Vruchtwaterpunctie ja of nee?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Heidimaus, 20 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Heidimaus

    Heidimaus Lid

    2 aug 2007
    31
    0
    0
    Ik ben pas een paar weken zwanger en moet over een paar weken mijn eerste afspraak maken met de verloskundige. Ik heb hier, maar ook in boeken, het een en ander gelezen over vruchtwaterpunctie. Is dat iets wat je altijd aan kunt vragen, of moet er wel in de familie bepaalde afwijkingen voorkomen? Ik weet helemaal nog niet of ik het uberhaupt zou willen. Want wat als er iets mis is, laat je je kindje dan weghalen en waar trek je dan de grens. Pffff Dat lijkt me zo'n zware keuze, ik weet niet of ik dat aankan/wil.

    Zijn hier meiden die er ervaring mee hebben?
     
  2. Miran34

    Miran34 Actief lid

    13 jun 2007
    430
    0
    0
    Enschede
    Hoi hoi,

    Er wordt je verteld dat je een nekplooimeting zou kunnen laten doen (vanaf 36 jaar zit dit in het 'pakket'), de nekplooi van de baby wordt dan opgemeten (onder de 3 mm is goed) en je bloed wordt nagekeken op 2 stoffen. In combinatie met die uitslagen, je leeftijd en je gewicht komt daar een 'kansberekening'uit of je kindje een afwijking heeft. Is deze kansberekening 1 op 200 dan is de kans er dat er niets aan de hand is. Komt hij uit op minder dan 1 op 200 dan kun je kiezen voor een vervolgonderzoek: een vlokken test of een vruchtwaterpunctie.

    Nekplooi van ons kindje is 1,5 mm (uitstekend dus) maar een stof in het bloed was te hoog vandaar dat ik een kans heb (gezien ook mijn leeftijd) van 1 op 179, ons werd toen gevraagd of we een vruchtwaterpunctie of vlokkentest willen laten doen.
    We hebben gekozen voor een vruchtwaterpunctie en die hebben we morgenvroeg om 8 uur, 3 weken later krijgen we de uitslag.

    Hoop dat je hier iets aan hebt.

    Groetjes
     
  3. supertallie29

    16 aug 2006
    72
    0
    0
    Bij ons was ook gevraagd of we ht wilden laten doen...
    Maar wij willen ondanks alles ons kindje gewoon op de wereld laten komen.
    Om die reden hebben wij het dus niet laten doen
     
  4. Heidimaus

    Heidimaus Lid

    2 aug 2007
    31
    0
    0
    @Miran34

    Bedankt voor je reactie. Ik hoorde dat de buurvrouw een punctie liet doen en op een verjaardag zat een stel er zo makkelijk over te praten dat ik helemaal in de stress schoot. Ik wacht wel even af wat de verloskundige zegt. Eerst maar eens een afspraak maken over een paar weken. Zo spannend!

    Hoe was de punctie? Lijkt me een erg spannende tijd nu; dit afwachten! Heel veel sterkte!
     
  5. Miran34

    Miran34 Actief lid

    13 jun 2007
    430
    0
    0
    Enschede
    Hoi hoi Heidimaus,

    De punctie viel op zich wel mee, tja je ziet op een monitor je kindje en daar richt je je meer op dan op al het andere.

    Gezien mijn leeftijd (en andere persoonlijke factoren) hebben we de nekplooimeting laten doen, door die uitslag hebben we besloten voor een vervolgonderzoek de vruchtwaterpunctie dus. Als de nekplooimeting 'goed' was geweest hadden we dit dus nooit laten doen.

    Ik wens je een hele fijne zwangerschap!
    Groetjes
    Miranda
     
  6. Heidimaus

    Heidimaus Lid

    2 aug 2007
    31
    0
    0
    Hoi Miranda,

    Krijg je automatisch een nekplooimeting of alleen onder bepaalde omstandigheden?

    Ik kan ook niet wachten tot mijn afspraak met de verloskundige. Lijkt me zo spannend.

    Goed om te horen dat de punctie mee viel. En nu maar hopen dat alles goed afloopt. Ik duim voor je dat de komende 3 weken voorbijvliegen.

    Groetjes,
    Heidi
     
  7. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ik zou niet te licht over een vruchtwaterpunctie denken.
    er is een kans van 1 op 200 dat het misgaat.

    bij mijn moeder hebben ze een punctie gedaan omdat ze 37 was.ze hebben toen de baby geraakt en het kindje is dood gegaan in haar buik.
     
  8. stiekel

    stiekel Bekend lid

    hoi hoi

    ik heb een vlokkentest gehad nadat de uitslag van de nekplooimeting negatief was.
    op zich heb ik geen last van de onderzoek gehad maar heb ik de week voor de test bekken instabiliteit gekregen.
    en het was daardoor vervelend om op de stoel te liggen.
    en op het wachten van de uitslag vond ik lang duren. maar het was het wachten waard want alles was goed en we krijgen weer een zoon.

    groetjes sandra
     
  9. Miran34

    Miran34 Actief lid

    13 jun 2007
    430
    0
    0
    Enschede
    Wat erg Ruby28!

    Moet zeggen dat ze wel heel voorzichtig deden hoor. Ze doen het met zn tweeen, 1 heeft het echo apparaat op je buik en kijkt waar er plaats is en de gyneacoloog steekt de naald er dan in (een heeel klein stukje), ondertussen wordt de baby nauwlettend in de gaten gehouden. Is de ruimte te klein (dus het risico te groot om de baby te raken) voeren ze de punctie niet uit.
    Kans op een miskraam? Ja die is er, heel klein maar is er wel. Mij werd aangeraden om het heeel rustig aan te doen gisteren, dus niet rennen en niet springen, ben op bed gaan liggen en heb niet meer gedaan dan nodig is. Heb geen last nu.

    Groetjes
     
  10. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    bij mijn moeder is het 14 jaar geleden,dus het zal allemaal ook wel beter gaan nu.

    alleen als ik soms lees dat sommige meiden gewoon een vlokkentest of punctie willen krijg ik de rillingen.

    moet telkens aan mijn moeder denken,en ik zou die onderzoeken ook echt alleen maar laten doen als het echt nodig is en niet omdat je een bepaalde leeftijd hebt.

    ik heb daardoor altijd geroepen geen kinderen na mijn 30e te willen.
    ben nu 29 dus binnen mijn eigen grens.
     
  11. Heidimaus

    Heidimaus Lid

    2 aug 2007
    31
    0
    0
    Hoi Ruby28

    Ik kan me voorstellen dat je sowieso geen test wil doen tenzij noodzakelijk. Het lijkt me heel erg geweest voor je moeder!

    Maar voor mij geldt nu hetzelfde. Wij gaan het ook niet doen, tenzij het geadviseerd wordt. Sinds ik zwanger ben, struin ik internet af en hoor je ineens iedereen over zwangerschappen praten, heel gek. En zodoende ving ik ook de verhalen van puncties op en mensen die dat gewoon deden. Ik kreeg een beetje het idee dat dat tegenwoordig heel gewoon was, maar dat heb ik gelukkig mis.

    Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!
     
  12. Morrighan

    Morrighan Bekend lid

    21 nov 2006
    611
    0
    0
    Utrecht
    Ik zou geen punctie doen als het niet nodig is.
    Wij hebben een vlokkentest gedaan en hebben het als zeer stressvol ervaren ondanks dat de kansen best goed waren...

    Wij hadden een medische noodzaak voor de punctie, ik heb een chromosoonafwijking en de kleine dus ook. (weten we via de vlokkentest)
     
  13. Bianca16

    Bianca16 Fanatiek lid

    29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    Ik zou zelf ook geen punctie laten doen als het niet nodig is. Toen ik zwanger was van ons dochtertje, heb ik er niet eens over nagedacht. Nu zijn we allebei te weten gekomen dat we drager zijn van cf, waardoor we 25% kans hebben op een kindje met cf en nu laten we het wel doen. De vlokkentest is niet gelukt, omdat de placenta er niet goed voorlag, waardoor het niet zonder risico kon. Dus nu laten we een vruchtwaterpunctie doen op 11 september. We doen dit omdat we zo in onzekerheid leven en we graag uitsluitsel/bevestiging willen hebben.
    Maar om het zomaar te laten doen, nee, dat nooit.
     
  14. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    wij hebben de combinatietest wel laten doen (nekplooi plus bloedonderzoek) niet omdat ik dan de keuze zou hebben om de zw af te breken, maar wel dat mocht het zo zijn (of dat er een grotere kans zou zijn) je je er op kunt voorbereiden dat je ongeveer weet wat je te wachten staat...

    dat lijkt mij persoonlijk beter dan dat je straks heel snel van die rose wolk afdonderd omdat dan pas zal blijken dat het kindje niet helemaal "normaal" is.....


    of we een vruchtwaterpunctie zouden laten doen als de test niet goed zou zijn uitgevallen? ik weet het niet, ik denk eerlijk gezegd van niet, want ik(we) zou me er dan op instellen dat die kans er is, en me in ieder geval iets kunnen voorbereiden op, dan is het alleen maar mooi als zou blijken dat er niets aan de hand is...

    ik zou zelf het risico dus niet willen nemen, hoe voorzichtig zij ook zijn, het kindje zelf kan zo ineens wat anders doen in mama's buik, en het zal je maar gebeuren dat ze niet zo snel kunnen terug trekken met de naald...

    maar dat is aan ieder voor zich, de kans is natuurlijk heel heel klein, en daarom voor iedereen ook anders...

    succes
     
  15. berbel

    berbel Fanatiek lid

    25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Wij wilden geen punctie's omdat daar toch risico's aanzitten.
    De combinatietest is een kansbepaling dus daar heb je concreet helemaal niets aan.

    Bij de 12 weken echo en 20 weken echo hebben ze gekeken of alles er goed uitzag.
     
  16. Willow

    Willow Actief lid

    31 jul 2007
    339
    0
    0
    Wij laten wel een punctie uitvoeren.
    Van te voren had ik bedacht dat ik een vlokkentest wilde, omdat de uitslag zo veel eerder komt.

    Maar nu ik ook echt zwanger ben, kies ik toch voor het (iets) kleinere risico.

    Het is wel een heel dubbel gevoel. Bij mij is het op basis van leeftijd. Bovendien is het ons derde kindje.
     
  17. Pien5

    Pien5 Nieuw lid

    17 sep 2007
    1
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Ik ben 6 weken zwanger en moet binnenkort naar de gynaecoloog voor een eerste onderzoek (vanwege m'n leeftijd niet naar de verloskundige). Pre-nataal onderzoek bieden ze op mijn leeftijd min of meer standaard aan. Maar of ik het ook laat doen? Niet doen/niet weten levert stress op ('zal het wel gezond zijn?'), maar wel doen levert ook stress op. Stel dat ze wat vinden, wat dan?
    Vlokkentest en vruchtwaterpunctie zorgen wel voor een (klein) verhoogd risico op miskraam. ALs dat zou gebeuren, zou dat afschuwelijk zijn, want meer kansen om kinderen te krijgen krijg ik waarschijnlijk niet meer. Dat ik nu toch zwanger ben is al een groot wonder. Ik ben er dus nog niet uit, het zijn hele lastige keuzes waar volgens mij nooit een eenduidig antwoord op is te geven.
     
  18. moedergans

    moedergans Actief lid

    13 apr 2007
    373
    0
    0
    mamma & catering mw.
    zuid holland
    wij hebben het bij de 1e wel laten doen, nadat er op de structurele echo bij 18 weken schisis geconstateerd was. Dat kan samen hangen met andere afwijkingen of syndromen. Eigenlijk hadden we nauwelijks bedenktijd, de echo was klaar en binnen 30 min kreeg ik de punctie.

    Ik heb er ongeveer 5 dagen "last" van gehad, toch wel wat harde buiken, wat ik best eng vond.

    Of ik het daarom deze x zou laten doen... ik weet het niet.. Vond het toch best eng, vooral het gevoel van die krampen, was echt bang dat ik het kwijt zou raken..

    Tenzij er echt hele gegronde redenen zouden zijn die niet via een nekplooi meting of andere manier zichtbaar zouden worden, zou ik het denk ik niet meer doen.
     

Deel Deze Pagina