continue opdrachten heeft, zo bouw je een mooi netwerk op. Als hij dat niet wil, en ook geen verzekering wil afsluiten en extra wil sparen voor pensioen en ziekte dan zou ik het erg waarderen dat hij weer in loondienst zou gaan. Deze onzekerheid zou ik niet fijn vinden.
     
    Vero0504 en Syane vinden dit leuk.
  4. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.988
    7.024
    113
    Oeh nee, ook niets voor mij.

    Ik wil dat man een baan heeft en een goede buffer heeft! Zou me niks bij een werkloze man voor kunnen stellen eerlijk gezegd. Zeker met een jong kindje; kom op zeg, met je luie donder van die bank af!
     
  5. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    730
    1.483
    93
    Denk dat het belangrijk is om uit te zoeken wat precies jouw irritatie is.
    Irritatie is vaak een signaal is dat er mogelijk sprake is van onderliggende onvervulde behoeftes en verlangens.
    Een ander heeft of doet iets (in overvloed) waar jij ook wel wat behoefte aan heb. Je vriend hoeft dus niet perse iets veranderen, want wat je zegt: hij betaalt wat hij moet betalen en doet niet moeilijk. Hij heeft nog genoeg geld voor de rest van het jaar, dus heeft daardoor om de mogelijkheid om kritisch zijn projecten te kiezen. De eerdere keuzes die hij maakte hebben ervoor gezorgd dat hij al 2 jaar achter elkaar 3 maanden niet hoefde te werken en nee heeft kunnen zeggen tegen projecten waar hij niet blij van werd en dat hij evengoed nog genoeg op zijn bank heeft voor de rest van dit jaar. Klinkt in mijn ogen als iemand die prima in staat is om keuzes te maken, en misschien zelfs betere keuzes heeft gemaakt dan ik.

    Zou je dit stuk over hem :
    Ook zo kunnen lezen en dat het dan over jou gaat?
    mocht dit het geval zijn dan weet je dat je hem niet moet aansturen om anders te doen. Maar dat je af moet kijken bij je vriend. Hoe kan jij jezelf ik wat meer rust gunnen.
     
    femkes, RobinBird, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    Ik ben het niet met je eens. Als zzp-er moet je verder dan maand kunnen kijken.
    En als je van de trap struikelt en daardoor niet kan werken is het belangrijk dat je voldoende buffer hebt.

    TS geeft aan graag een huis te willen kopen en ze hebben een kind. Dan kun je toch niet afwachten tot er een leuk project voorbij komt.
    Je als volwassene gedragen betekent ook dat je dingen moet doen die niet per se leuk zijn.

    Als je dat wel wil moet je vrijgezel blijven en zonodig bij je moeder op de bank slapen als je geld op is omdat je geen leuke opdrachten hebt en je geld op is.
     
    Sado, cowgirl80, Dubbelgeluk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.614
    113
    Vrouw
    Thuis
    Deelt hij jouw ambitie om een huis te kopen?
    Neemt hij nu meer verantwoordelijkheden in huis op omdat hij tijdelijk geen werk heeft?

    Ik denk dat jullie een goed gesprek moeten hebben, het doet er niet toe wat ik ervan vindt. Jij vindt het niets, dus daar zullen jullie over moeten praten.

    Voor mij persoonlijk zou het heel erg uitmaken hoe hij zijn tijd nu besteed. Hele dagen achter de PlayStation? Absolute nee! Maar is hij bezig zich op een andere manier nuttig te maken? Helpt hij bijvoorbeeld met de mantelzorg van een familielid? Of is hij bezig een vriend te helpen een garage te bouwen? Dat soort projecten zouden maken dat zolang hij zich aan jullie afspraken houdt, ik het niet erg zou vinden als hij een paar maanden zonder klus zit.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Ik sta best te kijken van de reacties. Als een moeder thuisblijft na de geboorte van een kindje, zeg men dan ook: kom van de bank af luie donder?:eek:

    Ik ben dus niet van mening dat je per se beiden moet werken.
    Ik zou daarin wel goede afspraken maken, dat duidelijk wordt wat zijn ideeën zijn en hoe hij het verder voor zich ziet.
    Misschien weet hij het zelf ook even niet zo goed
     
    femkes, Spectre, Adje en 11 anderen vinden dit leuk.
  9. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.859
    4.937
    113
    Ja, wel mee eens.
    Ik zou de taken duidelijk verdelen; als hij thuis is, lijkt het me logisch dat hij ook veel meer in het huishouden doet. En ook samen bespreken wat de toekomstplannen zijn.
     
    Zoe123, Neuzeke en tuc vinden dit leuk.
  10. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.001
    11.673
    113
    Vrouw
    Ik ben dus niet de enige die dat dacht:D
    Ik begon me al heel slecht te voelen als tbm:eek:

    We krijgen van @Marlena natuurlijk maar een heel klein beetje info. Logisch, je hoeft ook niet je hele hebben en houden hier uitgebreid neer te zetten.
    Ik denk dat in deze situatie communicatie het sleutelwoord is. Beiden hebben ideeën en verwachtingen. Maar weten blijkbaar van elkaar niet wat die zijn. Dat geeft irritatie.
    Vriend heeft nu, op 1 april, blijkbaar zoveel geld paraat dat hij al zijn lasten kan betalen tot het eind van het jaar. Top zeg, ik wou dat wij dat hadden:thumup:
    Eigenlijk leeft hij wel een heel relaxed leven, is dat goed of slecht? Tja dat is maar net hoe je daar tegenaan kijkt.

    Ik denk dat het belangrijk is dat jullie samen het gesprek aan gaan om te weten hoe jullie tegen de toekomst aan kijken. Hoe jullie daar invulling aan willen geven.
    Als vriend nu thuis loopt te lummelen en te niksen snap ik wel dat dat voor irritatie kan zorgen, maar neemt hij dan veel taken in huis op zich, dan wordt het een heel ander verhaal.

    Ga het gesprek aan, niet met verwijten. Want het een is niet beter of slechter dan het ander. Maar een stukje zekerheid is wel fijn. Dat snap ik.
     
    Adje, Bloem2310, Asil en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Maar in het geval van thuisblijfmoeder zijn neem ik aan dat het afgestemd is toch. Dat hoor ik niet terug. Als ik met mijn man had afgesproken dat ik zou werken en hij thuis zou blijven dan is alles prima natuurlijk. Maar mijn man en ik hebben bijv afgesproken allebei evenveel te werken en het huishouden verdeeld maar ook wat we sparen, wat we de kinderen later meegeven en uiteraard afgestemd dat alles goed gaat als er iets met ons gebeurd. Oftewel: volgens mij gaat het er hier om dat de verwachtingen (van elkaar) niet duidelijk zijn. Ik denk dat je moet uitspreken ts dat je je echt zorgen maakt en waarom. Misschien kunnen jullie dan meer op 1 lijn komen en een compromis sluiten die voor jullie beide werkt.
     
    Sado, chrystel73, Syane en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    #12 cowgirl80, 1 apr 2023
    Laatst bewerkt: 1 apr 2023
    Nee ik zeg niet tegen een jonge moeder “kom van de bank af luie donder” .. schrijf ik dat ergens?TS is zelf een jonge moeder en ze werkt full time! Haar man heeft niks geregeld voor als hij arbeidsongeschikt raakt, bouwt geen pensioen op. Dat is niet heel handig! Het lijkt me dat je er samen afspraken over moet kunnen maken wie er hoeveel werkt en hoeveel thuis is. En dat je samen een beeld hebt over de toekomst wat een beetje overeenkomt… Als er uit die afspraken komt dat 1 van de 2 thuis is en dat financiële plaatje klopt en het is naar beider zin , dan is dat prima. Maar dat is hier duidelijk niet het geval.
    Ts schrijft dat de reden dat hij niet werkt is dat hij alleen hele leuke opdrachten wel doen, niet dat hij dolgraag voor zijn kind wil zorgen.

    Gaten in je cv is trouwens ook niet heel handig. Een nieuwe opdrachtgever kan zich daar ook door laten afschrikken. Nog een nadeel van zzp-er zijn.
     
    Sado, Syane, Dubbelgeluk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.044
    113
    #13 Vero0504, 1 apr 2023
    Laatst bewerkt: 1 apr 2023
    Lijkt mij dat als t financieel geen issue is en de thuisblijvende de boel thuis regelt (als ware thuisblijfvader) om de werkende te ondersteunen/te ontzien er doorgaans niet heel snel irritatie optreed.

    Dat is een ander verhaal wanneer de enige werkende thuis ook nog eens t (nagenoeg) hele huishouden staat te doen. Maar of dat aan de hand is, is niet te herleiden.

    Wat betreft werk, inkomen en zekerheid. Ik zou t toch wel waarderen als er een voorziening is. Je bent samen en niet meer alleen. Als t alleen voor jezelf is kan je zo'n gok nog wagen, dan heb je ook alleen jezelf ermee als t misloopt.

    Ziek worden is 1 ding, je kan ook van je fiets gebeukt worden door een ander en gewoon rot vallen. Als je analytische functies te grazen genomen worden (direct, indirect door energie issues) kan je IT wel gedag zeggen.


    Zijn ook werkgevers die geen probleem ermee hebben om een parttime medewerker te hebben die in de overige tijd ZZP'er is, daar zijn prima afspraken over te maken. Al geeft dat meer gedoe administratief dan volledig loondienst.

    Op deze manier zou ik geen huis samen willen kopen. Je bent zelf namelijk ook hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld en wat ze bij de ene niet kunnen halen, halen ze bij de ander.
     
    Syane vindt dit leuk.
  14. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    Vooral die (te) positieve instelling zou me storen. Werk komt niet per se aanwaaien, en als je al 3 maanden verkondigt over 2 weken wel werk te hebben, gaat er toch echt iets mis. Het klinkt alsof hij zijn ZZP-er schap misschien niet goed heeft ingeschat, en dat jullie daarin ook andere verwachtingen hebben. Het zou mij ook storen dat hij geen geld apart legt voor pensioen en andere zaken, zoals dat van een ZZP-er verwacht wordt. Al met al klinkt het wat onverantwoordelijk en dat lijkt me onaantrekkelijk en zou ik me aan storen.

    Ik ben ook wel benieuwd wat hij nu dan zoal in huis doet. Is je kind thuis ook, of naar de opvang? Worden er klusjes opgepakt die al een tijdje zijn blijven liggen? En wil hij op termijn ook een huis kopen? Tijd voor een gesprek met hem, denk ik.
     
    Syane en Havermout vinden dit leuk.
  15. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Ja dat vooral ook: pensioen, verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid, sparen, huis kopen.. dat raakt toch allemaal je gezin en toch ook jou? Ik vind dit echt totaal een andere vergelijking dan als er iemand thuisblijfouder is want dan stem je af en neem ik aan dat dit (bij de ander) allemaal geregeld is. Of dat je in elk geval samen de bewuste keuzes hebt genomen (niet verzekeren want te duur maar je spaart er dus zelf extra voor, geen wens tot huis willen kopen maar blijven huren, niet sparen want vinden het belangrijk dat er 1 thuis blijft, etc)
     
    Syane, cowgirl80 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  16. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.489
    1.649
    113
    Wauw thanks allemaal voor de vele reacties! Ben dus niet de enige die het zou irriteren;)

    Om even de situatie duidelijker te schetsen: hij wil alles 50 procent gelijk regelen. Wil echt niet dat ik maar 3 dagen werk bijvoorbeeld want we moeten beiden evenveel werken en even veel voor de baby zorgen (zijn idee). Dat waren de afspraken. Hij wil heel graag een huis kopen, maar zegt al jaren: misschien volgend jaar, als het financieel kan. Nu is hij zzp'er en is hij er van overtuigd over 2 jaar samen een huis te kunnen kopen maar weet ook dat dat zo niet gaat. Hij zegt alleen maar: komt goed. Daarnaast irriteert me ook het volgende: ik neem om de week op maandag ouderschapsverlof op om voor de baby te zorgen. Mijn moeder pastte de andere maandag op. Wil ze nu niet doen zolang hij niet werkt omdat ze dat niet nodig vindt. Vind ik logisch. Mijn vriend niet. Die klaagt alleen maar dat we nog een dag extra opvang hadden moeten regelen en ervan baalt afhankelijk te zijn van mijn moeder. Ik vind dat raar. Is toch ook zijn kind en hij werkt niet?
    Het is overigens niet dat hij de hele dag lui op zijn reet zit gelukkig. Hij staat tijdig op en zit de hele dag achter zijn computer zijn eigen hobby projecten uit te voeren. Goed voor zijn portfolio, ben ik met hem eens. Maar ja er komt niks binnen en ja hij kan tot het einde van het jaar uitzitten maar dan is hij echt blut. Geen pensioen en geen ziektegeld. Is zijn probleem, maar ergens natuurlijk uiteindelijk ook mijn probleem. Want hoe wil hij dan de huur gaan betalen? Als we nou hadden afgesproken dat hij nu meer voor de kleine zorgt of andere gezamenlijke dingen oppakt, maar dat vindt hij niet nodig en vindt het nu al zo heftig dat hij een extra dag 'papa' dag heeft op de maandag. Daarnaast inderdaad die te positieve instelling, komt goed zegt hij alleen maar. Maar ik weet nog hoe graag hij wilde sparen voor zijn pensioen en ziektegeld. En hard werken om een huis te kunnen kopen. Nu denkt hij alleen maar: heb nog genoeg geld om uit te geven. Hij denkt gewoon totaal niet aan onze toekomst en leeft alleen maar in het nu. Ook gaf hij gisteren aan niet zeker te weten voor een tweede te gaan ooit met als reden: werk is voor mij zo belangrijk, ik wil daar gewoon fulltime aan zitten en misschien ook een bedrijf beginnen. Zoveel van dat soort praatjes, maar hij doet er niks mee.

    Overigens accepteer ik het echt wel als hij geen tweede wil, maar dit vind ik rare redenen in zijn situatie. We praten er veel over maar hij kan het gewoon niet zo zien als ik. Hij leeft gewoon echt alleen in het nu... Wel met plannen in de toekomst, die hij uiteindelijk 'wel ziet en kijkt wat er op zich afkomt'
     
  17. tortelduif

    tortelduif Actief lid

    11 dec 2021
    303
    254
    63
    Vrouw
    Oei, ik zou hier echt totaal niet blij mee zijn. Ik snap heel goed dat je dit niet wil accepteren. Merk je een gedragsverandering bij hem sinds de geboorte van jullie kleintje? Mogelijk dat hij moeite heeft met de overgang naar een gezin zijn en baat zou hebben bij een gesprek met een professional hierover? Klinkt namelijk alsof hij een beetje terugvalt in een staat van vrijgezel-zonder-verantwoordelijkheden, en dat kun je gewoon niet maken als je een gezin hebt. Zeker dat wat hij zei over niet voor een tweede willen gaan omdat hij fulltime wil werken terwijl hij nu niets doet, klinkt als vluchtgedrag en dat het hem allemaal te veel is.

    Je bent samen voor een kind gegaan, daar hoort m.i. ook bij dat je financieel verantwoordelijk bent en een buffer hebt/opbouwt (als dat kan natuurlijk, maar dat is hier zeker het geval). En hij bezorgt jullie ook meer kosten nu neem ik aan want kdv wordt niet vergoed als één ouder thuis is toch?
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Tja ik weet niet… ik doe zelf op mn werk regelmatig intakes, ook van zzp-ers , en ik ben nooit zo onder de indruk van hobbyprojecten. Die hoeven aan geen enkele kwaliteitseis te voldoen, ze worden door niemand beoordeeld in de praktijk… het is niet zo’n waardevolle referentie als een echte opdracht bij een klant zou zijn. Als hij ze gebruikt om zichzelf dingen aan te leren, ok, dat is prima. Maar daarna moet hij de kennis toch echt gaan toepassen in de praktijk ergens.

    Geld opmaken tot je blut bent kan prima als je in loondienst bent, of andere zekerheden achter de hand hebt. Of als je in een studentenhuis woont en geen enkele verantwoordelijkheid hebt. Maar ik vind het echt niet slim als je zzp-er bent en een gezin hebt…

    Ik zou een goed gesprek hebben en hem flink confronteren. Mijn man en ik vonden het ook heel belangrijk om 50/50 voor onze kinderen te zorgen en we zijn ook dol op ons werk, dat is niet altijd makkelijk om eerlijk te doen. Maar nu werk jij fulltime en hij werkt niet, dat lijkt me zeker niet eerlijk.
     
    Sado, Syane, Dubbelgeluk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    863
    1.247
    93
    Bedoel je dan KDV? Want besef wel dat als je vriend langer dan 3 maanden geen werk heeft je het recht op kinderopvangtoeslag verliest. Omdat ook de belastingdienst vindt dat hij dan prima voor z’n eigen kind kan zorgen ;).
     
    Lies1611, Felice, Kraanvogel en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.318
    4.700
    113
    Vrouw
    Beetje vreemde instelling van je vriend.. is toch logisch dat als hij thuis is hij voor jullie zoontje kan zorgen die dag. Ik snap je moeder helemaal..

    Misschien toch duidelijkere afspraken maken, zolang hij thuis zit hij ook meer voor jullie zoontje zorgt en in het huis doet?!

    succes!
     
    Syane vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina