Vriendinnen, een derde wiel aan de wagen voelen. .

Discussie in 'De lounge' gestart door Poppy1987, 22 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Ik zit er al best een tijdje mee en weet niet wat ik met dit topic wil. Weet ook niet zo goed wat ik met de situatie aan moet.... Maar even van me afschrijven is al fijn.

    Ik heb 2 vanuit mijn gedachten goeie vriendinnen. Kennen elkaar al sinds de middelbare school. Zij hebben echter al kindjes van 8 jaar en mijn oudste is 2 jaar. Dat is soms best een kloof maar zou geen kloof moeten zijn in je vriendschap.
    We zijn met zijn drieën, weleens op vakantie geweest, deden elke 3 maanden wel een leuk daguitje maar het wordt steeds minder.
    Ik merk nu dat zij samen steeds meer dingen doen, zonder mij dus.
    Dat delen ze dan op instagram en facebook en zie ik voorbij komen.
    2 weken terug ook, dan vraag ik begin van de week wanneer we weer eens een drankje gaan doen en dan wordt er met moeite wat afgesproken en een paar dagen later zie ik dan foto's voorbij komen dat ze samen een drankje in de kroeg doen.... Dat doet best zeer. Waarom hebben ze mij dan niet uitgenodigd?

    Nu heb ik ook te horen gekregen dat (nadat mijn man er dus maar naar gevraagd heeft of er wat geregeld wordt) ze beide niet zo'n zin hadden om een babyshower te regelen en dat mijn zus dat maar moet regelen. Ook was er gelijk wrijving in een appgroep en heeft één van die twee vriendinnen nogal onaardig gedaan op ideeën die door mijn schoonfamilie aangedragen werden.

    Nu begint het mij allemaal wat tegen te staan en mijn man heeft er ook wel eens een opmerking over gemaakt dat ik me buitengesloten voel maar dan zeggen ze dat ze per toeval elkaar tegen komen en dat er niets aan de hand is. Als ik ernaar vraag krijg ik ook zoiets te horen maar voel me zo een derde wiel aan de wagen.
    Het doet me echt zeer en voel me soms zo alleen erdoor.
    Ik merk ook dat ik nu dus geen zin meer heb in ons komende afspraak en wil die het liefst afzeggen.... Ik probeer ook meer met 2 andere uit het oog verloren vriendinnen weer een band op te bouwen omdat ik anders helemaal niemand meer heb.
     
  2. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou dit komt inderdaad wel heel erg kwetsend over. Ik heb ook vriendinnen met oudere kinderen, mijn oudste is 16 jaar en zij hebben kinderen die al in de twintig zijn maar dit is nooit een obstakel geweest. Kan me daar ook werkelijk niets bij voorstellen dat dit een issue zou moeten zijn in een vriendschap. Ik zou het toch echt een keer met ze bespreken en ook jouw gevoel daar in benoemen en ik vind hun gedrag ook echt heel kinderachtig en puberaal overkomen.
     
  3. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ik heb vriendinnen met kinderen die een aantal jaar ouder zijn, ik heb vriendinnen bij wie kinderen krijgen niet lukt. We zijn allemaal vriendinnen van elkaar. Maar wij gaan echt niet zo met elkaar om. Het is wat je zegt: kinderen zouden in een vriendschap geen issue moeten zijn.
    Echte vriendinnen zouden, als jij uitgesproken hebt hoe ze jou laten voelen (en niet je man), wat meer hun best moeten doen om dat gevoel weg te laten halen bij jou, niet op dezelfde manier doorgaan. Want dan geven ze niks om jouw gevoelens en dat zijn geen echte vrienden.
    Als je vrienden je al ongelukkig laten voelen, kan je beter alleen vijanden hebben, dan weet je iig wat je kan verwachten :)
    Niet leuk deze situatie, succes.
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  4. Dielle

    Dielle Fanatiek lid

    18 dec 2017
    1.583
    1.160
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik herken het wel.
    Ik heb vanaf de lagere school een hele goede vriendin gehad. We deden later alles samen. Gingen elk jaar op vakantie samen met onze vriendjes, deden op de MBO dezelfde opleiding, gingen bij dezelfde werkgever werken.
    Hadden een hele sterke band. Beide hadden we al heel lang een relatie. Ik nu nog steeds 22 jaar inmiddels. Met haar vriend ging het uiteindelijk uit. Vanaf die tijd ging het bergafwaards. Zij ging weer meer stappen en ik had al kindjes dus ik had daar wat minder behoefte aan.

    Tijd erna kreeg ze een relatie met een goede vriend van ons. Daar heeft ze nu ook een gezinnetje mee. Het contact is nooit meer hetzelfde geworden maar er was wel weer meer contact.

    Vanaf de middelbare school heb ik nog een hele goede vriendin. Zij en mijn andere andere vriendin kenden elkaar van de verjaardagen bij ons.
    Nu hebben ze beide een dochter van ongeveer dezelfde leeftijd en zijn ze beste vriendinnen. Gaan samen op vakantie en doen veel dingen samen.
    Ik heb het wel eens uitgesproken maar weet je je kunt niets forceren. Het is zoals het is. Vind het alleen erg jammer dat het contact wat ik al jaren had dat dat nu niet meer zo hecht is.
    Ik had gehoopt toen vriendin1 weer een relatie kreeg en haar gezinnetje dat we weer wat meer nader tot elkaar zouden komen.
    Ipv daarvan is ze meer naar die andere vriendin getrokken.

    Ik heb het maar geaccepteerd.

    Ik denk dat jij dat ook moet doen. Je kunt niets forceren. Vooral ook omdat je het al aantal keer hebt aangegeven.
     
    Dubbelgeluk en Paardenbloem vinden dit leuk.
  5. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Oh wat moet dit lastig voor je zijn, want je doet niet zomaar afstand van vriendinnen die je al zolang kent.. Zoals ik het nu lees doet het je alleen maar pijn, natuurlijk is het kwetsend hoe ze doen tegen jou, en al zouden ze elkaar zijn tegengekomen per toeval.. dan hadden ze je ook last minute kunnen vragen. Luister naar je onderbuikgevoel, want die liegt niet..

    Ik denk alles bij elkaar dat je er beter afstand van kunt nemen en je lekker focussen op je gezin en andere contacten. Laat ze maar lekker met z'n twee, dat kun je toch niet tegenhouden. En je wil ook geen geforceerde vriendschap. Uit ervaring weet ik hoe lastig dit kan zijn, maar zodra je die stap hebt gezet voelt het tegelijkertijd ook heel bevrijdend. Je kiest voor jezelf, je bent het 'waard' om gezien te worden door vriendinnen.
     
  6. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.325
    2.031
    113
    Wat vervelend voor je! Ik snap helemaal dat je je buitengesloten voelt.

    In het leven raak je soms ook vrienden kwijt. Helaas maar waar. Vriendschappen kan je niet forceren en zou daar ook de moeite niet in stoppen. Maar ik snap dat dat lastig is als je elkaar al zo lang kent.
    Vriendinnen horen je geen vervelend gevoel te geven.

    Ik zou de situatie accepteren en afstand nemen. En ga inderdaad lekker je energie steken in andere vriendschappen.
    Als je kleine straks op de basisschool zit kom je vaak ook weer nieuwe contacten tegen.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  7. Nijn18

    Nijn18 Bekend lid

    14 sep 2015
    517
    469
    63
    Vrouw
    Heel herkenbaar helaas. Inmiddels hebben we nog amper contact en maakt het mij niet meer uit. Maar in die tijd zeker wel. Op dit moment heb ik eigenlijk helemaal geen echte vriendinnen meer. Wel genoeg kennissen waar we mee afspreken, maar geen echte vriendin die ik vaak app of bel en waar ik mee afspreek. Dat mis ik echt wel en mijn man zegt dan ook altijd dat ik er op uit moet gaan naar plekken waar meer vrouwen zijn, maar meestal kennen die vrouwen elkaar daar ook allemaal al en schiet ik nog niks op. maar het is wel heel lastig, dus ik snap je heel goed, maar als het niet meer vanuit hun komt, dan vraag ik me af of je er zelf nog wel moeite voor moet doen.. hoe lastig dat ook is. Je kunt het inderdaad niet forceren zoals meerdere hier al zeggen.
    Wel heel jammer dat het zo loopt :( succes!
     
  8. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Als ik het goed heb gelezen dan
    1. Is het moeilijk wat af te spreken maar zie je ze samen voorbij komen op facebook of insta.
    2. Heeft je man gezegd hoe jij je voelde.
    3. Willen ze geen babyshower organiseren.
    4. Hebben raar gereageerd op ideeën van schoonfamilie.

    Euhm. Ik vind dit genoeg ingrediënten om de vriendschap zo dood te laden bloeden. Ergens heb ik het idee, van wat ik zo lees, dat zij daar al mee bezig zijn.
    Heel naar en hard en vervelend. Maar ik ging niet bedelen om aandacht, af te spreken of wat dan ook.
    Het moet van beide kanten komen en anders vind ik het zonde van mijn tijd. Ik hoop dat jij dat ook zo kan voelen ;)
     
    Gewooniemand, Neuzeke, mutskuh en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Zulema

    Zulema Fanatiek lid

    8 aug 2019
    1.670
    1.136
    113
    Vrouw
    Ah wat naar! Dat doet zeker zeer.
    Ik zou nog één poging doen het bespreekbaar te maken, blijft je gevoel hetzelfde zou ik even afstand nemen en kijken of het vanuit één van hun komt, gebeurt dat niet dan weet je genoeg, hoe pijnlijk het ook is.
     
  10. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.401
    13.232
    113
    Vrouw
    Wat ontzettend lastig en vriendinnen zouden je dat gevoel eigenlijk niet moeten geven.. iedereen verandert en hun leven ook en daardoor heb je soms periodes dat je misschien wat minder met de een hebt en wat meer met de ander.. dat kan.. maar zoals ik dit lees is er wel wat bij hun.. en durven hun dat niet gewoon eerlijk te zeggen.. want het is nu wel bij ze aangekaart en blijkbaar doen ze daar dus helemaal niks mee.. je kan het zelf nog een keer bespreken met ze.. maar hoe moeilijk ook, zou ik het daarna loslaten. Misschien als jij het afhoudt, dat ze dan weer meer naar jou toe groeien.. of dat het gewoon verwatert.. maar kies voor jezelf en misschien inderdaad activiteiten ondernemen waardoor je nieuwe vriendinnen kan ontmoeten.. maar het is zeker pijnlijk :( dikke knuffel!
     
  11. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Ik denk dat jij veel meer waard bent dan die vriendschap. Ik weet ook zeker dat je weer iemand tegen komt die jij op een gegeven moment je beste vriendin kan noemen. Twijfel niet aan jezelf. Deze vriendschap maakt je alleen maar onzeker en is niet in evenwicht en ik bedoel niet dat het ik doe dit, dus jij doet dat moet zijn, maar ze gedragen zich gewoon niet als vriendinnen. Ze zijn ontzettend onfatsoenlijk en kwetsend.
     
    Orchid24, GossipGirlxoxo en citroenrasp vinden dit leuk.
  12. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Bedankt voor de lieve reacties en bemoedigende woorden! Fijn om toch dde ideeën van buitenstaanders te lezen ookal zijn die best kwetsend en doen ze zeer.

    Ik vind het heel lastig maar denk dat jullie allemaal wel gelijk hebben. Al vraag ik me zeker af wat ik verkeerd doe maar kan het niet zo verzinnen....

    De komende afspraak ga ik denk maar afzeggen en dan wacht ik die babyshower af en stuur ook wel gewoon een bericht als de kleine er is en uiteraard een kaartje.
    Maar verder laat ik het denk maar gaan. En als het dan nog een keer gebeurd dat zij wel wat afspreken dan zal ik vragen waarom ze mij niet meevroegen.

    Heb teruggelezen in ons appgroepje en ik ben het steeds die vraagt om wat af te spreken. Heel jammer om dat te concluderen!
     
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik moet een klein beetje tegengeluid geven.
    Ik heb een vriendinnengroep van 5 vriendinnen waar ik al vanaf kind bevriend mee ben. We hebben een app groepje en zien elkaar buiten verjaardagen met zijn 5en samen misschien nog eens in de 2 maanden. Sinds mijn jongste erbij is zeg ik vaker nee tegen groeps dingen maar ga ik bijv. Wel die week met 1 van de vriendinnen wat doen (soms met de kinderen die even oud zijn soms zonder). En niet omdat ik niet met de anderen weg wil maar het is altijd zo een geplan met zijn allen en ik vind spontaan veel leuker. Ik stel ook haast nooit voor wat te doen ik sluit me meestal bij ideeen van anderen aan. Maar doordat ik de 1 meer zie dan de ander is het niet zo dat ik minder van de anderen hou! Zeker weten niet zelfs. Maar ik zal vriendin 1 sneller bellen als ik wat te klagen heb over het huishouden, vriendin 2 als ik over de kinderen wil kletsen en vriendin 3 weer om andere dingen te bespreken. Het is niet zo dat die anderen dan minder belangrijk zijn op dat moment maar over bepaalde onderwerpen zit ik meer op lijn met de 1 dan de ander.
     
  14. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.449
    3.779
    113
    Daarom heb ik geen vriendinnen. Hooguit wat kennissen. Scheelt een hoop gezeur en gekwetste gevoelens wanneer iets even anders loopt.
     
  15. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Ik denk dat dit gewoon een gezonde relatie is tussen 5 vriendinnen. Met de 1 bespreek ik ook onderwerp A terwijl ik dat met vriendin 2 absoluut niet doe. En met de 1 doe ik dit en met de ander doe ik dat. Ik vind dit dan ook geen tegengeluid maar meer een idee over hoe goed een vriendinnen groep wel in elkaar kan zitten. Ik weet zeker dat je dat al doet, maar koester dat, het klinkt als heel fijn. ❤️
     
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ja ze zijn me heilig. Alle 5 op hun eigen manier. Dit is voor het leven ❤
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  17. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    TO wat een vervelende situatie. Helaas herkenbaar. Soms groeien vriendinnen gewoon uit elkaar. Ik heb het ook meegemaakt. Was wel een iets andere situatie, maar mijn allerbeste vriendin die ik al letterlijk mijn hele leven kende en ik zijn ook uit elkaar gegroeid. Ik had nooit gedacht dat het kon, maar het gebeurde gewoon. En dan kun je er niet veel aan doen.

    Probeer he idd ook op andere vriendinnen te richten. Dat probeer ik ook, is lastig, maar het is toch fijn om wel wat contacten te hebben.
     
  18. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Mijn post klonk geloof ik niet zo aardig, maar zo bedoelde ik het wel. :oops:
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Gl0ria

    Gl0ria Niet meer actief

    Wat vervelend TS! Ik kan mij heel goed voorstellen dat je er mee zit en het aan je knaagt.

    heb zelf ook geen hele diepe "we delen alles" vriendschap meer. Verwaterd, uit elkaar gegroeid of vervelende gebeurtenissen. Vrienden en kennissen genoeg maar echt diepgaand niet. Erg jammer, heb ook erg getwijfeld aan mijzelf, soms doe ik dat nog wel eens. Ik mis dat wel. Ik zou niet weten waar ik op mijn leeftijd nog zo'n diepe vriendschap zou "tegenkomen"

    Kop op TS, maak het bespreekbaar. Soms zijn eerlijke antwoorden pijnlijk maar heb je wel meteen duidelijkheid.
     
  20. Kaatje92

    Kaatje92 Fanatiek lid

    7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Wat super vervelend voor je zeg!
    Heb je zelf al eens met ze gepraat? Mijn inziens zijn vriendinnen personen waar je alles bij kwijt kunt en waar je altijd terecht kunt. Praat erover.
    Als ze je echt buiten blijven sluiten, ben je ze liever kwijt dan rijk.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina