Vriezerkoken

Discussie in 'De lounge' gestart door zafira, 17 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zafira

    zafira Fanatiek lid

    18 feb 2010
    1.956
    125
    63
    zuid holland
    Ik ben begonnen met vriezerkoken. Zijn er hier meer mensen die dit doen?

    Ik ben hiermee begonnen ivm de onregelmatige werktijden van man in combinatie met sport van het hele gezin, het huiswerk wat ingepland moet worden en dus eigenlijk om te zorgen dat de avondmaaltijd wat soepeler verloopt. Daarbij scheelt het ontzettend veel in de kosten, in de troep in de keuken en dus heel veel tijd.

    Drie weken terug heb ik een hele lading maaltijden gekookt. Ik verwacht over ong twee weken dat alle maaltijden op zijn en dan ga ik opnieuw mijn vriezer vullen. Het is niet zo dat we 7 dagen per week uit de vriezer eten, maar 5 dagen toch zeker wel. De vorige keer heb ik gemaakt: Hachee, stoofpeertjes, erwtensoep, pastasaus, macaroni, nasi, bami en chili con carne.
    En al deze gerechten voor meerdere dagen. Het is even flink wat snijwerk, want ik gebruik heel veel verse groente, maar dat vind ik gelukkig ook wel leuk en rustgevend om te doen haha.

    De volgende keer ben ik van plan om dezelfde gerechten te maken, maar dan aangevuld met kippensoep met veel soepgroente, zoetzure varkensreepjes met groente, sajourboontjes, indonesisch stoofvlees, boerenkoolstampot (als er al boerenkool is, anders wacht ik nog even) en appelmoes.

    Ik ben nog op zoek naar meer recepten die geschikt zijn voor grote hoeveelheden en die goed ingevroren kunnen worden, dus tips en recepten zijn zeer welkom.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  2. DeniseMK

    DeniseMK Actief lid

    14 sep 2018
    110
    54
    28
    Vrouw
    Ik wist niet dat vriezerkoken een begrip was maar ik doe het al jaren haha! Ik ben vaak laat uit werk en red het dan niet meer om te koken voor iedereen. In het weekend plan ik de hele week en kook ik alles alvast. Surinaamse bruine bonen met rijst vind ik een aanrader en roti! Voor de bruine bonen heb je nodig:
    - Kipfilet
    - pot bruine bonen
    -uien
    - knoflook
    - ketjap manis
    -witte rijst
    -tomatenpurree
    -laurierblaadjes
    -knoflookpoeder en uienpoeder
    - peper en zout
    - buillonblokje
    Even de knoflook aanfruiten met de uien en dan de kip bakken. tomatenpurree, buillonblokje en kruiden erbij, en dan afblussen met de pot bruine bonen (met sap). flinke scheut ketjap manis en evenntueel nog een klein beetje water. Rijst koken en klaar! Vergeet niet de laurierblaadjes er aan het einde uit te halen. en voor de liefhebber kan je ook een een lepeltje sambal toevoegen.

    De roti is geheim recept van een vriendin dus die mag ik niet met je delen.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  3. Hoe bewaren jullie deze producten in de vriezer? In bakjes?
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.779
    113
    Wij hebben in onze diepvries standaard pizzasaus, Mexicaanse saus, tomatensaus voor de pasta in de diepvries liggen. Momenteel staat een hele pan vol stoofpeertjes op dus een deel is voor morgen en de rest in de diepvries.

    We koken eigenlijk vaak voor meerdere dagen. 1 dag eten, 1 portie voor 2 dagen later de rest in de diepvries (2/3 porties)

    Mijn man bakt zelf brood dus 1 lade is voor het verse brood, 1 voor vlees en wat groente en 1 voor zakjes met saus/eten wat al voorbereid is.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij hebben de vriezer ook aardig vol, maar dan met "kliekjes" :) Wij koken dus niet bewust in het "voor", maar de kinderen eten de ene keer toch meer dan de andere keer. De jongste blijft twee maal in de week "over" op school en krijgt daar dan al een warme maaltijd. Negen van de tien keer vergeet mijn partner dat en kookt ook voor haar mee. (oké ik vergeet het zelf ook wel hoor :oops:) Dus de kliekjes gooi ik meestal in de vriezer. Hier ligt oa in de vriezer: diverse stamppotten, nasi, bami, spaghetti.

    Verder had ik deze zomer nogal wat tomaatjes en courgettes uit eigen tuin, die heb ik dus allemaal voorgesneden en "los" ingevroren, daarna in zakjes zodat je geen dikke klont aan groente hebt. Die haal ik dan bijv uit de vriezer voor saus of soep.
     
  6. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Wij koken altijd voor 3 dagen (qua hoeveelheid) en dan vriezen we 1 of 2 dagen in (en 1 of 2 eten we dus die zelfde dag en evt dag erna op). Ik stop het dan jn een tupperware bakje. Op dagen dat kids sporten of we snel moeten zijn pak ik het eten uit de vriezer. Ik vries in principe gewoon alles in :D. Heb nog niets gehad waarvan ik dacht dat kan niet.
     
  7. zafira

    zafira Fanatiek lid

    18 feb 2010
    1.956
    125
    63
    zuid holland
    Ik heb inderdaad diepvries bakjes, maar ik bewaar ook veel in diepvries zakjes. Van die ziploczakjes. Dan kan je alles mooi plat opbergen.
     
    einad vindt dit leuk.
  8. Moment

    Moment Lid

    23 jan 2019
    43
    28
    18
    Vrouw
    Ik heb nog nooit een maaltijd ingevroren. Hoe maken jullie het vervolgens klaar? Laat je het op het aanrecht of in de koelkast ontdooien of gaat het bevroren in de pan of magnetron?
     
  9. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik heb een grote slowcooker en meestal maak ik ook een volle pan en vries dan in. Dan hebben we voor nog 3x ongeveer in de vriezer. Hoef ik alleen nog rijst of pasta te koken en groenten en kunnen we makkelijk en snel eten op onze werkdagen dat we laat thuis zijn. Ik heb geen vriezer vol overigens, deze gerechten wisselen elkaar af.

    Gehaktballetjes in Italiaanse tomatensaus
    Gehaktballetjes in ketjap saus
    Ragout bolognese
    Rendang
    Goulashsoep of goulash
    Kip ketjap
    Babi of ajam pangang
    Erwtensoep
    Kippensoep
    Kippenragout
    Rode kool
    Stoofvlees

    En vast nog meer wat ik nu vergeet.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Hutspot :)
     
  11. Aries

    Aries Niet meer actief

    Curry's!
     
    Iertje81 en Vero0504 vinden dit leuk.
  12. Aries

    Aries Niet meer actief

    Altijd in de koelkast ontdooien, ik haal het er de avond van tevoren uit en zet het op een wat warmere plek in de koelkast (bovenaan). Opwarmen in de magnetron of in de pan hangt van het gerecht af.
     
  13. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat ligt er even aan of ik er op tijd aan denk of dat ik "haast" heb.

    Het beste is gewoon rustig laten ontdooien. Maar bij haast gooi ik het eerst op de ontdooistand in de magnetron. Probleem is dan vaak dat de buitenkanten van bijv vlees dan al worden voorgegaard en het middelste is dan nog dik bevroren. Vandaar beter om het een dag van te voren of smorgens vroeg al uit de vriezer te halen en dan te laten ontdooien.
     
  14. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Deels in Ziploczakjes, deels "dure" diepvriesbakjes van Tupperware, maar ook gewoon simpel de bakjes van de afhaalchinees of de yoghurtemmertjes.
     
  15. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Ben ik de enige die de meeste ingevroren dingen niet meer lekker vind?
    Zeker dingen als spaghetti, noodles en bv aardappels wordt papperig of zacht en smaakloos bij het opwarmen.
    Groenten wordt snotterig...

    Wat ik wel invries is bv soep, pastasaus, mexicaans prutje en bereid gehakt per portie om los bij een maaltijd te doen van mijn dochter.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  16. Aries

    Aries Niet meer actief

    Wat jij noemt dat niet meer lekker is vries ik zelf nooit in. Wel pastasaus zonder de pasta en aardappelen alleen als ik er een stamppot van gemaakt heb.
     
  17. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.370
    113
    Ik kook niet of zelden voor de vriezer, maar vries gewoon in als er genoeg over was. (Kleinere restjes vries ik niet in, maar eet ik als lunch.)
    Wat hier ingevroren wordt is dan meestal: nasi, bami, bolognesesaus, soep en zelfgemaakte pitabroodjes, bapao, panini's oid

    Bijna alles wordt in vacuumzakken in gevroren.
    Met uitzondering van de broodjes, gaat alles eigenlijk bevroren de pan in een wordt lekker opgebakken.
    Ook soep gaat bevroren de pan in een wordt zo snel ontdooid.
     
  18. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Snotterig/papperig worden is te voorkomen door het te roerbakken in de koekenpan/wok, dan verdampt er veel van het "vriesvocht". Krijg je ook een lekker korstje :)
     
    DeeLighT vindt dit leuk.
  19. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik vind de meeste dingen uit de vriezer ook niet meer lekker. Maar soep en rode pastasaus gaat prima wat mij betreft. En dingen als kip/babi ketjap, stoofpotjes, gehaktballetjes in iets van saus zijn ook nog wel te doen.
    Mijn dochter vind de "nasi zoals bij de Chinees" uit de vriezer ook lekker uit de vriezer, de rest van ons niet, maar dan eet zij dat als wij iets eten wat zij niet lust.
     
    DeeLighT vindt dit leuk.
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Als ik bewust teveel kook voor de vriezer houd ik rekening mee dat ik een deel aardappels bijv. voordat t echt gaar is al er uit vis en afgiet. Anders wordt t puree. Spagetti en macaroni etc, ik vind t gruwelijk opgewarmd.

    Als ik bijv. rijst nodig heb kook ik dat de avond ervoor nog wel ff en zet t in de koelkast. Evt. is die 8 minuten kooktijd ook nog wel overleefbaar.

    Maar zat gerechten uit vriendje slowcooker (grote broer nog eens halen) zijn fantastisch uit de vriezer. BBQ Pulled chicken, chili, roti, zwolsche runderstoof, goulash. Mjam mjam mjam
     

Deel Deze Pagina