Hi! Mijn dochter zit net in de eerste en heeft het best leuk, alleen zijn er in die paar weken al een paar 'meidendrama's) geweest. (Boze meiden, of elkaar buitensluiten). Mijn dochter is vrij open en elke dag hoor ik het aan en kan soms echt niet slapen van het gedoe (ik ben vrij gevoelig en laat het dan moeilijk los). Nu weer, vanmiddag is ze in de steek gelaten door haar vriendinnen en ze is heel verdrietig, ze vraagt mij wat te doen.. In hoeverre bemoeien jullie je nog met meidengedoe op die leeftijd? En hoe kan ik het meeer loslaten voor mezelf? En iemand een goede tip wat ik haar kan geven, als ze weer zo haar in de steek laten? Ik vind het maar lastig en stressvol
Wat rot zeg. Meiden onderling is wel vaker gezeur. Ik weet dat toen mijn oudste dochter in de brugklas zat er ook wel wat gedoe was, zij was daar sws niet bij betrokken maar wel andere meiden onderling. Dat ging uiteindelijk best ver dat ieder geval de moeders contact met elkaar hebben gezocht. Wat bedoel je precies met in de steek laten? Zijn ze weggefietst en hebben ze haar achter gelaten? Loslaten vind ik ook altijd makkelijker gezegd dan gedaan, ik zou er ook wakker van liggen. Ik zou tegen je dochter zeggen dat ze het zich niet teveel moet aantrekken en ook wel vertellen dat het vaak niet persoonlijk is maar dat er altijd een aantal zijn die meelopen met de groep. Wel lastig want ik heb het zelf nog nooit zo aan de hand gehad. Steun haar ieder geval maar probeer er niet teveel in mee te gaan. Uiteindelijk lost het zichzelf ook wel weer op.
Weet dat je niet de enige moeder bent die wakker ligt van zulke dingen. Onze dochter had dit ook in het eerste jaar. Had er echt buikpijn van. Op een gegeven moment wenste ik bijna dat ze me niet alles vertelde. Het wordt echt beter als ze een jaar verder zijn. Het is super lastig om je hier nog mee te gaan bemoeien. Loopt het echt uit de hand dan aan de bel trekken bij de mentor en voor de rest….its up to her.
Lastig Meiden kunnen erg gemeen zijn en het hangt er een beetje van af wat er gebeurt Ik zou advies geven en verder me er niet mee bemoeien mits het echt te erg word
Jep meiden kunnen zo gemeen zijn. Hier zoveel mogelijk met rust gelaten, maar soms moet je toch even je ermee bemoeien. Leuk is anders in elk geval.
Dat is niet alleen een meiden ding. Onze zoon heeft er heel veel last van.bik herken wat je schrijft.over het moeilijk los laten. Hij wil me ook alles vertellen. Dan is de last voor hem minder en valt soms bij mij heel zwaar. Wij hebben alleen een gevoelige hb jongen van 10. Hij heeft nog nooit ergens bij gepast. We krijgen al jaren verhalen die echt niet leuk zijn. Inmiddels weten we er iets beter om mee om te gaan. Wij kijken wat is je aandeel en waar heb jij invloed op. Is er wat voorgevallen waardoor ze je dochter die dag hebben laten vallen?
Hier ook veel problemen met een gevoelige jongen die nergens bij hoorde en het moeilijk had op school. Ik kon dat ook niet loslaten hoor, je bent er toch de hele tijd mee bezig, met luisteren en adviezen geven. Uiteindelijk heeft bij ons de mentor wel ingegrepen en geholpen een groepje te maken van een paar niet-populaire kinderen bijelkaar. Ze hebben heel weinig metelkaar gemeen anders dan dat het buitenbeentjes zijn… maar ze doen tenminste aardig tegen elkaar en er is geen ruzie en zoon gaat weer ontspannen naar school. Hij zit nu in de derde en eindelijk is hij een beetje geland op de middelbare … Ik vertrouw erop dat hij ooit die echte vrienden nog wel gaat krijgen, misschien later als hij gaat studeren of werken. Maar ik weet dat het een lieve sociale leuke jongen is die echt zijn draai ooit wel gaat vinden. Ik denk dat dat vertrouwen me ook wel helpt nu om het los te laten.
Bedankt voor de reacties, fijn te weten dat ik niet te overdreven doe met er van wakker liggen... Ze zijnaden groepje van 3, en ineens trekken de andere 2 samen op en negeren haar, doen onaardig. Ik heb maar gezegd dat ze, als ze zo lelijk blijven doen maar gezellig bij andere leuke meiden uit de klas moet gaan zitten. 1 vriendin ervan is al haar vriendinnetje sinds groep 3, dus ze kent haar heel goed. Wat heftig dat het zo lang kan duren om echt te aarden als ik jullie zo lees...
Hier ook gehad, met groepje van 4. Inmiddels zijn dochter en 1 meisje nog steeds vriendinnen en de andere 2 gaan hun eigen weg op/buiten school. Als moeders geprobeerd om het als groepje te laten werken maar dat ging gewoon echt niet. Dus nu is het "vermijd elkaar waar kan en zo niet doe normaal zodat jij niet de aanstichter bent"
In de brugklas moeten ze elkaar nog of soms juist weer vinden. En ook zichzelf. Er verandert zoveel. Maakt het niet leuker, maar heel ongebruikelijk is het niet… En heel logisch dat je er als moeder mee bezig bent, het blijft je kind en je wil graag dat je kind gelukkig is. Ik denk wel dat het juist nu belangrijk is om haar het zoveel mogelijk zelf aan te laten pakken/op te laten lossen. Daar leren ze van. Natuurlijk blijven luisteren en indien gewenst advies geven, maar verdere stappen zou ik alleen in extreme gevallen doen en alleen in overleg met (en bij voorkeur met toestemming van) je dochter.
Ja zo'n soort situatie had mijn dochter ook. Haar beste vriendin sinds groep 1 liet haar ineens in de steek. Heeft echt wel even geduurd voor ze daar overheen was. Nu heeft ze gelukkig andere vriendinnen, maar het was best heftig om ineens genegeerd te worden. Denk idd dat het stimuleren om met anderen om te gaan handig is.
Zo sneu voor je dochter maar 3 meiden samen Dan is er vaak 1 die over blijft Ik zou haar ook adviseren met andere meiden om te gaan
Mijn oudste zit ook in de brugklas. En ik merk ook dat ze nog zo zoekend zijn. Hier ook een dochter die mij echt alles verteld. En waardoor ik me er ook druk om maak. Met zijn 3en is inderdaad heel lastig omdat er vaak 1 buiten valt. Probeer haar te zeggen wat meer rond te kijken in de klas. Ik merk ook dat mijn dochter in de 1e 2 weken een meisje leuk leek. Ze had zoiets die vind ik echt wel het leukst maar nu in de 5e week zegt ze dat ze haar toch minder leuk vind als gedacht. Ze zijn zo zoekend en soms komt de ware aard pas later boven
Nou ze is vandaag compleet genegeerd door die 2 meiden, maar ik ben trots op mijn dochter. Ze heeft vandaag gezeten bij 2 andere meiden, en die waren heel lief en gezellig (wel meiden die ook vapen met hun 12 jaar maar dat is weer een andere zorg). Deze meiden vond ze vorige week vreselijk maar blijkbaar toch niet. Ze fietste altijd samen met haar vriendin maar ze heeft uit haarzelf gezegd dat ze dat nu niet meer doet, dat vind ik wel goed dat ze zo niet met zich laat sollen. Fijn ook wel herkenning te horen!
Dat lost ze goed op. Ik zat later te denken maar mijn oudste dochter had in het begin ook wel even gezeur met een groepje van 3. Wel/ niet fietsen en dan gingen die andere 2 ineens weer met de bus. Het mooie is dat ze met 1 van die andere meiden al jaren beste vriendin is en met die ander heeft ze nog maar nauwelijks contact, zo kan het ook lopen. Ze komen er uiteindelijk vanzelf wel achter of die ander nu echt wel zo leuk en gezellig is.
Een andere zorg, maar wel een hele grote! Ik vind vapen echt een no go op 12jarige leeftijd en als die meiden daar al om bekend staan zou ik het zeker niet stimuleren om daar dikke vriendinnen mee te worden. Lastig dat ze zo genegeerd wordt en niet leuk. Hier gelukkig nog geen gedoe in de brugklas met meiden onderling. Hopelijk blijft dat voorlopig zo
Pfff vapen met 12... Echt? Op de middelbare school v mijn oudste, nu ook in de eerste klas, mag je in school geen rookwaar laten zien. Roken/vapen op het school terrein is verboden. En de eerste en tweede klassers mogen onder schooltijd niet vh terrein af sinds dit schooljaar. Ik vind het goed! Ik vraag me af hoe een 12 jarige al aan een vape komt....
Vapen met 12 jaar, kan gewoon echt niet. Hoe komen die kinderen ook aan zo'n vape? Poosje terug zat mijn jongste dochter naast me in de auto en die zegt ineens van kijk mam daar staan kinderen bij die speeltuin die net zou oud zijn als ik ben 11/12 jaar en die zijn aan het vapen. Dat vond ze zo ontzettend stom en raar. Ik mag hopen dat ze hier achter blijft staan. Zij gaat volgend jaar naar het VO en ik hoop dat zij zich ook een beetje staande zal houden binnen de wetten en regels van de meiden onderling.
Hier zit dochter in het derde van de middelbare en al zoveel mee gemaakt. Heb een lieve loyale sociale dochter maar heeft echt moeten leren niet vriendinnen te willen blijven met meiden die ook rot deden. Ook leren van zichzelf af te bijten. Voorbeeld altijd vriendin gesteund die echt door paar vriendinnen op nare manier uit het groepje werd gewerkt. Maanden later had dat groepje het op mijn dochter voorzien en haar vriendin viel groepje bij? Is maar een voorbeeldje. Als het te erg was wat er gebeurde zijn we naar leerling coördinator gegaan, die pakken het gelukkig steeds goed op. Uiteindelijk bij start dit jaar geen vriendinnen in eigen leerjaar, gestimuleerd om anderen meiden op te zoeken nu ze nieuwe klas heeft en lijkt nu leuk groepje te hebben maar ja het jaar is net begonnen. We gaan het zien.
Mijn beide meiden hebben gedoe gehad in de eerste van de middelbare Bij de oudste is de mentor zich er mee gaan bemoeien, het ging echt niet. In beide gevallen duurde het een paar weken en toen was er rust. De mentor vertelde ook dat dit heel vaak gebeurt. De kinderen, zeker meisjes, zijn zoekende, wie ben ik wie ben jij, we kennen elkaar niet Dit is niet meer de basisschool… Dus het komt vast goed. En het is ook gewoon een spannende tijd! En ik had het er ook moeilijk mee! Heel begrijpelijk