Vruchtbaarheidsbehandeling bij BMI>35

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Su1986, 18 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Su1986

    Su1986 Lid

    21 aug 2014
    52
    0
    6
    Hallo dames,

    Wij willen graag een kindje maar ik heb veel overgewicht. Mijn BMI is 40. Van de week heb ik contact gehad met de huisarts en hij maakt een doorverwijzing voor een fertiliteitskliniek. Nu was ik net op de website aan het lezen en zag ik dat ze vrouwen met een BMI hoger dan 35 niet behandelen. Dit is een landelijke richtlijn. Zijn er hier vrouwen die ook een BMI van boven de 35 hebben en ervaring hebben met fertiliteitsbehandelingen? Zijn jullie geweigerd bij de fertiliteitskliniek of is er een mogelijkheid om toch een behandeling te starten? Hoogst waarschijnlijk heb ik PCOS en mogelijk heb ik al voldoende aan medicijnen om de eisprong op te wekken. Ik ben nu behoorlijk verdrietig, want ik zie mezelf zo nog geen 18 kilo afvallen om onder de grens van 35 qua BMI te zitten.
     
  2. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Ik vrees dat de fertiliteitskliniek je eerst wilt laten afvallen vaak zie je dat het zwanger wordeb dan opeens wel lukt, kennis van mijn heeft ook een te hoog bmi en heeft in twee klinieken het aanbod om eerst af te vallen na een bmi onder de 33, dan pas gaan ze over op behandeling.
     
  3. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Tevens ben ik net 13,5 kilo af gevallen waar een wil is , iseenweg toch
     
  4. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Ik weet niet waar je woont maar kijk eens bij geertgen.
    ik heb bmi van 40+en ben daar zonder moeite behandeld 2 jaar en met succes
     
  5. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Die kennis vanmijn moest bij het geertgen echt een bmi onder 33 hebben. Ze is er 2 maanden geleden geweest
     
  6. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Dan zijn de regels veranderd maar dat lijkt me sterk. Als ze de enige kliniek in nl waren die er niet moeilijk over deden.
    denk dat ze een advies hebben gegeven.
    is altijd gezonder zeiden ze maar je werd er niet op niet behandeld
     
  7. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Zij werd niet behandelt zolang ze een te hoog bmi had ( boven de 33) wel kon ze via hun naar de dietiste om dan af te vallen en vervolgens bij een bmi lager dan 33 het traject te starten
     
  8. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Nou dat lijkt me echt sterk.

    ik heb nog cryos daar dus met andere woorden mag ik nu niet behandeld worden?

    Dan is het er niet beter opgeworden na de overname
     
  9. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Ik verzin het echt niet , zij ging ook juist daar heen omdat er zulke goede verhalen over waren en kwam lam geslagen thuis met dit verhaal. Daarna ny baruh in wolvinga gebeld zelfde verhaal met de bmi grens.
    Ze zeiden tegen haar dat het risico zwangerschappen zijn met een bmi bovende 33, en dat ze die niet namen.
     
  10. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.210
    355
    83
    klopt hoor, de landelijke grens is bmi van 35 daar boven behandelen ze idd niet omdat het teveel risico`s met zich mee kan brengen.
    je moet dan idd eerst afvallen.
    ik heb ook wat hogere bmi, 32 en daarvan werd zelfs gezegd dat het beter is om af te vallen, maar ze behandelen wel omdat ik nog onder de 35 zit.'
    Het is landelijk helaas zo vast gesteld boven 35 word er niet behandeld, en als ze dat wel deden overtraden ze de regels, maar het is gevaarlijker voor moeder als kind om boven de 35 behandeld te worden.
     
  11. Babyhope, kan het niet zo zijn dat ze het (net als de leeftijdsgrens bijvoorbeeld) aan hebben gepast nu ze een nieuwe directeur hebben (dezelfde directeur als Nij Barrahus, trouwens, dus misschien dat de richtlijnen daar ook meer naar aangepast zijn)..?

    Naar mijn weten is dit ook de enige kliniek die het doet (of deed dus..) in Nederland. In Düsseldorf kijken ze niet (niet in het verleden en momenteel nog steeds niet) naar je gewicht, maar tja, om nu meteen naar het buitenland te gaan terwijl je alle vooronderzoeken nog niet gehad hebt.. Da's een behoorlijk stap, zeker als het misschien om alleen PCOS gaat, en ik kan me voorstellen dat lang niet iedereen daar zin in heeft..
     
  12. Nephthys

    Nephthys Fanatiek lid

    9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Geen ervaring mee maar ik weet wel dat een zwangerschap met een te hoog BMI gevaarlijk is voor zowel moeder als kind dus met jullie kindje in je achterhoofd is het misschien toch beter om te proberen af te vallen en niet een andere kliniek te zoeken.
     
  13. Su1986

    Su1986 Lid

    21 aug 2014
    52
    0
    6
    Bedankt voor alle reacties!

    Goed om te weten dat er iig een mogelijkheid is in het buitenland. Ik ga er alles aan doen om af te vallen: er moet 18 kilo af wil ik een BMI van 35 hebben. Das behoorlijk veel en zeker niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk.

    Ik verwacht van de week een brief voor het eerste onderzoek. Dat ga ik gewoon laten doen, dan weet ik iig waar het aan ligt. En ik vermoed dat ze me dan idd daarna naar huis sturen met de boodschap dat ik af moet vallen tot een BMI van maximaal 35.
     
  14. In het streekziekenhuis waar bij mij PCOS werd vastgesteld, was het trouwens niet gebruikelijk om tot een bepaald BMI af te vallen, maar om 10% van je lichaamsgewicht af te vallen.. Dat scheelt toch behoorlijk!
     
  15. Hyper

    Hyper Bekend lid

    30 dec 2012
    513
    0
    0
    Hier in het streek zkh moet je afvallen. Nu gaat dit wel onder begeleiding van de fertiliteitsafdeling. Als ze vinden dat je goede voorderingen maakt gaan ze afhankelijk van je bmi beginnen. Er is geen vaste grens maar ze kijken naar wat voor jouw haalbaar is.

    Nu ken ik een aantal dames die daar liepen en op 1 na zijn ze na het afvallen dmv alleen pregnyl spuiten en dan rond die dagen verplichten sex zwanger geraakt. Bij een lukte het als nog niet.
    Veel van die meiden hadden trouwens geen of een erg lange cyclus, deze werd steeds beter na mate ze afvielen.

    Het is nooit leuk om te horen, maar vaak helpt afvallen wel.
     
  16. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Ik wil je even een hart onder de riem steken, ik stond ook voor ditzelfde obstakel en het is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Ze zullen inderdaad waarschijnlijk niet behandelen bij een te hoog BMI, maar verschillende onderzoeken willen ze vast al wel uitvoeren. Zeker als jij nu al actief start met een traject om af te vallen. Jouw houding maar veel uit voor hun welwillendheid in het starten van behandelingen. Het is uiteraard niet eerlijk want jij hebt ook niet om dat overgewicht gevraagd. .. ik weet er alles van. Maar zij begrijpen ook wel dat je niet in een week 18 kilo kwijtraakt. Je moet maar zo zien, skinny chicks sturen ze meestal ook eerst naar huis om het nog een paar maanden zelf te proberen, jij gaat dat ook doen en ondertussen aan je gezondheid werken! Gewoon beginnen, er is geen beter moment dan nu! :)
     
  17. Su1986

    Su1986 Lid

    21 aug 2014
    52
    0
    6
    Bedankt voor jullie bemoedigende woorden! :)

    Ben sinds zondag begonnen met punten tellen (weight watchers online... was er al langer lid van maar hou 't meestal niet lang vol om echt punten te tellen). Nu moet ik dat dus wel volhouden. En ik heb de beweging flink opgeschroeft: minimaal een uur per dag op laag niveau (wandelen en/of fietsen) en als het even kan 1,5 uur bewegen (eerder was dat 30 minuten per dag). Ik ga m'n best doen om het vol te houden. Ik heb de weegschaal weggezet en ga me nog maar 1 keer per week wegen. Dat is meer dan voldoende.
     
  18. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.183
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wil even zeggen dat ik het echt top vind van je dat je deze stap zet!
    Het is me wel eens opgevallen hier dat veel vrouwen blijven hangen in het 'het is zo oneerlijk dat ik eerst moet afvallen'-gevoel. Alsof het discriminatie zou zijn dat ze niet gelijk geholpen worden.
    Dit vind ik echt getuigen van karakter!
    Heel veel succes gewenst! Hoop echt dat je het volhoudt en wie weet... Heb je na het afvallen amper nog behandeling nodig. Die verhalen lees ik zo veel...
     
  19. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Super goed! Inderdaad volhouden nu, het wordt steeds makkelijker. Als je zwanger wil worden wil je ook echt in een goede conditie zijn eigenlijk, dus je doet het niet alleen om af te vallen. Er zijn zo veel voordelen. Stuur me gerust een PB als je tips of steun nodig hebt. Dit gaat gewoon lukken meid, je kunt het!
     
  20. zuuske

    zuuske Fanatiek lid

    9 okt 2010
    1.317
    0
    36
    Tilburg
    5% afvallen was in mijn geval voldoende om te starten met de behandelingen (had niks met bmi te maken, geloof me die was nog te hoog). Had altijd al een mooie regelmatige cyclus en eisprong, veel later bleken er andere redenen te zijn voor het niet zwanger worden.
    Anyway, ben in heel wat jaren mmm in totaal 16 kilo afgevallen en weer 9 kilo aangekomen.

    Het is hard werken afvallen, ik vind het zelf iig erg moeilijk vooral als je het mentaal toch al zwaar hebt. Ik ben nooit slank geweest en zal het ook nooit worden. Maar ik voelde me wel beter en gezonder met die kilo's minder. Het is een van de beste motivaties om ervoor te gaan (het realiseren van je kinderwens) maar doe het daarbij ook een beetje voor jezelf.
    Succes en veel geluk
     

Deel Deze Pagina